Schakers Meppel 1 fier aan de leiding!

De vliegende start van de schakers in de KNSB-competitie uit Meppel kreeg ook afgelopen zaterdag in Groningen een prachtig vervolg. De Groninger Combinatie 3 kreeg in eigen huis klop met 3,5 – 4,5 en dat was heel wat anders dan een 1-7 nederlaag die vorig jaar in Meppel geleden was.
Meppel trad voor het eerst aan met GM Dennis de Vreugt en was dus helemaal compleet, wat van de Groningers niet gezegd kon worden. Enkele basisspelers waren afwezig, maar die werden op zich keurig vervangen.
Fokke Jonkman zette op bord 5 de toon. Voor de derde keer op rij won hij zijn partij in de externe competitie en dat op zich is al erg fraai. Hij zette zijn tegenstander vast op de koningsvleugel en viel venijnig aan op de ander kant van het bord en dat leverde stukwinst op en de partij, 0-1.
Ook Roel Donker op bord 3 speelde vlot naar winst. In een voor hem bekende stelling lokte hij Kf8 uit, waarmee een toren geblokkeerd werd en switchte toen naar de andere kant, waar hij even later de stelling van de tegenstander veranderde in een ruïne, 0-2.
Op de andere borden stonden de mannen uit Meppel ook zeker niet slechter en een mooie zege lag in het verschiet. Toch lopen zaken vaak iets anders. Plotseling verspeelde Richard Berendsen aan bord 2 een paard en dat koste hem de partij. Lange tijd had Richard niet op deze wijze verloren, 1-2. Even later verspeelde Micha Jans op bord 6 een waarschijnlijk gewonnen eindspel door een blunder en i.p.v. 1-3 was het ineens 2-2, zeer verrassend. Zou Groningen dan toch weer……..
Nee, Bart Davids speelde een fraaie partij en won verdiend van zijn opponent aan bord 7, 3-2 voor Meppel. Rienk van den Berg haalde vervolgens de wel verwachte remise binnen en MSV was nog een punt verwijder van een zege. Grootmeester Dennis de Vreugt zat in een moeilijk te voorspellen stelling en kreeg de mededeling van teamcaptain Sibbele Bonthuis dat hij remise mocht spelen. Dennis bood dit aan en zijn tegenstander accepteerde dat en boekte op deze wijze best een leuk resultaat, want met een remise tegen een grootmeester thuis komen is niet slecht natuurlijk.
Sibbele had het goed ingeschat, want André Klomp stond via een fraaie combinatie minimaal op remise aan bord 8 tegen een jonge talentvolle speler uit Groningen. Toen André de remise aanbood stond hij duidelijk iets beter en de tegenstander kon eigenlijk niet anders dan het voorstel accepteren. Een zege van 3,5 – 4,5 was een feit en de Meppeler ploeg vierde dit met een maaltijd na afloop van weer een mooie schaakdag!
Op 13 december staat de thuiswedstrijd tegen het ook sterke Enschede op het programma.

De uitslagen:

Assen         - VAS            3½ - 4½
Caissa 3      - De Waagtoren   2 - 6
HWP Haarlem   - Lonneker       5½ - 2½
Groninger Combinatie 3 - MSV   3½ - 4½
SG Max Euwe 2 - Almelo         4 - 4

De stand:

Klasse 2A                   Mp Bp  1  2  3  4  5  6  7  8  9 10
1. MSV                       6 16  x  .  .  6  .  4½ .  .  . 5½
2. VAS A'dam                 6 14½ .  x  4½ .  .  .  4½ 5½ .  .
3. De Waagtoren              4 15  .  3½ x  .  .  .  5½ .  .  6
4. HWP Haarlem               4 14½ 2  .  .  x  .  .  .  5½ 7  .
5. SG Max Euwe 2             3 12½ .  .  .  .  x  5  3½ .  4  .
6. Groninger Combinatie 3    2 11  3½ .  .  .  3  x  .  .  4½ .
7. Assen                     2 10½ .  3½ 2½ .  4½ .  x  .  .  .
8. Lonneker                  2 10  .  2½ .  2½ .  .  .  x  .  5
9. Almelo                    1 8½  .  .  .  1  4  3½ .  .  x  .
10. Caissa 3                 0 7½  2½ .  2  .  .  .  .  3  .  x
4 reacties
  1. Zeker Sibbele. Mijn opluchting was groot dat het team won, groter dan mijn ergernis dat ik een stuk had weggegeven. Heerlijk. Overigens, zoals opgemerkt door oa. Short tijdens de WK-match Carlsen-Anand 2014: blunders komen niet uit de lucht vallen. Mijn tegenstander had me goed onder druk gezet, ik had teveel tijd en energie verstookt al toen ik met twee minuten op de klok het stuk wegblunderde. Dus chapeau aan Mark Kruit voor een mooie pot.