MSV 1 verliest weer met 4,5-3,5

Het is het vlaggenschip gisteren wederom niet gelukt om een wedstrijd te winnen. Tegen het eerste van SG Max Euwe werd voor de 3e keer dit seizoen verloren met 4,5-3,5. Vooraf gezien zou dat misschien zelfs een uitslag zijn waar we voor getekend zouden hebben. Niet heel lang geleden speelden deze tegenstander nog in de Meesterklasse (en wij nog tegen hun derde team; zelfs vorig jaar nog tegen hun vierde!). Hun team is dan ook in de breedte vrij sterk, zeker nu ze vorig jaar gedegradeerd zijn uit de 1e klasse en dus nog maar met 8 spelers in plaats van 10 spelers hun wedstrijden spelen. Na afloop overheerste echter een andere stemming: er had meer in gezeten!

Voor het eerst dit jaar waren we in de sterkst mogelijke opstelling. Zowel Richard als Dennis deden mee. De wedstrijd begon voortvarend: binnen de kortste keren stonden we met 2,5-0,5 voor! Dennis was verantwoordelijk voor het halfje. Met de witte stukken had hij in de opening druk ontwikkeld op de damevleugel van zijn tegenstander. Deze druk leidde er uiteindelijk toe dat zwart zijn loper voor een paard moest ruilen en zijn stelling moest verzwakken. Met de koning van zijn tegenstander ook nog in het midden, probeerde Dennis tevergeefs de stelling open te breken. In de post-mortem werd de winst ook niet gevonden. Daar moest achteraf het siliconenmonster aan te pas komen!

Van de partij van Richard heb ik weinig meegekregen. De partij ging lang gelijk op. Pas in behoorlijke tijdnood werd de partij definitief beslist toen Richard in de stelling van zijn tegenstander wist binnen te dringen.

Ook van mijn eigen partij heb ik weinig meegekregen. OK, misschien heb ik het al deels verdrongen. Opening was een volledig succes voor mijn tegenstander. Ik kon het einde al zien komen en besloot tot een noodgreep: stuk voor een paar pionnen. Mijn tegenstander vond een iets betere versie van de combinatie en dat leidde tot de volgende stelling met wit aan zet.

Na Lxa8 hoopte ik dat ik met La6 nog een stuk voor een pion of 2 kon krijgen. Micha’s Lc6 (doe dat es in je eigen partijen*) is echter meteen uit. Na 20. Lxh7+??, 20. … Kxh7; 21. Dh5+, Kg8; 22. Pg5 kon ik na 22. … Dc2 niet veel later een vol punt bijschrijven. 6 uit 6, daar heb je Stockfish niet voor nodig (je hoeft slechts het geluk van heel je team te gebruiken).

Helaas ging het vervolgens bergafwaards. Bas d (de B) kreeg een hele sterke tegenstander tegenover zich. Hij verweerde zich kranig. In de onderstaande stelling wist Bas zijn openingsproblemen op te lossen:

met 1. …g5! brak Bas de koningsstelling van zwart open. Er volgde: 2. hxg5, fxg5; 3. Lxg5, Pf3+!; 4. Lxf3, Dxg3+; 5. Lg2; Tg8! 6. Kh1 en nu had hij het stuk terug na 6. … Dxg5. Helaas vond hij het later nodig om een kwaliteit te offeren. Dat was minder goed. Het leidde uiteindelijk tot een eindspel met een pion meer voor zijn tegenstander en dat werd gewonnen. 2,5-1,5.

Micha wist op bord 7 al na 10 zetten weinig te bereiken met de witte stukken. Dat weinig wist hij wel goed vast te houden. Het eindspel, hoewel theoretisch iets voordeliger voor zijn tegenstander vanwege het sterke paard tegenover slechtere loper, werd nooit een gevaar, omdat Micha slim de dames niet ruilde. Remise: 3-2.

Fokke kon het op bord 5 helaas niet bolwerken. Vrij snel kwam de partij in een eindspel terecht, waarin zijn tegenstander simpelweg actiever was. Het eindspel werd geen pretje en Fokke ging vrij soepel ten onder.

Bas D (niet te verwarren met Bas d) was op bord 8 vooral aan het tegenhouden, hopend dat zijn tegenstander te ver zou gaan. Het bracht hem uiteindelijk een toreneindspel waar voor beiden weinig muziek in zat. Helaas, maar soms is dat niet anders. 3,5-3,5.

De man of the match was gisteren echter de zieke Rienk. Op bord 4 speelde hij tegen een sterke tegenstander. Rienk speelde eigenlijk een wereldpartij. Natuurlijk kan het altijd beter, maar als je uit de tijdnood komt met 2 pionnen voor en volledig gewonnen stelling tegen een sterke speler, terwijl je ziek bent, dan heb je wat mij betreft een paar schouderklopjes verdiend.

In bovenstaande stelling kwam hij zijn eerste pion voor: 35. … Pxc4! 36. Txa6, Txa6; 37. Dd1, Pxe3; 38. Pxe3.

Helaas had hij wat stellingspech: zijn tegenstander viel op zet 41 zijn paard aan en… dat was door o.a. een matgrapje niet meer te houden. Het leverde hem een moeilijk eindspel van D+L tegen D + 3 pionnen op met een vrij dichte stelling. Het bleek moeilijk te zijn om alles te berekenen. Misschien zat er een kansrijkere verdediging in, maar uiteindelijk vonden we in de analyse ook daar een antwoord op. Toen de dames geruild werden, was het helaas over en uit. Weer een tragische nul voor Rienk, die bepaald geen prettig seizoen draait. 3,5-4,5.

Met slechts 3 wedstrijdpunten staan we nog altijd boven de streep. Dat mag een wonder heten. Aan de bordpunten zal het niet liggen, maar er zal toch zeker nog een keer gewonnen moeten worden…

* (voor de goede orde: met 3,5 uit 6 doet hij dat ook best wel eens; schrijf jij volgende keer het verslag Micha?)