Meppel 6 ( jeugdteam ) wint ook van Zwarte Water 1 uit Zwartsluis

Nou, nou, nou, het kan niet op met MSV 6, al weer gewonnen, alsof het niets is! Bas de Boer zette de toon. Onverschrokken toog hij ten aanval tegen een oude ervaren speler, die uiteindelijk de weg kwijtraakte in het schaakdoolhof van Bas. Ineens was het onder allerlei andere dreigingen schaakmat en 1-0.

de slotstand bij Bas, schaakmat!

Roeland was op karakter aanwezig met nog de restanten van griep onder de leden, maar dit is tekenend voor dit team, het buigt soms erg door, maar breekt niet. Roeland bouwde goed op, maar in het eindspel moest hij een toren geven of mat achter de palen toestaan. Een harde les, maar dit overkomt hem niet weer. Maar ok, 1-1 dus.

Roeland, half ziek, maar geconcentreerd bezig……

Martijn Dijkstra kwam niet echt in de problemen en bleef koel en geconcentreerd. Hij zag ook dat Thieu en Sibbele prima stonden en bood toenl hij iets beter stond remise aan.

De slimme Martijn, die op remise afstevent en zo op een teamzege!

Ze speelden het nog uit voor de gein en het werd toen ook remise. Martijn had de verkeerde kleur loper en een randpion. Sibbele wees er bij de analyse op dat dit simpel remise te houden is. Gewoon telkens de hoek induiken en het loopt altijd pat. Leerzaam dus ook nog. Sibbele speelde een Wolga, die geweigerd werd, maar na acht zetten stond Sibbele met zwart enkele tempi voor en hield de druk op de stelling de rest van de partij en de druk werd zo hoog, dat de tegenstander eerst natte voeten kreeg, vervolgens tot zijn middel in het water raakte en toen hij dreigde te verdrinken gaf hij zich over. Sibbele haalde voor de tweede keer een grotere vis op het droge deze week en schuift het op zijn nieuwe lens in het linkeroog. “Ik zie het weer (letterlijk) stukken beter”, is zijn commentaar. 2,5 – 1,5 dus intussen!

kersverse opa Sibbele met kleinzoon Niels en dat geef vleugels……..

Thieu speelde ook prima, gedreven en geconcentreerd en dat leverde een gewonnen eindspel op voor hem. Thieu werd nog even geholpen door zijn opponent, die twee laatste pionnen weggaf in de hoop op een dolle toren, maar hij was de enige die deze mogelijkheid zag in de stelling. Thieu maakte het uiteindelijk vakkundig af en de teamzege was een feit!

de geniale Thieu, ervaren rot en jong van geest….

Op bord drie was Ger Westra toen nog bezig en had Ger maar eerder even bij de analyse van Sibbele en Martijn gekeken, want Ger had ook alleen de koning over tegen een randpion en een verkeerde loper! Altijd remise te houden als je in de hoek kunt komen en daar was Ger, maar hij vergat deze theoretische remise en ging kopje onder, maar voor het laatst in zo’n stelling. Dit  overkomt hem niet nog eens en zo leert MSV 6 en timmert mooi aan de weg.

Deze keer wist Ger het niet, maar volgende keer weet hij wel beter!

Was het vorige keer de jeugd die de zege veilig stelde, nu waren het de oudjes met jonge geest…. Een mooie balans dus in dit team, dat nog mee wil doen voor de titel natuurlijk met 4 uit 3. In deze poule van vier teams treft men elkaar allemaal nog eens, dus vele revanchekansen………………

1.Bonthuis,S.(Sibbele) 7364401 – Mourik van,N.(Nico) 6611506 1  – 0

2.Valens,M.M.J.(Thieu) 8242212 – Troost,T.(Teunis)   7198620 1  – 0

3.Westra,G.(Ger)       8152496 – Wiers,J.(Jan)       8281977 0  – 1

4.Heeres,R.G.(Roeland) 8398709 – Russchen,J.G.(Jaap) 8523922 0  – 1

5.Dijkstra,M.(Martin)  8348087 – Jong de,H.(Harm)    6599824  rem.

6.Boer de,B.(Bas)      8498259 – Terpstra,H.G.(Henk) 8258019 1  – 0