Meppel 3 van achttallen dapper gestreden

Meppel 3-8   –   Schaakstad Apeldoorn 3      3-5

Helaas ging ook onze 2e wedstrijd in de SOS-competitie verloren.

We begonnen wel met een 2-0 voorsprong aangezien onze tegenstander niet in staat was een volledig team op te stellen. We waren dus hoopvol op een goed resultaat.

Helaas waren we wel genoodzaakt 2 spelers niet op te stellen. Aangezien onze captain Leo de nieuwkomers in ons team wat wedstrijdervaring wilde laten opdoen (Henk Sonneveld en Ad) moesten Henk Vosmeijer en Dick Metz op de reservebank plaats nemen, wat gezien hun kwaliteit wel een aderlating was.

Desalniettemin trokken we vol goede moed ten strijde tegen de koploper van onze poule. Otto van Kooten op bord 7 was gauw klaar. Hij kon het niet bolwerken tegen zijn te sterke tegenstander. 2-1. Nog niets aan de hand. Ad speelde een bijzondere partij. Het leek er aanvankelijk op dat zijn tegenstander snel korte metten wilde maken met een sterke aanval. Ad echter, worstelde zich moedig onder de druk vandaan, en speelde een mooie remise! Ook Leo en Henk S. hielden het lang vol maar konden niet tot een overwinning komen. Zelf speelde ik tegen de enige dame achter het bord. Henk Vosmeijer sprak mij bemoedigend toe door te zeggen dat hij al een paar keer tegen haar gespeeld had, maar nog nooit van haar had gewonnen!

Ik speelde het Morra gambiet en gelukkig kende zij dit niet. Het ging lang gelijk op maar in het middenspel maakte ik een verkeerde keuze waarna ik nog een pion verloor. Toen er later nog een kwaltiet verloren ging moest ik eveneens de handdoek in de ring gooien. Alle hoop was gericht op Wiecher. Niet ten onrechte want hij had een materieel overwicht en het leek een gelopen race te zijn. Helaas kon zijn sterke tegenstander zich in eeuwig schaak manipuleren, waardoor deze partij tenslotte in remise eindigde. Jammer Wiecher!

Op naar de volgende ronde en hopelijk zit het ons een keertje mee. Het valt niet mee in een poule waar het rating gemiddelde van onze tegenstanders wel steeds hogere is dan die bij ons.

Piet N

Plaats reactie