MSV 1 wint moeizaam van Lasker

Meppeler Schaakvereniging komt met de schrik vrij bij seizoenstart

Op papier moest het gemakkelijk kunnen, winnen van Emanuel Lasker uit Sint Annaparochie, gelegen in het hoge noorden van Friesland, maar in de praktijk werd het geheel andere koek, Friese kruidkoek wel te verstaan. De spelers uit het noorden waren ruim op tijd in Oasis en hadden zich goed voorbereid. Toen scheidsrechter Sibbele Bonthuis het welkomstwoord had uitgesproken begonnen de partijen om exact 13.00 uur zoals het hoort.

Wat onmiddellijk opviel waren de partijen aan bord 1 en bord 7. Richard investeerde erg veel tijd in de opening en aan bord 7 kreeg Rienk te maken met een koningsgambiet, dat graag gespeeld wordt door zijn tegenstander.

1. Halverwege de middag leek er geen vuiltje aan de lucht, want Roel en Rienk wonnen hun partijen dik verdiend en Bas en Fokke scoorden een remise, 3-1 voor Meppel en de kanonnen waren nog bezig. Vooral de zege van Rienk was spectaculair, hij joeg de vijandelijke koning de ruimte in  van het centrum van het bord om hem daar vervolgens mat te zetten. Roel won weer en heeft nu een fraaie rij eentjes achter zijn naam binnen de KNSB. Maar Richard, het kanon aan bord 1 beging met een pion voorsprong in het eindspel een vreselijke misstap, zodat zijn goed spelende tegenstander een prachtig paard ( Fries) kon plaatsen op de achterste rij en dat leverde de winst op! Intussen was het bij Micha Jans op bord 5 remise geworden. Micha had twee pionnen, maar de tegenstander gevaarlijke aanval. Grootmeester Dennis de Vreugt leek helemaal niet te gaan winnen, maar zoals zijn dappere tegenstander ondervond, schijn je altijd twee keer binnen 1 partij te moeten winnen van een grootmeester. Zelfs remise werd het niet! Zeer tactisch en voorzichtig schuivend naar prachtige velden wist Dennis toch sterker en sterker te worden en uiteindelijk ging de tegenstander ineens schaakmat.

Bas Dudink verloor een baggerpartij op bord 6, waar ik niets verkeerd mee wil zeggen over zijn tegenstander en zo stond daar toch een zege op het scoreformulier van 4,5 – 3,5 en eerlijk is eerlijk, het had ook zo maar 4-4 kunnen zijn, maar ook wel 5-3.

De aftrap van het seizoen in KNSB-klasse 2A  is achter de rug en de start van de MSV kan rustig stroef genoemd worden. De schaakvrienden van Lasker gaan met dit spel best nog wel scoren dit seizoen, al zullen ze hard moeten knokken voor handhaving als promovendus.

Voor de MSV een prettige gedachte dat er twee matchpunten behaald zijn, want volgende ronde wacht de favoriet in en tegen Soest!

Hier de individuele uitslagen en het ( natuurlijk ) iets anders gekleurde, maar ook mooie verslag van Emanuel Lasker:

Meppel, zaterdagmiddag 15 september – Zo rond de klok van half één verzamelen zich 9 Laskerianen op het terras van Stadscafé Oasis voor de eerste wedstrijd van het nieuwe schaakseizoen. Dit jaar als gevolg van het behaalde kampioenschap een klasse hoger en wel de tweede klasse A van de landelijke schaakcompetitie. Met Mark K. -je kunt met de nieuwe privacywet tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn- als supporter ging Lasker er als altijd eens goed voor zitten. De Oasis deed in meerdere opzichten zijn naam eer aan. Er heerste niet alleen een oase van rust in de bovenzaal van de Ierse Pub maar Oasis -een legendarische Engelse rockband- zorgde ook dat er op alle borden veel muziek in de stellingen zat. Helaas liep het voor Lasker uiteindelijk met een treurmars af.

We kwamen tegen het op papier veel sterkere Meppel als snel met 3-1 achter door nederlagen van Rienk Sijbesma en Dolf Wissmann en remises van Tjalling Wiersma en Murk Viersma.

Rienk (zwart) offerde al snel een kwaliteit een leek met zijn loperpaar en sterke paard genoeg compensatie te hebben. Echter een vingerfoutje haalde alle muziek uit zijn stelling met als gevolg dat een vrijpion niet meer af te stoppen was.

Dolf (wit) volgde niet veel later dit voorbeeld. Hij zette de partij scherp op en leek in zijn element. Ook hier deed één mindere zet de kansen keren en zag Dolf uiteindelijk geen kans meer zijn op de tocht staande koning in veiligheid te brengen.

Tjalling (wit) zijn partij was als een vulkaan die op uitbarsten staat; veel ondergrondse spanningen maar het “dansen op een vulkaan” van De Dijk kwam nooit tot een echte eruptie met de vredespijp als gevolg.

Murk (zwart) en zijn tegenstander dansten lange tijd om de hete brij heen en toen deze werd opgediend mocht Murk niet klagen dat zijn opponent een kansrijke voorzetting miste en de partij uiteindelijk in eeuwig schaak verzandde.

3-1 achter dus maar in de partijen van Jan Hibma, Sikko Ros, Joost van Dam en Erik Bosma waren er volop kansen en een stunt in de vorm van een gelijkspel of zelfs kleine overwinning behoorde lange tijd zeker tot de mogelijkheden. Helaas zag Lasker uiteindelijk geen kans in het vierde speeluur door te drukken.

Jan (wit) offerde een pion en kreeg prachtig spel tegen de zwarte koning die onder de voet gelopen dreigde te worden. Jan ging in “rock and roll” stijl -voetjes van de vloer- verder maar besloot in lichte tijdnood toch maar voor een zetherhaling ofwel puntendeling te kiezen. In de analyse bij de Chinees werd duidelijk dat Jan middels een subtiele loperzet de partij had kunnen winnen.

Sikko (wit) bracht ons weer dichterbij (3.5 tegen 2.5) door een wisselvallige overwinning. Een pionoffer leverde veel ruimte op maar geen concreet voordeel. Het was in wederzijdse tijdnood echter zijn paard die als een “stormruiter” tekeer ging en de teugels niet meer liet vieren. Een knappe overwinning van onze kopman.

Joost (zwart) hielp ons verder in het zadel door een partij die begon als een rustig klassiek (positioneel) muziekje maar eindigde in ruige garagerock met vele tactische wendingen die uiteindelijk in zijn voordeel werd beslecht. Tussenstand 3.5 tegen 3.5. Een goede partij van Joost.

Teamcaptain Erik (zwart) viel deze keer “de eer” te beurt om tegen grootmeester Dennis de Vreugt aan te treden. Van het ratingverschil van ruim 400 punten was aanvankelijk weinig te merken. Erik gaf geen krimp en in het middenspel met de dames nog op het bord leek zijn toren wel op te wegen tegen de witte loper en 2 pionnen. Toen er echter door een onoplettendheid een pion verloren ging was het tij helaas niet meer te keren met een nederlaag als gevolg.

Kortom, een zwaarbevochten 4.5 tegen 3.5 nederlaag die met enig geluk ook zomaar in een gelijkspel of kleine overwinning had kunnen eindigen. Met nog 8 ronden te gaan en het vertoonde spel zeker geen reden tot paniek; integendeel.

MSV Emanuel Lasker
Berendsen , R. (Richard) 2316 Ros , S. (Sikko) 2178 z-w 0 – 1
Donker , R. (Roel) 2223 Sijbesma , R. (Rienk) 2087 w-z 1 – 0
Boer de, B. (Bas) 2132 Wiersma , T.J. (Tjalling) 2105 z-w ½ – ½