MSV 1 walst over het Witte Paard van Haarlem heen met 6-2!

MSV 1 verrast met 6-2 zege op het Witte Paard uit Haarlem

Op papier was dit de sterkste tegenstander in deze landelijke tweede klasse KNSB, maar dat zegt soms niet alles in de praktijk en dat onderstreepte het in blakende vorm verkerende  eerste team van de Meppeler Schaak Vereniging, MSV 1.

Vooraf werd rekening gehouden met een eventuele nederlaag, gezien het feit dat de Meppelers met twee invallers moesten aantreden. Topper Roel Donker blunderde een vol stuk weg halverwege de middag en dat betekende een 0-1 achterstand en een fikse tegenslag, maar de rest van het team kromde de ruggen en er werd met open vizier en lef gespeeld. Zo kwam invallende Bas de Boer ( 15 jaar! ) captain Sibbele Bonthuis vragen of hij wel remise mocht aanbieden. Die gaf aan dat ieder resultaat van hem een meevaller zou zijn deze dag en Bas verdween weer achter het bord en de stukken. Sibbele bleef glimlachend achter en was apetrots op Bas toen die echt met een remise eindigde. Intussen had Fokke Jonkman een fraaie zege geboekt aan het laatste bord en was het 1-1. Fokke wist een pion naar de overkant te manoeuvreren en dat leverde de winst op. Bart Davids won een stuk in het middenspel en dat was 2-1 voor MSV.

Ineens ging het snel: Bas bereikte inderdaad een prachtige remise aan bord twee en André Klomp won met wit aan bord zes in een degelijke partij! Even later scoorde Richard Berendsen ook een punt en Rienk van den Berg bekroonde aan bord 1 een fantastische partij met nog een vol punt, de matchzege was toen al binnen! Micha Jans boekte tot slot ook een remise en rond vijf uur was de 6-2 overwinning een keihard feit!

Eind deze maand trekt het vlaggenschip van Meppel naar de schaakstad Groningen, waar de koppositie verdedigd moet worden.

Bijgaande de zege aan bord 1  a la Tal van Rienk van den Berg:

Datum : 1 november 2014

28. Fxg6 – e4
  29. Lc4 – Td8
  30. Dh3 – Kb8

Hier het verslag van hun site:

Het Eerste afgedroogd

zondag 2 november 2014
Een schamele twee bordpunten heeft het Eerste opgehaald in Meppel. En Meppel beschikte niet eens over GM Dennis de Vreugt.

Nu waren wij ook niet bepaald op volle oorlogssterkte. Jaap, Jan-Willem en Rob zaten alle drie in het buitenland. En drie invallers is wat veel van het goede, vooral als er achter het tweede ook niet veel mensen op zaterdag kunnen spelen. Gelukkig waren René en Jan bereid mee te doen. Uit arremoede ging ik zelf ook maar achter een bord zitten.

We kwamen nog op voorsprong. De tegenstander van Bart overzag een niet al te diepe wending en kon meteen opgeven. Dat ging met enig begrijpelijk rumoer gepaard. Vorig seizoen overkwam hem precies hetzelfde.
Daarna ging het hopeloos mis. De volgorde heb ik niet bij kunnen houden en wat zou het ook. Jans nijlpaard bleef steken in het moeras en Paul Lieverst bracht een pionoffer om tot de ontdekking te komen dat er een heel stuk bleef hangen. De overgebleven rommelkansen waren niet voldoende.
Mijn tegenstander speelde een weinig ambitieuze opening en na 10 zetten stond ik al plus 1. In plaats van een initiatiefrijke voortzetting koos ik voor een slappe consolidatie en ik liet me geruisloos wegdrukken.

De ander De Jager was voor het verrassingseffect op bord 1 gezet. Zijn spel was als vanouds agressief en gepointeerd, maar toen hij dacht te gaan oogsten vond zijn tegenstander nog een paar sterke resources en stortte het zo aardige bouwwerk volledig in.
Max speelde tegen de op papier sterkste Meppelaar. Daar was lang niets van te zien, maar naar eigen zeggen hielp Max zijn tegenstander flink in het zadel met een paar onnauwkeurigheden. Uiteindelijk ook geruisloos er af.

Er werden toch nog twee halfjes genoteerd. Indra speelde geen vlekkeloze partij, maar zijn tegenstander dus ook niet. Uiteindelijk bleek een toreneindspel remise.
Ook René behaalde dat resultaat, ondanks een ratingoverwicht van ruim 500 punten. René heeft de hele partij een plusje en in de slotstelling zeggen de engines dat hij nog steeds bijna +1 staat, maar hij kwam er niet doorheen.

Snel vergeten deze dag, want over minder dan 3 weken staan de mannen van Lonneker op de stoep. Ik hoop op revanchegevoelens.

Persoonlijke uitslagen:

Rienk vd Berg (2001) – Pieter de Jager (2071)   1 – 0
Bas de Boer (1611) – René Duchêne (2142)   ½ – ½
Roel Donker (2220) – Bart Gijswijt (2305)   0 – 1
Richard Berendsen (2296) – Max Merbis (2103)   1 – 0
Micha Jans (2092) – Indra Polak (2149)   ½ – ½
André Klomp (1885) – Paul Tuijp (1863)   1 – 0
Bart Davids (1975) – Paul Lieverst (2107)   1 – 0
Fokke Jonkman (2060) – Jan Burggraaf (2012)   1 – 0

1. Meneer Bonthuis, al enige tijd uit het basisschoolwezen gestapd?
    Mooi verslag verder, partijtje van Rienk is echt een mooie!