De afloop in Arnhem…….

‘s Ochtends in de vroegte zaten we al weer in de auto op weg naar Arnhem. Of het nou aan Sibbele zijn rijkunsten ligt weet ik niet, maar een feit is, dat we waren een half uur eerder bij Olympus waren terwijl we een half uur later waren vertrokken. Afijn, na een beetje inspelen kon het serieuze werk beginnen.

Bas speelde in poule B tegen Cisko Loos aan bord 2, Martijn speelde in poule A aan bord 4 tegen Malcolm Lok, Roeland aan bord 1 tegen Thomas Slijper. Al snel werd duidelijk dat het geluk en de voorspoed van gisteren waren  opgeraakt. Na een klein half uur was al duidelijk dat de toekomst voor Martijn en Bas er niet erg rooskleurig uitzag. Roeland stond nog wel redelijk maar zijn loper stond in het nauw. Martijn speelde P-f6 waarna wit P-g5 kon spelen en Martijn ten koste van een pion Pxf7 moest voorkomen (gedekt door loper). Vervolgens in een moment van onoplettendheid speelde Martijn de loper waarna wit een dubbele aanval op de koning en (ongedekte) toren kreeg. De toren ging verloren en de rest van de partij is niet zeer interessant. Malcolm won.

In de partij van Bas verliep de opening voor Bas goed maar doordat de stelling geopend werd kwam de toren op een ongunstige plek waarna een aftrekschaak met de dame volgde. Daarna kwam het paard ook nog klem te staan waardoor hij een pionnetje door kon schuiven en Bas ook zijn paard verloor. Met een voorsprong van een toren en een paard speelde Cisko het gewoon netjes uit. Roeland kwam uiteindelijk in een benarde situatie na twee onnodige pionzetten en een aftrekaanval met een dame in een benarde positie. Uiteindelijk leidde dit tot pionverlies waarna na afruilen een eindspel volgde met een lopen en een paard en een pion minder voor Roeland. Volgens omstanders had Roeland hier nog remise kunnen spelen maar dit is Roeland niet gelukt, maar hij was achteraf wel tevreden met zijn partij.

Dat waren de wedstrijden in de derde ronde, er volgde een korte pauze waarna de vierde ronde begon. Nieuwe kansen!

Bas speelde nu tegen Lucas de Vries, Martijn tegen Dominic van Dijk en Roeland tegen Malcolm Lok. Deze ronde ging het aanzienlijk beter. Na een half uur stond op alle borden een redelijke stelling op het bord alleen Roeland stond een pion achter, na een moeizame opening met een irritante penning verloor hij een pion omdat hij L-b7 een goede zet vond waarna de dame sloeg op d7. Martijn stond in een (van beide kanten) goede stelling gelijk maar er dreigde gevaar doordat een loper werd aangevallen die een (aangevallen) paard dekte, maar na een fabuleuze zet kon dit worden opgelost. Martijn zette met het paard de koning schaak waarna slechts een loper en paard tegen een toren zou worden verloren, Dominic besloot echter zijn rokade op te geven en zijn koning te spelen. Uiteindelijk werd een stelling gevormd waar de koning van Dominic stond een beetje stond opgesloten in de hoek en de toren blokkeerde.

De stelling van Bas ging voor namelijk over een doorgebroken c- en d-pion. Bas had een vervelende pionnenstructuur met weinig ruimte voor de loper. Beide partijen hadden een toren op de d-lijn. Uiteindelijk kwam Lucas met de C en D pion door op de 6e rij van mij met een pion winst, Bas kon nog voorkomen dat hij ging promoveren door alles af te schermen met zijn paard waardoor hij de pionnen kon slaan. Toen volgde een remisestelling (beide partijen een paard en een pion). In de partij van Roeland keerde het lot zich, na een moment van onoplettendheid van de tegenstander kon Roeland met een loper een dubbele aanval op een ongedekt paard en toren doen. Wit kon nog schaak geven maar uiteindelijk sloeg Roeland het paard. Hij moest hiervoor wel twee pionnen opgeven. Hij kwam in een eindspel waar wit zeven pionnen had en zwart een loper en vier pionnen. Bij het analyseren bleek dat zwart uiteindelijk had kunnen promoveren maar in de partij liep dat anders. Uiteindelijk bleef zwart met vijf pionnen over en wit met drie pionnen en een loper. Doordat de loper de witte velden beheerste, had zwart zetdwang en moest een pion op de 6e rij opgeven. Er bleven een pion en een loper over voor Roeland en twee pionnen voor Malcolm. Roeland kon een dame halen en won.

In de stelling van Martijn leek het op het eerste remise maar door zetdwang moest Dominic een pion opgeven en ook Martijn won. De stelling van Bas leek ook erg op remise en dat werd het ook. Met 2,5 punt uit 3 wedstrijden was de vierde ronde een geslaagde ronde. Na de partijen werd er nog geanalyseerd en daarna keerde men weer naar huis.

Verslag van Roelandeeg Sibbele nog de volgende mail:

Hallo Sibbele,

Vandaag was niet zo’n beste kans. Zowel Martijn als ik maakte kans op het podium, maar Martijn moest weer zo nodig in de 5e ronde van mij winnen. Bas verloor ook, maar was zeker niet kansloos.
In de 6e ronde kwam ik in een moeilijk schots spel, waar ik een fout maakte maar dit had kunnen herstellen maar dan in een (zelfs voor Roel) zeer lastig eindspel. Martijn speelde tegen een Max (rating rond 1800!) en had bijna gewonnen, maar net niet (uiteindelijk verloren). Bas speelde een zeer slechte opening en was al vrij snel klaar. Gelukkig had hij dus lange tijd om met Roel te analyseren dus hij heeft er wel van geleerd.
Groetjes,
Roeland

Al met al dus een leerzaam toernooi en onze jeugd kan zich behoorlijk meten met andere jeugdleden binnen de OSBO.

De eindstand in groep A (  let op de ratings!):

Plaats Pno Naam Rating Score
1 2 Thomas Slijper 1806 5