MSV 1 wint in Sneek

MSV de gelukkigste in Sneek

Afgelopen zaterdag werd de laatste ronde voor MSV gespeeld in en tegen Sneek. Sneek heeft het goed gedaan in het eerste seizoen in onze klasse. Het is altijd lastig om je te handhaven maar dat doel was al bereikt. Het andere doel was om Lasker achter zich te houden en dat is ook gelukt ondanks nipt verlies, 3,5 – 4,5.

Bas D(6) was als eerste klaar na een niet al te gelukkige partij. Het witte koningsgambiet ging als een mes door de boter maar het had heel anders kunnen aflopen als zwart zijn kans had gegrepen.

Zwart aan zet

Je ruikt dat het stinkt maar zwartlegt  zijn vinger niet op de zere plek. Niet te snel opgeven want hij is pittig. 1-0

Gelukkig trok Fokke(7) de stand recht door een cadeautje van zijn tegenstander. Fokke maalt er niet om, blij een punt toe te voegen aan een rijtje nullen. 1-1

Vriendelijk als we zijn, laten we het cadeautje niet onbeantwoord. Micha(5) was zo aardig om een stuk terug te geven en om in de remisestelling ook maar gelijk op te geven. Snel vergeten deze pot …. 2-1

Lennart(8) speelde zijn eerste partij voor MSV1 en deed dat niet onaardig. De nieuwe generatie komt eraan en moet tegen sterke tegenstanders spelen om nog beter te worden. De Champions League finale in 2021 moet in principe haalbaar zijn. Lennart kan in zijn eerste partij helaas verlies niet voorkomen maar heeft wel veel geleerd. 3-1

Met zo’n belabberde score op de lage borden is het lastig een wedstrijd winnen. Bas d(3) kon gelukkig wat terug doen. In een Konings-Indische partij bleef de zwarte d6 pion chronische zwak. Na een mislukte aanval van zwart kon wit domineren. De d6 pion verdween met een vrijpion tot gevolg en er verscheen een wit paard op c6. De winst was nu niet ver meer. 3-2

Er zijn spelers waarvan je aan het gelaat niet kunt zien of ze goed of slecht staan. Roel (2) is niet zo iemand. Als hij één zet mist, lijkt hij al stampvoetend door de zaal te lopen. En het leek bijna mis te gaan tegen Han Holl. Gelukkig vond Roel een manier om lopers te ruilen voor een toreneindspel in te gaan met een pion minder. 3,5 – 2,5

Kopman Dennis (1) dit keer ook op een één. De Franse partij ontwikkelt zich langzaam toch heeft Dennis op zet 37 twee pionnen meer in een eindspel met torens en een paard vs een loper. De loper is wat lastig maar twee pionnen zijn ruime compensatie. De winstvoering duurt toch tot zet 81!  3,5-3,5

Rienk(4) leek lang op remise af te stormen. Voor het publiek zocht hij wel een moeilijk manier om de remise te bereiken. Kennelijk vond wit dat ook want in de hoop Sneek de winst te bezorgen ging de Sneker speler te ver en verloor.

Wit heeft hier zojuist Tg3 gespeeld. Hoewel de stelling nog gelijk is, is deze zet waarschijnlijk niet zo handig. De toren op e3 dekt de zwakke pionnen op b3 en e4. Nu krijgt wit het lastig omdat de zwarte toren via de a-lijn binnenkomt. De b3, e4 en g7 pionnen vallen en dan blijkt de pionnenstructuur van zwart winnend.  3,5-4,5 MSV wint toch nog en eindigt het seizoen op de vijfde plaats.

-Bas D

Plaats reactie