Door het oog van de naald

Door het oog van de naald.

Op vrijdag 5 april was de slotavond van de 1e klasse bij ZSG in Zwolle. Er was nog van alles mogelijk. Er stonden 3 teams met een zelfde aantal punten bovenaan. Wij bungelden onder de middenmoot, in theorie was er zelfs nog degradatie mogelijk, maar dan moest alles tegenzitten. Wij speelden tegen de nummer laatst, het jeugdteam van De Toren uit Arnhem. Dat kon toch eigenlijk niet misgaan.

Met 2 invallers (Martijn en Arno) waren we niet in onze sterkste opstelling maar dat mocht de pret niet drukken. Al snel begon het punten te regenen. Boen won in zijn bekende krachtige stijl (de Morra) van de jongste speler (11 jaar). Hier de slotstelling:

Boen- de Toren na 14. Pa4

Ook Stefan en Alexander die tegen 2 zusjes schaakten konden zich uitleven. Ter illustratie de stelling van Stefan die met zijn bekende h4-h5-hxg6 uiteindelijk groot materiaal won.

Stefan – de Toren, na 20. Lc4

Het was intussen dus 3-0 en na een degelijke remise van Bas, 3½- ½ en hadden we nog 1 puntje nodig voor een overwinning. Het begon intussen wat moeizamer te gaan. Arno stond veel slechter en verloor in vliegende tijdnood kansloos en André – zo ongelooflijk goed op dreef dit seizoen – speelde 1 van zijn mindere partijen en kwam een standaardwending in het Konings-Indisch niet te boven. Het was dus gelijk met nog 2 partijen te gaan. Nog steeds was een punt mogelijk.

Ik speelde tegen een tegenstander met 400 ratingpunten minder en had natuurlijk moeten scoren. Dat lukte niet. In een eindspel met een pion meer waarvan ik dacht dat het eenvoudig gewonnen was kwam ik er niet doorheen, sterker nog uiteindelijk mocht ik van geluk spreken dat het remise
werd. In deze stelling sta ik gewoon slechter. De zwarte koning staat veel actiever en na iets als 31.Pe5+ Kc7 32.Pd3 Kc6 33.a4 b5 34.a5 Pc7 waarna zwart de zwakke witte pionnen op de damevleugel kan bestoken is het moeilijk keepen denk ik. Echter, mogelijk geïmponeerd door mijn hoge rating (;-) bood de zwartspeler remise aan hetgeen ik natuurlijk aannam.

Stelling Menno – de Toren na 30…Pxd5.

Nog steeds was 1 punt genoeg voor de overwinning en invaller Martijn zou het moeten doen om in onderstaande stelling het laatste halfje te scoren. Dat lukte uiteindelijk net niet. Martijn stond in een eindspel eerst wat beter, later gelijk. In bovenstaande  stelling maakte hij echter een fout (50….Kxg5) helaas waarna hij er kansloos af ging. Zwart moet de loper geven om promotie van de pion te voorkomen en daarna is zwart niet snel genoeg om het witte paard én pion onschadelijk te maken. 50… Ld7! maakt remise, dat moet je net even zien natuurlijk.

de Toren – Martijn na 50.d6.

Kortom, de stand was 4-4 en toen werd het warempel nog even zweten. Alle dubbeltjes vielen net de verkeerde kant op en we stevenden af op degradatie. André (na een nederlaag toch al niet degene met de meest optimistische levenshouding) was er al van overtuigd dat het misging en liep mopperend door de speelzaal, maar uiteindelijk eindigden we met de hakken over de sloot net boven de degradatiestreep en mogen we volgend jaar weer in de 1e klasse spelen.

Dan zal het wel beter moeten want een flink aantal spelers (Menno met 3 uit 7, Stefan met 2 uit 7, Roelof Jan en Bas met 1½ uit 5) had een minder seizoen en dat kon door de wel goed spelende anderen (bv Boen en André met 4½ uit 6) niet gecompenseerd worden. Als iedereen zijn niveau echter haalt spelen we volgend jaar gewoon weer mee om het kampioenschap!

Menno