MSV 1 in Oasis onderuit tegen Groninger Combinatie 2

Dit keer begonnen we een uurtje eerder omdat Oasis een live-band had gepland, die om vijf uur zou beginnen. Gelukkig waren de Groningers bereid in te schikken, en rond half twaalf zaten ze al te genieten van een heerlijk zonnetje op het terras van Oasis.

Dennis speelde dit keer niet mee, en Roel vond uiteindelijk Bas bereid in te vallen. En deze sterspeler nam prompt plaats aan het eerste bord!

Als een van de eersten was Micha klaar. Aan bord vijf, met zwart, bouwde hij direct vanuit de opening een gevaarlijke koningsaanval op, offerde een stuk, maar miste een kansrijke voorstelling, waarna zijn tegenstander een kwaliteit voorbleef. De compensatie bleek niet voldoende. 0-1.

Ondertussen had André aan bord acht met wit een veelbelovende stelling opgebouwd, met het loperpaar, en aanvalskansen. Hij wist een pion naar d6 te dirigeren, maar zijn tegenstander ruilde een paar lopers en wist de zaak redelijk dicht te houden. Andre besloot een kwaliteit te offeren, wat er logisch uitzag. Maar even later
zag ik dat hij had verloren, blijkaar was de compensatie toch te dun. Jammer, want hoewel ik maar vluchtig kon kijken, leek er op het oog meer in gezeten te hebben. 0-2.

Als derde was ik klaar, aan bord twee, met wit tegen Joop Houtman. Vanuit de opening bereikte hij in eerste instantie gelijk spel. Maar wit had het loperpaar, en de zwartveldige loper had geen opponent meer. Zwart liet toe dat wit de controle over deze zwarte velden kon vergroten. Daarop bood wit een afwikkeling aan naar een stelling met ongelijke lopers, waarin de zwartveldige witte loper een mooiere diagonaal zou krijgen. Zwart sloeg dit af, maar een paar zetten later kon wit opstoten in het centrum en de e-lijn openen, waarna beide witte lopers gevaarlijk werden, en wit bovendien de controle over de open e-lijn kreeg, en een gevaarlijke pionnenmeerderheid op de damevleugel. Dit bleek teveel, en vlak voor de veerstigste zet moest zwart opgeven. 1-2

Ondertussen was Roel aand bord vier met wit de tegenstander bezig aan het houden op de damevleugel, in de hoop niet mat te worden getankt op de koningsvleugel. Dit lukte, en hij kreeg uiteindelijk een beter eindspelletje, dat hij wist te winnen. Van zijn partij heb ik verder weinig meegekregen helaas. 2-2

De beslissingen volgden elkaar snel op in deze fase; ongeveer half vier, en tegen de tijdnoodfase aan. Alwin had met wit aan bord zes een koningsaanval opgebouwd in een Siciliaan. Op het moment dat hij deze aanval kon omzetten in een duidelijk beter eindspel met loperpaar overspeelde hij helaas zijn hand toen hij ging voor mat. Zijn sterke tegenstander toverde een truck uit de hoge hoed en Alwin verloor materiaal en de partij. 2-3.

Toen moest Bas met zwart op bord een de handdoek in de ring gooien. Zijn opening was een tikje passief, maar toch solide en lange tijd wist hij zich goed staande te houden. Pas tegen het eind verloor hij een pionnetje na een moment van onoplettendheid, en toen had zijn sterke tegenstander geen problemen meer om de winst binnen te halen. Weer een mooie ervaring voor Bas, die met zijn tweede partij in het eerste een sterk trainingsprogramma voor zijn aanstaande NK aan het afwerken is. 2-4.

Op dit moment waren er nog twee partijen bezig. We konden niet meer winnen, maar de spanning zat er toch nog in. Bart had met zwart op bord drie een beter eindspelletje bereikt, zoals we dat van hem gewend zijn eigenlijk. De meningen over de stelling waren verdeeld. Ik dacht dat hij op een gegeven moment gewonnen stond, maar de ervaren eindspelkenner Joop Houtman en ook Roel donker hielden de partij voor remise. Hopelijk komt dit einspelletje binnenkort nog een keer langs op de site, Bart? Bart probeerde het nog lang, maar kon niet door de witte vesting komen. 2.5 -4.5

Bij Fokke, met zwart aan bord zeven, ging het nu dus nergens meer om, althans niet voor het teamresultaat. Maar het teamresultaat was in zijn partij misschien inmiddels wat naar de achtergrond gedrongen. In de opening stond Fokke lange tijd enorm gedrukt, en wit leek sterk op te komen door het centrum. Toch kwam Fokke terug in de partij, en kreeg interessante kansen. Uiteindelijk kwam een dame-toren-paard middenspel / eindspel op het bord. Het witte paard kwam nu echter op de valreep verankerd te staan op het sterke veld f6, vlak voor de zwarte koning. Fokke had als het ware de strop al om, en moest continu uitkijken voor mat in 1, twee of drie. Op zet 39 moest hij met minder dan een minuut nog een goede verdedigingszet doen: op zo’n moment giert de adrenaline door het schakerslijf. Fokke kiepte echter niet alleen, hij wist ook nog zelf dreigingen te cree-eren. Adrian Clemens had zodoende al genoegen genomen met remise toen Fokke een misschien wat al te avontuurlijk paardzet deed (Pa1). Nu ging wit er nog even voor zitten en drukte Fokke overtuigend over de afgrond. 2.5-5.5

Al met al een spannende ronde. Ondanks de afgetekende nederlaag hadden de partijen van Alwin en Micha en misschien ook André prima de andere kant uit kunnen vallen: toch weer een bewijs dat MSV 1 de plaats in de tweede klasse KNSB waardig gestalte geeft.

Één reactie