Meppel begint met 4-4 (compleet verslag)

MSV 1 is zaterdag begonnen met een 4-4 gelijkspel tegen VAS. De oud-landskampioen die vergeleken met vorig jaar verzwakt lijkt te zijn, kwam op het allerlaatst nog dicht bij de overwinning, maar ik denk dat bij ons de meeste dubbeltjes de verkeerde kant op vielen. We hebben er in ieder geval een thriller van gemaakt.

Al van het begin was duidelijk dat het er niet rustig aan toe zou gaan. Op het kerkplein verscheen een fanfare die vrolijk muziek begon te spelen. Hoewel ze erna op verzoek van onze wedstrijdleider, waarvoor hulde overigens aan hen, zich een aantal meters naar achteren verplaatsten, was de muziek nog altijd duidelijk hoorbaar in onze speelzaal. We noemen het maar een goede opwarmer voor Blitz Meppel van komende week. Misschien moeten we volgend jaar maar vragen of we de eerste ronde ook uit kunnen spelen.

De eerste die er maar meteen een einde aan wilde maken, was de tegenstander van Bart. Ik geloof dat deze man na een half uur spelen zijn teamleider vroeg of hij zetherhaling mocht uitvoeren. Hoe hij dat precies gezien had, weet ik overigens nog steeds niet. De partij ging verder en Bart ‘snel aan het bier’ Davids hoefde zich nog niet naar beneden te verplaatsen.

Die eer viel toe aan Roel, die op bord 3 het eerste punt liet noteren. Op de eerste nieuwe zet uit de opening greep zijn tegenstander al mis en verloor tamelijk eenvoudig een van de pionnen voor zijn koning. Een zet later blunderde hij nogmaals en kon dameverlies niet meer voorkomen. 1-0

Vervolgens was het Bart die toch remise speelde. In het middenspel, waarin hij goed spel had voor de geofferde pion, bleef zijn tegenstander verstandig en liep niet in het mes dat door Bart al geslepen was. Bart won wel zijn pion terug, maar er bleef een ongelijk lopereindspel over, waarna nagenoeg meteen de handen geschud werden. 1 1/2 – 1/2.

De partij van André, die inviel voor Rienk, was de eerste partij die voor ons verkeerd afliep. In de opening offerde hij wonderschoon een kwaliteit voor de pion en had de hele partij in handen. Hij koos echter voor het verkeerde plan, omdat hij meende daarmee meteen al een stuk terug te winnen. Met enig stellingsgeluk voor zijn tegenstander werkte dat echter niet. In het vervolg miste André misschien nog één a twee kansen, maar daarna kwam zijn tegenstander genadeloos terug over de vrij gekomen g-lijn. Hardhandig werden vervolgens de muren van Andrés rokadestelling geslecht, 1 1/2 – 1 1/2.

Op bord 2 kwam ook Richard niet door de stelling van zijn tegenstander heen. Lang bleef hij rekenen op een briljant plan, maar dat bleek uiteindelijk toch te moeilijk om uit te rekenen. Hij speelde iets anders en hield uiteindelijk weinig tijd over. Met nog 6 minuten voor 25 zetten besloot hij remise aan te nemen. Een zeer goede prestatie van zijn tegenstander, die de 600 elopunten sterkere Richard zo een halfje afhandig maakte, 2-2.

Net als vorig jaar zat op bord 5 de welbekende en ook sterke schaker Lex Jongsma. Dit maal kreeg Fokke het genoegen om hem te proberen te verslaan. Dat deed hij met verve. In een Mároczy-bind structuur van het Siciliaans kwam een eindspel op het bord met een uitstekend paard van Fokke tegen een wat zwakke witveldige loper van wit. In het verre eindspel had Fokke een kwaliteit meer en zette dat om in een goed punt, 3-2.

Gerhard leek op bord 4 redelijk goed uit de opening gekomen te zijn. De stelling leek bovendien onder controle. Niets bleek minder waar: een mes- en messcherpe stelling ontstond, waarin beide spelers een aanval hadden. Het extra stuk dat Gerhard later had, bleek echter van geen enkele waarde, toen zijn koning midden op het bord matgezet werd door de zware stukken van zijn tegenstander, 3-3.

En plotseling was het 7 uur en was de stand gelijk met nog twee borden in de waagschaal. In vliegende tijdnood kon van alles nog gaan gebeuren. Alwin, die door had gespeeld toen bleek dat Gerhard ging verliezen, leek goede winstkansen te hebben. Dennis op bord 1 leek alles te kunnen houden. In vliegende tijdnood koos Dennis echter verkeerd. Na een hele partij te hebben verdedigd, koos hij ervoor om voor de winst te gaan. Hij gaf een pion in de hoop dat hij een matnet had geweven voor zijn tegenstander. Helaas bleek het net nog een gat te hebben en kon zijn tegenstander ontsnappen. In vliegende tijdnood en met een verloren stelling ging Dennis uiteindelijk door zijn vlag. 3-4.

Alwin had op dat moment echter nog altijd een pion meer en was ook actief geworden. Hij won een handvol pionnen, maar er bleef wel een ongelijk lopereindspel over. De twee verbonden vrijpionnen hadden, als ik het goed heb gezien, gestopt kunnen worden. Zijn tegenstander greep echter mis en wit kwam toch nog tot winst. Daarmee kropen we dus toch nog door het oog van de naald: 4-4.

Achteraf bezien weet ik niet of we helemaal tevreden moeten zijn met de 4-4. We hebben zeker een aantal kansen gemist. Bovendien was VAS deze keer wel zeer verzwakt: naast hun invaller op bord 8, had hun gelegenheidstweedebordspeler een rating van 1693 en hun derdebordspeler een rating van 1525 (!), al moet wel gezegd worden dat het natuurlijk klasse is van VAS dat ze niet met twee ‘NO’s’ zijn komen spelen. En het zoeken naar invallers loont dus ook! Een prachtige remise voor hen op bord 2 en daarmee een 4-4 gelijkspel. Gelukkig zal het dit jaar ook wel niet zo veel uitmaken. Met een meesterklassewaardig team als Sissa hebben we immers niets te winnen dit jaar. Al met al denk ik in ieder geval dat iedereen een mooie, spannende schaakdag gehad heeft gisteren en dat is meer waard dan wat voor overwinning dan ook!

Uitslagen:
MSV – VAS 4-4
Dennis de Vreugt (2416) – Aran Kohler (2244) 0-1
Richard Berendsen (2294) – John Pex (1693) 1/2-1/2
Roel Donker (2212) – Remy Hakvoort (1525) 1-0
Gerhard Pauptit (2041) – Pim Ghijsen (2189) 0-1
Fokke Jonkman (2093) – Lex Jongsma (2145) 1-0
Alwin Pauptit (2017) – Niels ten Dam (2035) 1-0
Bart Davids (1949) – Niek Oud (2052) 1/2-1/2
André Klomp (1836) – Bart Romijn (1808) 0-1
gemiddelde rating: 2107 – 1961

4 reacties
  1. Het was een heerlijke middag om te kijken en ik heb volop genoten. Andre plaatste een correct kwaliteitsoffer en toonde durf en lef, Gerhard had een messcherp gevecht, Dennis was erg lang goed bezig en nu heb ik het alleen nog maar over de drie nederlagen! Alwin speelde vol vuur, Fokke strikte Lex fraai en Roel daverde over zijn tegenstander heen. Bart genoot van zijn fanfarevariant uit het Grunfeld en Richard zag weer erg veel in de stellingen en de tijdnood moet je dan maar op de koop toenemen! Een mooie schaakmiddag en al met al komt VAS geloof ik goed weg al liegt een uitslag nooit natuurlijk. Ach 4-4 is best mooi en SISSA is toch al kampioen bij voorbaat dit seizoen.