Wonderen bestaan en engelen vallen ook onder de wet van de zwaartekracht!

Meppeler Schakers schrijven weer historie!

Gisteravond vond de bekerwedstrijd plaats tussen Schaakstad Apeldoorn en de MSV, de Meppeler Schaak Vereniging. De Apeldoornse club is de nummer vier van Nederland en speelt dus in de Meesterklasse. De MSV is twee jaar geleden gepromoveerd naar de tweede klasse van de KNSB, de hoogst haalbare klasse voor een amateurteam kun je stellen. Daar staan ze overigens keurig derde, op slechts een punt van de koploper.

In verband met het plotseling overlijden van schaakcrack Kees Hoogendijk was deze bekerwedstrijd in overleg met Schaakstad en de KNSB uitgesteld. Meppel bood sportief aan om zijn thuiswedstrijd dan maar in Apeldoorn te komen spelen en zo gebeurde gisteravond.

Wonderen bestaan dus en engelen vallen gewoon onder de wet van de zwaartekracht. Met een tactische opstelling wist de MSV aan bord drie een regelmatige zege te behalen. Roel Donker won van Maarten Beekhuis. Het kanon van de tegenstanders, FIDE-meester Stefan Kuiper won zoals ingecalculeerd aan bord 1 tegen Fokke Jonkman, die helaas al in het begin van de partij een paard tegen een pion achter kwam en dus een loodzware avond had.

Aan bord vier wist jeugdig talent Thomas Beerdsen op keurige wijze remise te maken tegen onze eigen Meppeler Richard Berendsen, 1,5 -1,5 dus. Richard kwam tegen het einde , niet voor het eerst in zijn leven, in ernstige tijdnood en de remise werd dus op het nippertje behaald.

In de laatste bloedstollende  wedstrijd wankelde de grootmeester van de MSV, Dennis de Vreugt, regelmatig tegen Sjef Rijnaarts, maar hij vond iedere keer oplossingen voor de dreigende problemen.

Uiteindelijk kwamen de twee  toppers alle twee in tijdnood en met alle twee nog luttele seconden op de klok leek remise onafwendbaar. Beide spelers hadden een loper en twee pionnen en natuurlijk de koning. De tegenstander van Dennis maakte echter in vliegende tijdnood een kleine fout en Dennis maakte dit razendsnel af, winst voor Meppel, waar 2-2 logisch leek te worden rond het middernachtelijke uur.  Het beslissende snelschaken in zo´n situatie was dus niet nodig en trots keerden de spelers met hun coaches Rienk van den Berg en Sibbele Bonthuis huiswaarts.

De MSV speelt nu de landelijke kwartfinale en dat is uniek in de Meppeler schaakgeschiedenis. De MSV bij de laatste acht van Nederland had niemand voor mogelijk gehouden, maar wonderen bestaan dus en op de schouder van Dennis de Vreugt zat deze avond een engeltje, die daar tot het eind bleef, onderworpen aan de wetten van de zwaartekracht.

Eerder had de MSV 2, het vaste team van Kees Hoogendijk, dezer week ongenadig hard uitgehaald tegen Velp met 7-1 en nu won het team, dat grootgebracht was door Kees ook en beide zeges worden deze week opgedragen aan Kees en zijn vrouw Wen.

Uw verslaggever, Sibbele

Naast dit verslag voor de kranten natuurlijk nog leuke zaken en wetenswaardigheden tijdens de wedstrijd:

Roel had halverwege last van een oog(lens). Rienk bestelde vervolgens oogvloeistof aan de bar. Had je de ogen van de barkeeper moeten zien!

Rienk als organisator en teamleider is een eye-opener:

– Hij krijgt Richard naar Apeldoorn, terwijl die dat eigenlijk liever niet doet midden in de week

– Hij gaat dus achter oogvloeistof aan voor Roel

– Hij zag aan Richard tegen het einde van de avond dat die hoofdpijn had en bracht hem prompt een glas water

– Hij was gelijk al zeker van een zege in het Apeldoornse, want tijdens het eerste uur van de match ging hij met Sibbele op zijn dooie gemak naar een Chinees restaurant in de stad

– Hij legde de omstanders in Apeldoorn uit wat het “Roelmomentje” is. Dat is een moment van Roeldus, waarbij hij iets te vragen heeft, zich iets afvraagt of een protest laat horen tegn iets. Deze avond vroeg hij zich af of je moet noteren met minder dan 5 minuten op de klok bij dir speeltempo: 1 uur 50 minuten plus 5 seconden per zet erbij. Theoretisch kun je eerst onder de 5 minuten bedenktijd komen en later er weer boven. Je zou dus theoretisch even niet behoeven te noteren, dan weer wel, dan misschien weer niet, dan wel, nou ja een onacceptabele situatie zou ontstaan. De regel is daarom: de eerste keer onder de 5 minuten: niet meer noteren de rest van de partij!

– Hij overweegt Klaas en Bjintze op te stellen in de volgende wedstrijd aan bord 1 en 2. Ze kunnen dan spiegelschaak spelen tegen van Wely en Sokolov, zodat het altijd 1-1 aan de topborden wordt. Een slimme gedachte van deze onvolprezen schilder.

7 reacties
  1. Heerlijk jongens! Wat heb ik gisteren genoten van jullie spel en wat was het gezellig en bovenal wat een prestatie mannen!

2. Mooi verslag en heel knap gespeeld! De uitslag staat ook al op de website van de KNSB: waar een kleine club groot in is. Nu de kwarkfinale tegen mijn ouwe club Sissa. Vroeger speelden we daar in ‘de Walrus’, een kroeg met veel lawaai en gerinkel van glazen en hadden daar dus altijd een groot thuisvoordeel. Dat zal dus niet makkelijk worden….

3. Zeker als je bedenkt dat ze tegenwoordig ook nog een geldschieter hebben en rustig komen spelen met Van Wely en Sokolov. Maar zelfs dan, goede kansen toch??? TOCH?????

4. Jij wij kunnen daar Dennis en Richard tegenover zetten! En misschien moeten we Yge Visser maar eens uit de kast halen 😉

5. Ik verwacht trouwens eerlijk gezegd niet dat ze Van Wely en Sokolov opstellen. Door onze uitgestelde wedstrijd tegen Apeldoorn kun je nooit voor de volgende bekerronde zo’n topper zo snel regelen. Die hebben al een overvolle agenda. We maken dus echt goede kansen! Nu genoeg gezegd. Ik ga nog even nagenieten van de overwinning tegen Apeldoorn.

6. Goed gedaan mannen en wat leuk dat er straks gestreden mag worden tegen andere toppers, niet iedereen heeft er al een jaartje in de meesterklasse op te zitten he 😛

Ps qua analyses is het erg stil de afgelopen tijd, ga ik wat aan doen. Heb mijn schaakbord naar Utrecht gehaald. We gaan er weer eens stevig voor zitten 😀

Tot later