MSV, De schaakclub voor iedereen

De Meppeler schaakvereniging is er voor schakers van elk ­niveau en ook voor schakers van alle leeftijden.

De belangrijkste activiteit die door de MSV georganiseerd wordt is een wekelijkse clubavond voor volwassenen en jeugd op dinsdag in het wellness centrum van Ankie Smid op het onderwijspark achter het station. Op die avond vinden allerlei activiteiten plaats; meestal is dat één of andere vorm van wedstrijdschaak, maar bij de jeugd vormt de ­opleiding ook een belangrijk deel van de avond. Er zijn lessen voor kinderen, maar ook voor volwassenen.

Naast deze interne clubactiviteiten doen veel MSV-leden mee aan externe teamcompetities en diverse toernooien.

De interne competitie voor de volwassenen (16 jaar en ouder met enkele uitzonderingen)  vindt plaats van begin september tot eind mei.  Meer dan 40 ­schakers uit Meppel en omgeving doen mee aan deze  wekelijkse clubavond. Vele spelers zijn er elke week, andere leden ­komen wat minder vaak. Per periode mag een speler enkele keren afwezig terwijl het resultaat van zo’n avond als een remise telt.
Tijdens deze clubavonden wordt voor de interne competitie gespeeld, maar de spelers die ook extern spelen moeten bij uitwedstrijden ook wel eens op een andere avond spelen. Naast het georganiseerde deel van ­­­de ­avonden wordt er natuurlijk ook veel “zomaar voor de lol” ­geschaakt. Naast de competitiewedstrijden is er ook een bekertoernooi en een avond snelschaken.

Nieuwe leden kunnen op elk moment toetreden en meedoen en zonder verplichtingen een aantal weken als “gastspeler” meedraaien.

Bij voldoende belangstelling worden er schaakcursussen voor volwassenen georganiseerd, van beginnersniveau (spelregels en basisprincipes) tot het niveau van de sterkste Meppeler spelers.

De jeugdafdeling van de MSV is bedoeld voor de jongeren van 7 tot 16 jaar.  De ongeveer 20 jeugdleden van Meppel komen wekelijks op dinsdagavond bij elkaar. Allen worden ze opgeleid voor erkende schaakdiploma’s en spelen ook een interne competitie. Er doen ­kinderen mee die net de spelregels geleerd hebben, maar ook sterkere spelers, die al diploma’s hebben.
Ook bij de jeugd worden er naast de gewone interne ­competitie allerlei andere activiteiten georganiseerd, zoals externe teamwedstrijden en toernooien, interne  ­doorgeef-, rapid- en ­snelschaaktoernooitjes en het jaarlijkse Meppeler basisschoolschaakkampioenschap (altijd in januari/februari) ­Bovendien doen de oudere en sterkere jeugdspelers mee op de avonden voor volwassenen.

’t Jubileumboek

Lees meer van de Meppeler Schaak Vereniging en haar ontstaansgeschiedenis…
Download ’t Jubileumboek

Speelavond volwassenen

Dinsdag van 19:45 – 00:00 wellness centrum Ankie Smid
Onderwijspark Ezinge Meppel

Wedstrijdleider: Bas de Boer: 06-34609859

Speelavond jeugd

Dinsdag van 18:30 – 19.45
Onderwijspark Ezinge Meppel

Contributie

20-plussers 95,00 euro per jaar
t/m 20 jaar 80 euro per jaar
postbanknummer NL46INGB0005044550
t.a.v. Meppeler Schaakvereniging te Havelte

Lid worden kan op ieder moment van het jaar. Opzegging van het lidmaatschap moet vóór 1 september bij de ledenadministratie.