Het kleine Meppel verslaat het grote Amsterdam!

Ja, David(s) versloeg Goliath op zaterdag 26 november 2011, noteer maar op uw kalender, want deze dag is natuurlijk onmiddellijk historisch! Excelsior wint soms van Feyenoord en Cambuur eens in de eeuw van Heerenveen, maar zo schrijvende, doe ik Meppel te kort. De zege op VAS ( oud landskampioen ) was echt verdiend en het begon met de tactische opstelling van Roel. “Een beetje husselen met de opstelling kan geen kwaad”, sprak Roel, want volgens Roel doet VAS dat ook  wel eens. Opzet was een offer aan bord 1 om zo kansen te creëren op de lagere borden, met name bij Rienk en Fokke. Alles liep echter anders! Bart was zo vereerd om aan bord 1 te zitten, dat hij daar waarschijnlijk niet meer weg wil, want hij won ( met zwart!)  gewoon heel verdiend tegen een speler, die 160 punten hoger staat op de wereldranglijst. Bart scoorde op dat moment 4-2, want er was al het nodige gebeurd op de andere borden!

Roel zette de toon door een sublieme overwinning op de levende legende Lex Jongsma, de man die met zijn jarenlange schriftelijke commentaar in de Telegraaf en zijn “live”-commentaar bij toernooien als Hoogeveen en Hoogovens ( tegenwoordig Tatasteel ) nog steeds een wandelende reclame is voor de denksport schaken. Lex zag een prachtig matnet over het hoofd. De koning zelf deed bij dit mat de beslissende zet! Ineens won ook Richard Berendsen, vanuit het niets en toen was het gewoon 2-0! Het massaal opgekomen publiek rook bloed en beneden in de bar werden zelfs al biertjes besteld in plaats van kopjes koffie. “Je moet de huid van de beer niet verkopen, voordat hij geschoten is”, sprak onze onvolprezen penningmeester Willem Wijnstok waarschuwend en zijn woorden bleven enige tijd in de lucht hangen, want Amsterdam rechtte de rug en aan de borden 6 en 7 werd genadeloos toegeslagen. Tot verdriet van vader Pauptit verloren zijn beide zonen helaas. Gerhard klaagde na afloop over gemiste kansen in het Evansgambiet, maar hij en Alwin konden nu eens niets betekenen voor ons eerste team, 2-2.

Hier komen de clubgenoten niet voor bedacht Bart Davids aan het topbord en hij, het beest van Beilen, kegelde zijn tegenstander van het bord, 3-2. “We gaan toch niet winnen?”, was ineens beneden bij de bar de vraag. Teamleider Sibbele was zeker van dit idee en bestelde zijn eerste biertje van de lange rij die zou volgen. Roel was nog enkele keren in paniek, maar hij kon niet echt goed de stellingen op de borden beoordelen, wat waarschijnlijk kwam door een wolk van verliefdheid! Dit wetende mag het achteraf wel een wonder heten, dat hij gewoon won van Lex Jongsma!

Onze eigen grootmeester, Dennis de Vreugt, won schitterend aan bord twee van een sterke opponent en schonk vreugde aan Meppel, immers een 4-4 werd minimaal bereikt en dat zou al prachtig zijn natuurlijk.

Meppel wilde echter meer en terecht. Aan de borden 5 en 8 werd tot laat op de middag hard en verbeten gestreden door Rienk en Fokke. Vlak voor de eerste tijdcontrole had Fokke in tijdnood  een zekere winst gemist onder de ogen van de noterende Sibbele, maar hij controleerde vervolgens de stelling weergaloos, toen hij hoorde dat een remise genoeg zou zijn voor een verrassende en historische  teamzege. Fokke haalde inderdaad een gelijkspel en de zege was een feit. Een moegestreden Rienk, die achteraf ontdekte dat hij halverwege de middag een winstvariant had gemist, gaf vervolgens op en de eindstand van 4.5 tegen 3,5 was bereikt!

Het sportieve duel, onder de goede en deskundige leiding van scheidsrechter Johan Zwanepol uit Groningen, werd besloten met een feestmaal met heel veel schnitzels Oasis, want vele Meppeler supporters en het het gehele sportieve team van VAS bleven ook eten. Daarna werden nog de nodige biertjes genuttigd en langzamerhand keerde de rust terug in het schilderachtig mooie Meppel.

MSV 1 gaat nu trots en fier aan de leiding in klasse 2A.

14 reacties
  1. VAS oud landskampioen? Dat is erg zacht uitgedrukt! 23-voudig landskampioen!!!
    Van hun eigen site:

“Het Vereenigd Amsterdamsch Schaakgenootschap (VAS) is de oudste schaakvereniging van Nederland. De vereniging is opgericht op 19 september 1822. Het VAS is vaker dan welke schaakvereniging dan ook landskampioen geworden (23 keer!). Twee wereldkampioenen zijn lid geweest van het VAS: Emanuël Lasker (wereldkampioen schaken van 1894 t/m 1921) en onze eigen Max Euwe (wereldkampioen schaken van 1935 t/m 1937).”

2. Sinterklaas op bezoek in Meppel en geeft MSv een pracht cadeau door van VAS te winnen. Sinterklaas hoe kom je erbij. Niks cadeau gekregen. Het waren de mannen van het eerste team.Nooit van kunnen dromen. GEFELICITEERD.

Klaas

3. Ietwat euforisch verslag, maar dat is natuurlijk ook weer niet zo heel raar. Leuk om te lezen in ieder geval! Puik werk, Sibbele!

4. Maar goed dat Sibbele wandelend naar huis kon want zo te lezen zat er behoorlijk wat bier in zijn lichaam 😉

5. Beste Rienk,

wij van de organisatie nemen uw bovenstaande sollicitatie om verslaggever te worden voor schaakteam Meppel 1 met genoegen in ontvangst. U hoort nog van ons.

m.vr.gr.

Stichting Terugpakken Omgeving Meppel
    STOM: als u onze verslaggeving in gevaar brengt, pakken wij u aan.

6. Overigens wil ik het zelf wel even rectificeren dat in mijn tegenstander in mijn partij ook wel wist dat Kf6 op een drama zou uitlopen, maar dat hij dat toch speelde omdat hij inzag dat teruggaan met de koning even erg was. En dat bleek correct te zijn. Al zijn de varianten veel moeilijker. Dat hij het mat niet gezien zou hebben, is denk ik toch echt klinkklare onzin. Er viel gewoon niets meer aan te doen op dat moment.

Desalniettemin toch een fraai verslag, zoals ik al zei.

7. Haha, ik zag dat mat ook aankomen met die mooie tussenzet van de koning. Klasse Roel en Lex ziet ook niet altijd alles!
    Rienk heeft de winst gemist bij zet 38 hoorde ik en hij heeft inmiddels op de kop gehad van mij! ( lol ).
    Leuk dat onze Willem aangepakt werd door de scheids. Foto’s maken mag alleen bij de eerste tien minuten van de partijen. Ik zag zijn gezicht en ik moest vreselijk lachen om onze wandelende mastodont.

8. Wat geweldig. Ik ben helemaal trots op jullie 😉
    En wat een goed verslag. Wat een feeststemming daar in Oasis.
    Gefeliciteerd !!