MSV 1 wint van Hardenberg

Zaterdag heeft het eerste met 6-2 weten te winnen van Hardenberg. In een uitwedstrijd die lekker dichtbij was, heeft geen enkele Meppeler steken laten vallen. Remises waren er van Micha, Bart, André en Alwin. Winstpartijen van Dennis, Fokke, Gerhard en ondergetekende, die daar dan weel weer tot in de lengte der dagen voor nodig had. Tegen half 7 ging het gezelschap moe maar voldaan richting Meppel.

Vooraf was natuurlijk gehoopt op een overwinning. Het team van Hardenberg is qua gemiddelde rating een van de zwakkere teams in de 2e klasse. Maar toch is het nooit een zekerheidje. Zeker zonder Richard ging het ook deze keer gewoon weer een lastig karwei worden. Net als dit verslag overigens, want zo veel heb ik (wat is die tijdcontrole toch een verschrikking!) nu ook weer niet meegekregen van de andere partijen. Laat ik een poging wagen, in min of meer willekeurige volgorde.

Bart speelde op bord 4 remise. In de opening gingen de dames al snel van het bord en had zijn tegenstander een pion geslagen. Bart had echter het loperpaar en heel veel spel. Het leek me dat hij daar wel uit zou komen en de remise was dan ook al vrij vlot een feit.

Micha speelde op bord 3 ook remise. Daar had waarschijnlijk wel meer ingezeten. Hij kwam goed uit de opening, won een pion en leek de vis op het droge te hebben. Helaas werd hij in het eindspel verrast door een wending in een ongelijk lopereindspel. Daardoor kwam hij niet verder dan remise. Op zich nog steeds een prestatie, gezien het slechte nieuws dat hij had vernomen dat zijn kind in het ziekenhuis was beland. Na terugkomst was hij natuurlijk ook al snel vertrokken.

Alwin behaalde op bord 6 ook een halfje. Met de zwarte stukken werd het evenwicht eigenlijk niet verbroken. Wit bood remise aan en ik denk dat zwart dat toen heeft aangenomen. Als je dan een Maróczy structuur speelt, dan is het natuurlijk ook wel erg moeilijk om nog wat te bereiken als wit alleen maar remise wil spelen.

André greep op bord 8 helaas naast het volle pond. Hij had een prima stelling bereikt met de zwarte stukken, maar liet het eigenlijk lopen. Zijn tegenstander kreeg een vrijpion op g7 en toen was er van de kwaliteit meer die André had niets meer te merken. Hij moest berusten in eeuwig schaak.

Dennis bracht een punt op het eerste bord. Het was een typische partij van onze grootmeester. Stukjes ontwikkelen, wachten op een foutje van de tegenstander en daar meteen gebruik van maken. Vooral over de lange diagonaal stichtte hij veel gevaar. Ik heb niet gezien hoe hij het uiteindelijk won, maar het resultaat was prima te noemen.

Gerhard, die er weer een keertje bij was, liet zien gewoon nog altijd een lekker potje te kunnen schaken. Met de witte stukken kreeg hij de controle over de partij en gaf die nooit meer weg. De duimschroeven waren op het eind zo erg aangedraaid, dat Gerhard er voor had kunnen kiezen zijn tegenstander in een soort van zetdwang te brengen. Hij koos er echter begrijpelijkerwijze voor om alle stukken af te ruilen, want daarna was zijn a-pion niet meer te stoppen.

Fokke speelde ook weer een lekker potje. Zijn overwinning werd in het eindspel met een pion meer behaald. Dat was natuurlijk nog even werken, maar hij kreeg zijn vis op het droge.

Zelf scoorde ik op bord 2 ook een overwinning. In de tijdnood had ik de partij onder controle en dacht ik te kunnen wachten tot de 40e zet. Dat deed ik niet handig, liet een kwaliteitsoffer toe en de sterke vrijpion van mijn tegenstander leek te gaan winnen. Toen die het niet goed deed, kreeg ik een eindspel met een kwaliteit meer op het bord. Het speeltempo waarbij je elke zet 30 seconden erbij krijgt, liet me toe om alles te proberen wat ik maar wilde. Mijn tegenstander zag alles, maar toen hij eindelijk in veilige haven leek te zijn, blunderde hij toch nog.

Daarmee kwam de teller op 6-2 en iedereen heeft daarin zijn aandeel gehad. Dat is alleen maar positief te noemen. Op 10 december gaat het circus verder met een thuiswedstrijd tegen de Friezen van Emanuel Lasker. Aan kop is het spannend met geen enkel team dat nog het volle pond heeft behaald.

3 reacties
  1. Met verslagje van iemand die echt helemaal niets meegekregen heeft van andere partijen. Met deze tijdcontrole kan je niet even rustig praten of kijken bij anderen… het is een stuk minder sociaal geworden…