Meppeler schakers bij laatste 16 van Nederland in bekertoernooi!

Ja, ja, er wordt weer aan de weg getimmerd door de MSV uit Meppel. Het vlaggenschip doet het uitstekend in het nationaal bekertoernooi en is gisteravond na een eclatante zege op E.N.O. uit Nijverdal doorgestoten tot de laatste zestien van ons kleine land, maar groot schaakland. De clubs die nu nog in de lotingsbeker zitten zijn allen betaalde teams uit de nationale meesterklasse en de eerste klasse, maar met ook de MSV dus….

Hoe werd er gewonnen van E.N.O. gisteravond? Nou, om kort te zijn: op bizarre wijze! Het werd een echt bekerduel, waarin schijnbaar altijd van alles kan gebeuren. Er is gewonnen met 0,5 – 3,5 maar het had ook zo maar 2-2 kunnen worden en dan zou er een beslissing geforceerd moeten worden met snelschaken.

Wij vertrokken met het volgende viertal: Roel Donker ( bord 1 ), Fokke Jonkman ( bord 2 ), Rienk van den Berg ( bord 3 ) en Menno van Koningsveld ( bord 4 ). Iets over de tegenstander: zij bestaan sinds 1926 en in die tijd bedacht men de mooiste afkortingen! E.N.O. staat voor: ernst, nut en ontspanning. E.N.O. speelt promotieklasse bij de SBO.

Rond kwart voor acht begon de wedstrijd in wijkgebouw “de Brake” waar in het zaaltje ook de interne competitie werd gehouden deze avond en waar een goedkope bar aanwezig was met een vrijwilliger, waar vind je dit nog? Op de bestellijst stond ook nog heel leuk: advocaat met slagroom. Daar zijn we niet aan toegekomen, maar dat mocht de pret niet drukken. De loting werd door Rienk gedaan en hoe hij het voor elkaar kreeg weet ik niet, maar hij speelde zelf natuurlijk weer met zwart aan bord drie, een goed loting dus!

E.N.O. speelt in de promotieklasse van de SBO en is dus op papier zwakker, maar wat zegt  dat als je Max Euwe uit Enschede er al uitgeknikkerd hebt? Juist ja: niets!

Na twee uur spelen stond Roel duidelijk actiever, vooral omdat zijn opponent een paard vijf keer speelde zonder enige terreinwinst. Op zet 21 won Roel dan ook een pion en gevoelsmatig vond ik dat hij glad gewonnen stond en ik hoopte dat Roel nog enig siervuurwerk had overgehouden van oudjaarsavond, zodat hij de partij met een prachtige slotcombinatie zou kunnen beeindigen. Dat begon ik ook te hopen bij de partij aan bord vier van Menno, want die stond na een Italiaanse opening eerst gelijk door een aantal minder scherpe zetten, maar halverweg de avond toch beter doordat hij druk had in het centrum en ( niet onbelangrijk ) op de koningsstelling! Fokke stond niet geweldig en moest misschien wel vechten voor remise en Rienk had de bizarre opening overleefd met een gat bij zijn koningspionnen, maar tja, dat is Rienk: als die de opening overleeft, speelt hij daarna minimaal remise. Dus kon ik rond tienen rustig een balletje met mayo verorberen aan de bar.

Rond elf uur was de situatie wel iets gewijzigd: Roel stond nog steeds voor, maar leek in tijdnood te komen, Fokke moest echt vechten voor remise, Rienk stond nu echt minimaal gelijk en Menno koos niet de sterkste voortzetting, maar het zag er op het oog nog wel winnend uit.

Tja en in een bekerwedstrijd gaat het dan soms raar, zo ook deze avond. Roel zette de klok stil met 90 seconden op de teller en riep de arbiter. Roel klaagde terecht dat zijn tegenstander tegen hem sprak en de tegenstander kreeg een waarschuwing, echter geen tijdstraf. Sportief werd er gelukkig verder gespeeld en al deed de tegenstander dit zoals achteraf bleek uit onkunde, het is en blijft vervelend. Roel nog 90 seconden en hij nog ruim een kwartier, oeps!

Ineens kwam daar een zege op een bord waar het qua stelling niet verwacht werd: bij Fokke, 0-1 voor Meppel na een blunder die een toren en dus de partij opleverde voor de man uit Kuinre. Menno speelde even later remise en Rienk leek in een eindspel te raken met een paard voor twee pionnen, dat toch nog remise leek te worden, maar Rienk vocht zich als een Houdini door de stelling en won nog keurig ook, chapeau! De buit was dus binnen en Roel vocht nog in een eindspel met lopers, paard en vier pionnen. Roel had nog acht seconden op de klok en de tegenstander 5 minuten. Iedere zet leverde echter ook vijf seconden op, zodat Roel nog steeds kon schrijven en zetten.

Zijn tegenstander speelde rustig en nam alle tijd en zo kon Roel meedenken in zijn tijd. Echter, Roel blunderde ineens zijn g-pion weg en het begon op remise te lijken, maar zie hier: de tegenstander nam echt alle tijd en zijn vlag viel ineens. Nou ja zeg, nu was het Roel die ineens op tijd won! Roel was natuurlijk niet tevreden over zijn partij, maar won wel dus: 0,5 – 3,5.

E.N.O. verdient een groot compliment voor deze tegenstand, maar moet hier dan toch het bekertoernooi verlaten. We wachten nu in spanning de loting af! Rond half een in de nacht reden we tevreden met de zege goed opgeborgen in de kofferbak ons stadje Meppel weer binnen.

8 reacties
  1. Prima verslag, Sibbele! Precies zoals het gegaan is qua spanning. Wat komt deze zeur er trouwens nog goed vanaf in jouw verslag :P. Eerst dat geroep om stilte (hardop pratende mensen tijdens schaken, brrrr, maar aan de andere kant: een club met oudere mensen, kunnen die het fluisteren nog wel verstaan?) en dan nog claimen als de tegenstander aardig probeert te zijn en vraagt of ik misschien niet gewoon hoef op te houden met schrijven…? Misschien ben ik te gewend geraakt aan KNSB-competities…

2. wel mooi zon overwinning…..leuk om die verslagen te lezen……hoeveel onderbonden zijn er wel niet in schakend nederland……..ga zo door zou ik zo zeggen. Op naar de
    kwartfinales!

3. De volgende ronde is net bekend. We spelen thuis tegen Apeldoorn.

Ronde 4 (dient voor 19 maart gespeeld te zijn)
    MSV-Accres Apeldoorn
    Philidor 1847- SISSA

4. ik weet niet hoor, jongens. Natuurlijk zou ik maar wat graag de vruchten plukken van jullie noeste arbeid en tegen een aantal illustere figuren uit de Nederlandse schakerswereld spelen. Maar anderzijds valt het me zwaar een gaatje te vinden in mijn overvolle agenda, en hebben jullie dit echt zelf verdiend. Jullie hebben laten zien dat jullie deze jongens gewoon kunnen hebben, dus ik zou zeggen, geen genade, pak ze in!