Fraaie zege MSV 3 in Apeldoorn

Ook de tweede competitiewedstrijd van MSV 3 werd een overwinning. De uitwedstrijd tegen De Schaakmaat 4 werd netjes gewonnen met 1,5 – 4,5. De ploeg vertrok afgelopen maandagavond zonder Theo Pereboom en Marc Evers, maar met Sibbele Bonthuis en Henk Vosmeijer naar Apeldoorn en daar werd gespeeld in Dok Zuid.
Al vrij snel scoorde Willem Wijnstok aan het eerste bord 0-1. Apeldoorn kromde de rug en via een fraaie zege op Henk Vosmeijer aan bord zes werd het 1-1. Ton Staarink beleefde toen dolle avonturen aan bord vier. Drie stukken, waaronder de dame stonden plotseling in. Alsof er niets aan de hand was wikkelde Ton af naar een eindspel van paard met drie pionnen tegen toren met drie pionnen, wat in dit geval waarschijnlijk net remise was te houden. De tegenstander maakte echter een afgrijselijke blunder en liet een dodelijke vork toe, dag toren en dag partij. Het schaakleven is soms erg hard! 1-2.
Sibbele speelde een Siciliaan met lange rokade en koos de aanval, maar er werd goed verdedigd en toen hij moest uitkijken voor pionverlies bood hij remise aan. De tegenstander dacht zeer lang na en speelde door, maar koos een andere voortzetting dan verwacht. Het werd een onverwachte tegenaanval en beide spelers liepen even later langs de rand van de afgrond. Er sneuvelde van alles onderweg en het werd messcherp. Waarschijnlijk hebben beide spelers minimaal een keer de winst gemist. Uiteindelijk stond er een eindspel met koning en drie pionnen voor Sibbele tegen koning met vier pionnen op het bord met allereerst kansen voor Sibbele. Uiteindelijk ging alles van het bord en toen beide koningen over waren schudden de spelers elkaar lachend de hand. “Daarom bood ik remise aan”, zei Sibbele lachend en de tegenstandster vertelde toen dat ze geen aanbod had gehoord!
De tussenstand was dus 1,5 – 2,5. Even later won Luit Oomkes fraai aan bord twee en was de teamzege een feit, 1,5 – 3,5. Luit wist een pion veilig aan de overkant te krijgen in het eindspel en dat was zeker genoeg voor de overwinning. Het zoet van het zegevieren werd nog heerlijker toen ook Harry Besselse aan bord drie tot een zeer nette overwinning wist te komen en zo stond er een mooie uitslag voor de Meppelers op het scorebord: 1,5-4,5.
Tevreden werd het wedstrijdformulier getekend en na een zeer sportief verlopen avond nam MSV 3 afscheid in Apeldoorn en rond middernacht arriveerde de ploeg weer in Meppel. Willem heeft foto’s gemaakt en partijen overgenomen, zodat er iets kan verschijnen in het onvolprezen clubblad!

Bekend tot nu toe in deze ronde:
VSG 4 – PSV/DoDO 4 0 6
De Schaakmaat 4 – Meppel 3 1,5 4,5
De Zeven Pionnen – De Schaakmaat 3 j
Pegasus – De Combinatie

Stand:
1 MSV 3 2 4 10,5
2 Pegasus 1 2 5
3 De Combinatie 1 2 4,5
4 PSV/DoDO 4 2 2 7
5 de Schaakmaat 4 2 2 6,5
6 De Zeven Pionnen 1 0 1,5
7 De Schaakmaat 3 j. 1 0 1
8 VSG 4 2 0 0

Één reactie
  1. Een keurig verslag, Sibbele. Ik maak inderdaad een stukje voor ’t Nadenkertje met wat partij-fragmenten. En actiefoto’s natuurlijk.