MSV – Groninger Combinatie II

Zaterdagmiddag 13 april, ijzig koud dus prima weer om te schaken. Meppel treedt aan tegen de Groninger Combinatie die door verlies van Soest de nieuwe koploper is in 2A. GC2 wint vrij eenvoudig en Soest verliest weer dus we kunnen Groningen voorzichtig feliciteren.

De dag begon zo goed. Micha (4) miste helaas wat kansen op positioneel voordeel. Waarna veel stukken werden geruild. Toch had wit nog iets voordeel door zijn toren op de 7e rij. Zwart trok direct aan de noodrem door zetten te herhalen. ½ – ½. En omdat Micha als eerste klaar was mocht hij de rest van de dag wedstrijdleider blijven.

Bas D. (8) kon eindelijk zijn eerste winstpartij vieren. Peter Bosker was het slachtoffer. Peter had een drukke week gehad en dan een scherpe Benoni. Het was wellicht niet de beste keuze. Zwart had het wellicht iets beter kunnen doen maar heeft toch niet veel kansen gehad. 1½- ½

Ook bij Roel (4) gingen in hoog tempo alle stukken van het bord. Tegen zet 30 zitten we tegen een dubbel toreneindspel aan te kijken dat niet te winnen valt. 2-1

So far so good. Bas d (3) schiet echter een vreselijke bok in een gewonnen stelling. Niet helemaal tevreden met het winstplan kiest Bas, te snel,voor een alternatief met …Dd5. Na dameruil en Pf4 kan je direct opgeven. 2-2

Maurice Schippers – Bas De Boer

De toon was gezet. Rienk (5) krijgt een trucje om zijn oren in het Dame-Indisch. Op zich niets aan de hand, meerdere partijen zijn alsnog in remise geëindigd. Maar wits torens zijn actiever dan Rienks T+P. 2-3

Richard (2) speelde een Slavische partij. 13 zetten theorie om vervolgens creatief te worden met Kf1 en de loper op g2. Vervolgens ging de loper naar h3 en koning naar g2. Geniaal natuurlijk als het werkt. Helaas had zwart slechts drie stukken nodig om wit om zeep te helpen. 2-4

Ik heb van de partij van Fokke (7) alleen de laatste zet gezien. In het pionneneindspel had hij de oppositie maar … was ook aan zet. 2-5

Dennis (1) De langste partij maar gelukkig is zijn notatie wel correct. “Na een wat taaie opening wist ik met een getimed pionoffer uiteindelijk een overweldigende stelling te krijgen. Helaas liet ik hem in tijdnood ontspannen naar een eindspel waarin ik nog wel een mooie vrijpion op c3 had staan, maar door de ongelijke lopers was de remisemarge groot en na niet optimaal spel moest ik hier snel in berusten.” 2½- 5½

Jammer genoeg geen matchpunt(en) dit keer. Hoofdzaak is dat Meppel veilig is en in de laatste ronde vrijuit kan spelen.

Bas Dudink

Plaats reactie