Gelijkspel voor het eerste

Helaas is het eerste vandaag niet verder gekomen dan een gelijkspel tegen het Frieze Emanuel Lasker uit Sint Jacobiparochie. Daarmee hebben we slechts deels revanche kunnen nemen op de harde 2-6 nederlaag van vorig jaar. Toch waren er wel veel goede en mooie kanten aan vandaag. Richard was er eindelijk weer bij, nadat zijn ziekte hem zo lang aan de kant had gehouden. En het was weer eens echt een spannende middag. Een middag die op het laatst nog alle kanten uit kon.

De opstelling hadden we dit jaar maar eens door elkaar gehusseld. Vorig jaar bleken de Friezen zich voorbereid te hebben op ons en daar hadden we dit jaar geen trek in. Dat leidde dan ook tot de volgende opstelling: op 1 Richard (die graag wel weer op een hoog bord wilde spelen na zo’n lange afwezigheid, ondanks dat hij nog niet helemaal de oude is); op 2 Micha, op 3 Dennis, op 4 Roel op 5 Fokke, op 6 André, op 7 Alwin en op 8 sloot Bart de gelederen.

Bart was als eerste klaar vanmiddag. Zoals we van hem gewend zijn, bouwde hij rustig zijn stelling op. Dit keer was het iets te rustig en bleek dat zijn tegenstander met de zwarte stukken al vlot gelijkspel had gekregen. Er viel niet veel te genieten en de remise was al vrij snel een feit.

Micha zette ons op bord 2 op voorsprong. De wat tactische opstelling aan bord 2 hadden we redelijk onschadelijk gemaakt met Micha. Hij zette zijn partij rustig op en al snel gaf zijn tegenstander een pion weg. Dat speelt natuurlijk wel zo prettig. Dat was aan de feilloze techniek van Micha wel toevertrouwd.

Zelf maakte ik remise op bord 4 tegen de sterkste speler van Emanuel Lsker. Vorig jaar had hij me nog op het hoogste bord een zware nederlaag toegebracht. Dit jaar leek het anders te worden. De dame van mijn tegenstander nestelde zich in het gat tussen de ver opgerukte pionnen en mijn koning, maar leek toen gevangen. Helaas was de tijd op en miste ik de (waarschijnlijk) winnende voortzetting. Ik koos ervoor om een kwaliteit te winnen, hield daardoor een verloren stelling over, maar mijn tegenstander (ook in tijdnood) maakte door middel van eeuwig schaak remise. Dat kon dit jaar dus alle kanten op!

Fokke moest helaas een nul incasseren. Op het vijfde bord was hij goed uit de opening gekomen. In het middenspel koos zijn tegenstander voor de aanval, rokeerde lang en ging met zijn h-pion naar voren. In de verdediging vergiste Fokke zich helaas. In plaats van het natuurlijke Tf7 (om h7 te dekken), speelde hij Th8, waarna hij met Kg8 gedwongen werd zijn toren buitenspel te zetten. Dat was te veel van het goede.

Dennis scoorde dan weer een punt op het derde bord. Vlak na de opening koos zijn tegenstander ervoor om twee lichte stukken te ruilen tegen toren en pion. Gelukkig voor Dennis deed hij meteen daarna een minder goede zet. Daardoor kon Dennis zijn stukken activeren en aantonen dat twee lichte stukken toch wel degelijk sterker zijn dan 1 toren. Een mooie reguliere overwinning was het resultaat.

Alwin had misschien wel de leukste partij van de dag, maar moest helaas toch het onderspit delven. In een gesloten stelling koos hij voor de koningsaanval. Terwijl zijn tegenstander op de andere vleugel vrijwel gewonnen stond, draaide de partij om de koningsvleugel. Alwin offerde een stuk in de hoop en de verwachting dat zijn aanval zou doorslaan. Helaas bleek dat niet het geval te zijn, omdat de witte monarch naar het centrum kon vluchten. Ook toen had Alwin goede hoop op een paar trucjes, maar het werkte allemaal net niet. Ja, dan sta je natuurlijk een stuk achter en houdt het allemaal op.

Na de tijdcontrole waren er al met al nog twee partijen over. Op het eerste bord ploeterde Richard nog door, op het zesde bord streed André. Met de 3-3 tussenstand kon de wedstrijd nog alle kanten op. Als eerste van de beide heren was Richard klaar met zijn partij. Vooral psychologisch zal hij het als een overwinning mogen zien. In een moment waaruit duidelijk blijkt dat Richard er nog niet helemaal bovenop is, gaf hij in het late middenspel een stuk weg. Even zat hij bij de pakken neer, maar hij herpakte zich gelukkig snel. Hij besloot het zijn tegenstander zo moeilijk mogelijk te maken en dat had zowaar (zoals zo vaak!) resultaat. Met een stuk minder, kreeg Richard tegenspel en uiteindelijk een vrijpion die doorliep. Zowaar had Richard een toren teruggewonnen en kon hij zich opmaken voor een poging om de partij nog te winnen. Dat heeft hij tot het diepe eindspel geprobeerd. Zelfs koning + toren tegen koning + loper werd nog even geprobeerd. Daar werden echter geen fouten meer gemaakt: remise.

Als laatste was André bezig. Naar eigen zeggen was de opening niet helemaal een succes en had hij lang slecht gestaan. Dat veranderde echter in het middenspel en na de tijdcontrole stond hij lang niet slecht. André dacht met een combinatie te kunnen winnen, maar helaas zat er een lek in. In het restant van de partij stond André waarschijnlijk iets beter, maar toen hij een remiseaanbod kreeg, werd meteen besloten om het aan te nemen. Een 4-4 gelijkspel is immers veel beter dan verliezen!

Na afloop werd er tevreden gegeten in Oasis. Ja, we hadden kansen op meer, maar het had ook maar zo slecht met ons kunnen aflopen. Met het 4-4 gelijkspel kunnen we daarom wel leven. Op 4 januari zal het team opnieuw bij elkaar komen om te proberen Lonneker te verslaan. En wat Emanuel Lasker betreft: hopelijk kunnen we volgend jaar de trend doorzetten en hen dan eindelijk weer een keertje verslaan!

1. Mooi verslag Roel!
    Toen ik om 17.00 kwam kijken had ik verwacht (en gehoopt) dat André voor de overwinning zou gaan strijden omdat hij goed stond en wat tijdvoordeel had.
    Maar nu ik lees dat hij na de opening lang slecht had gestaan is een remise wel begrijpelijk. Al met al toch een mooi eindresultaat 4-4.

2. Ja het was erg leuk om naar te kijken. Erg spannend om vanaf de zijlijn het te volgen. Weer eens ouderwets spannend wat de uitslag zou worden. Beide teams zijn aan elkaar gewaagd. Micha is een mooie aanwinst voor Meppel. Welk een goede speler. Het mooiste blijft natuurlijk dat Richard weer meedeed!

3. Maar waar blijven toch die haarscherpe analyses? Of vraagstellingen waar menig schaker zijn hoofd over kan buigen?

4. Ik weet niet zeker er wel partijen bij waren die die moeite wel waard waren. Denk dat het meeste gewoon recht toe recht aan was met hier en daar een flinke fout.