Meppel 1 verslaat Utrecht – update met verslag

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen Utrecht op het programma. We verwachtten een moeilijke strijd: Utrecht stond na vier ronden eerste en we moest Dennis helaas missen. Maar we hebben natuurlijk vertrouwen in ons team en we hadden onze jeugdige topper Bas bij ons.

Na een regenachtige rit arriveerden we -deze keer zonder illegaal het fietspad te gebruiken en zonder eerst per abuis het zwembad in te zijn gelopen- in de speelzaal, het mooie denksportcentrum aan de Rijn. Er werd daar niet alleen geschaakt, maar ook gebridged. Op hoog niveau volgens André. Vandaar de houten tussenschotten waardoor de spelers elkaar niet konden zien. Niet echt gezellig lijkt me, dan toch liever het bord op de tafel in plaats van voor je hoofd.

Naast bridgen en schaken was ook het Olympisch schaatsen te volgen, hoewel we daar van André niets over mochten zeggen. Hij wilde namelijk later zelf -semilive- zien hoe Kramer goud pakte. Op voorhand konden we natuurlijk niet beloven dat we niks zouden zeggen. Als we zouden verliezen dan was wel te verwachten dat we ‘onze’ prestatie in Sochi zouden aangrijpen om nog iets te kunnen vieren.

De dag verliep echter voorspoedig. Uw verslaggever was als eerste klaar en met succes. Het leek er de eerste ronden niet op, maar het schaken ben ik gelukkig nog niet verleerd. In een Siciliaanse Najdorf met wit, verspeelde mijn tegenstander een belangrijk tempo in de opening, waarna de volgende stelling op het bord kwam:

Hier kon ik met wit 1. Pd5 spelen. Slaan met de e-pion opent na exd5 de e-lijn, waarna de loper op e7 op den duur verloren gaat en wit veel beter staat. Weggaan met de dame en Pxe7 toelaten is ook weinig aantrekkelijk. Daarom koos mijn tegenstander voor 1…Pxd5 2. exd5, Lxg5. Als wit nu terugslaat op g5, kan zwart zijn paard op e5 plaatsen, waarna de witte aanval –in ieder geval voorlopig- stokt. Vandaar 3. Txe6+. Terugslaan gaat niet: 3…fxe6 4. Dh5+, g6 5. Lxg6+ en als de witte koning naar d8 of f8 wijkt volgt Pxe6+ en als hij naar e7 gaat volgt Dxg5+ gevolgd door Pe6+. Dus zwart deed 3….Le7.

Hier heb ik lang gekeken naar 4.Tde1, maar het leek mij dat zwart dan met 4….Pe5 tegenspel krijgt. Daarom koos ik simpel voor 4. Te2. Zwart vervolgde met 4…Pc5, wellicht met het idee om na Tde1 iets als Lg4 gevolgd door Pxd3 te kunnen spelen. Daarom 5. Pc6. Nu moet zwart wel materiaal teruggeven met 5…Pe6 maar ook dat stopt de witte aanval niet. 6. dxe6, fxe6 7. f5, Tb6 8. Dh5+, Kf8 9. fxe6, Lxe6 10. Txe6, Txc6 11. Tf1+, Kg8 12. Df7 mat.

Onze jeugdige topper Bas speelde een goede wedstrijd. Het ratingverschil van meer dan 700 punten was tot ver in het middenspel niet te zien. In gelijk ogende stelling offerde zijn opponent een kwaliteit voor een koningsaanval. Deze kon Bas echter pareren door een kwaliteit terug te geven. Helaas overzag hij niet veel later een paardvork, waarna hij een kwaliteit achterkwam en opgaf. Niettemin een heel mooie prestatie van Bas!
Roel bracht ons weer op voorsprong. In de Rossolimo-variant van het siciliaans kon hij vrij eenvoudig afwikkelen naar een eindspel met positioneel voordeel. Hij creëerde op beide flanken extra zwaktes voor zijn tegenstander, die daarop in de fout ging en prompt een pion verloor en niet veel later de partij.

De stand werd gelijkgetrokken toen André verloor. Ergens verloor hij een pionnetje, waarna de Utrechter afwikkelde naar een eindspel met een boel pionnen en beiden een paard. Het extra pionnetje deed André uiteindelijk de das om met als laatste zet d6, dezelfde zet als waarmee André was begonnen. En hij wist daaraan toe te voegen dat dit de tweede partij op rij was waarin hij als zwart met d6 begon, om na de d6 als laatste zet van wit te verliezen…

Gelukkig scoorde Fokke wel. Helaas kan ik me zijn partij niet meer herinneren. De koffievoorziening zal wel goed zijn geweest, zodat hij zonder problemen het punt kon bijschrijven. Dat gold ook bijna voor Bart. In het middenspel trok hij het initiatief naar zich toe en won met een kleine combinatie een kwaliteit. In een eindspel gaf hij zijn tegenstander echter tegenkansen en in tijdnood beging Bart met 5 seconden op de klok bijna een grote blunder. Hij realiseerde zich dit net op tijd en deed toen een andere zet. Helaas net niet snel genoeg: de vlag was gevallen met een nul als resultaat. Zonde.

Met een tussenstand van 3-3 waren Richard en Micha nog bezig. Richard had zo vanaf zet 25 nog 1,5 minuut op de klok, gelukkig maar dat hij er elke zet 30 seconden bij kreeg en de stelling niet al te ingewikkeld was. De remisegrens was lange tijd niet overschreden, maar we weten natuurlijk dat Richard er gewoon lekker voor blijft zitten. En jawel, als een ware Karpov wist hij de stelling heel rustig open te breken waarna zijn tegenstander vrij plotseling een toren verloor.

Dus alleen Micha nog bezig. Hij stond op dat moment met wit twee pionnen voor in een eindspel met gelijke lopers, maar de toeschouwers knepen hem toch even toen hij niet de beste voortzetting leek te kiezen. Bijna kon zwart een dame halen, maar gelukkig had Micha nog een mooi truc in de stelling zitten. Hij moest nog wel secuur spelen, maar dat deed hij ook. Eindstand 3-5 voor Meppel.

De overwinning werd nog gezellig gevierd in de Utrechtse binnenstad, waarna ieder zijn weg koos en de Meppeler delegatie rond 23.00 weer thuis was. Zonder regen op de terugweg, maar wel aardig in het donker. Volgende ronde is op 8 maart in Meppel.

Individuele scores:

Stand na 5 ronden:

5 reacties
  1. Wow! Helemaal te gek. Winnen van de koploper.. Echt een prestatie mannen.. Gefeliciteerd en mijn weekend kan niet meer stuk!

2. Klasse! Mooi dat Bas ook van het grote werk heeft mogen proeven. Dennis kan zo echt van zijn vakantie genieten in Peru. Ik ben apetrots op jullie. Kom ook weer wat vaker naar de clubavond zou ik zeggen, we hebben daar genoeg te vieren aan de bar!

3. Mooi verslag, Alwin! En dat zeg ik niet alleen zelf, maar ook namens Bjintze, die gisteren mij dat kwam vertellen in de veronderstelling dat ik het verslag geschreven had. Mooie verslagen komen natuurlijk alleen van jouw hand! Smaakt naar meer…