MSV 1 wint van De Toren

Gisteren heeft MSV 1 de wedstrijd tegen De Toren 2 in Arnhem gewonnen. Daarmee blijft ons vlaggenschip op koers voor promotie. Doordat de Hongaarse dames er niet bij waren en Roel om mij onbekende redenen ook niet van de partij was, gingen we met drie invallers op weg. Alexander, Stefan en ik mochten opdraven. Wedstrijdleider was oude bekende Huub Blom, die een rustige middag had en lekker de puzzels uit de Volkskrant kon maken.

Helaas had de tegenstander een tactische opstelling in de strijd gegooid. Stefan en ik mochten het opnemen tegen twee 2000+ spelers. De vijf topspelers van ons team hadden juist wat lichtere tegenstanders. Dennis speelde tegen een jeugdspeler, die 500 Elo minder had. Heel verfrissend speelde de jeugdspeler Koningsgambiet, wat zeer te prijzen valt. Veel jeugdspelers bedienen zich tegenwoordig van 1. d4 of dat soort veilige openingen.

Lange tijd viel er weinig over de stand te zeggen. Ik stond wat moeilijk in een Franse opening, waar de bekende witveldige loper niet uit de linies kwam. Alexander kreeg een paardoffer tegen, kwam helemaal knel te staan en ging na een fout mat. Ik zelf kon het ook niet bolwerken. Gelukkig hadden Richard en Dennis toen al heel eenvoudig gewonnen en stond het 2-2. Beide spelers hebben 6 uit 6!

Even later won Micha heel simpel en het werd 3-2. Bas had inmiddels voordeel bereikt, omdat een zwarte loper buitenspel stond. Stefan had zijn heel aardige stelling zien afbrokkelen en werd er langzaam afgeschoven. Even later won Bas en werd het 4-3.

Alleen Rienk was nog bezig tegen de ons welbekende Ben McNab. Langzamerhand had hij een wat betere stelling gekregen en in de verlenging sloeg hij toe. Hij won een stuk en toen Ben dat terugkreeg stond hij in een akelige penning. Met een fraai schijnoffer met de toren werd ondekbaar mat afgedwongen en daarmee was het 5-3.

MSV 1 staat met nog twee ronden te gaan 4 punten los van de nummer 2 DSG Pallas, dat zo vriendelijk was te verliezen van Almere 2. Het programma geeft nog Veendam en Zevenaar, dus de promotie komt er wel. Wel is duidelijk dat we ons moeten versterken, want op deze basis hebben we niets in een hogere klasse te zoeken.