MSV 2-8 wint in Hattem

Op 10 maart 2020 heeft MSV 2-8 goede zaken gedaan door concurrent Denk en Zet in Hattem te verslaan. Met vier invallers is dat een keurige prestatie. Lennart, Marrit, Luit en Martijn konden niet mee door school, studie of ouderdom. Invallers waren Henk Twerda, Henk Vosmeijer, Maikel en Sibbele.

We speelden in een schoolgebouw, waar voortdurend de regen kletterend op het dak viel. De stoelen waren ook niet veel soeps en Henk Twerda hoestte zo hard, dat het hele gebouw wel ontsmet zal moeten worden. Desondanks gingen we er voor, want bij winst zou de kans op degradatie een stuk kleiner worden.

Harry had gekozen voor een tactische opstelling en dat betaalde uit. Henk Vosmeijer speelde aan bord 1 tegen een oude baas met een rating van 1900+, maar hij deed dat prima. Op advies van Sibbele bood hij na 24 zetten remise aan, en dat werd aangenomen. Vervolgens kwamen we op voorsprong door Sibbele, die alles had afgeruild. In een eindspel met allebei een paard en een stel pionnen ging de tegenstander in de fout, verloor een pion en dat schoof Sibbele onberispelijk uit. Daarna ging Sibbele snel naar Meppel om te kijken naar de kampioenswedstrijd van MSV 1-8 tegen Arnhem. Dat had hij beter niet kunnen doen, want het werd een debacle. Met 2-6 werd MSV 1-8 afgedroogd. Alleen Rienk won, maar verder was het rampzalig, qua resultaat. Ik verwacht hier geen verslag of partijen van, vrees ik.

Henk Twerda speelde aan bord 2 en deed dat heel goed tegen een 1800+ speler. Helaas gaf hij een toren weg en toen stond het weer gelijk. Even later won Harry, die remise geweigerd had, omdat hij iets beter stond en dat was dus terecht.

In mijn partij was het erg ingewikkeld. Mijn tegenstander probeerde mij over de g-lijn te vermoorden en had niet gerokeerd. Ik had kort gerokeerd en probeerde aanval te krijgen op de damevleugel. Er dreigde van alles, zoals paardoffers op f4, maar dat ging steeds niet. De tegenstander verbruikte erg veel tijd en in die tijd kon ik alles lekker uitrekenen. Zodoende had hij op een gegeven moment nog twee minuten en ik 45. Toen hij vervolgens lang rokeerde om zijn andere toren erbij te halen, sloeg ik toe en ging hij mat. Zo stond het 3,5 -1,5.

Er waren nog drie partijen bezig. Alexander had een kwaliteit gewonnen, maar erg duidelijk was de stelling niet. Frank stond twee pionnen voor tegen een zeer tochtige koningsstelling, dat zag er goed uit. Maikel stond een kwaliteit en een pion voor, maar moest wel uitkijken voor het torenpaar van de tegenstander.

Alexander maakte in tijdnood een fout, maar zijn tegenstander had al helemaal geen tijd meer, zodat remise overeen gekomen werd. Daarmee werd het 4-2 en was er een punt binnen. Frank kwam er niet door, zijn loper was van de verkeerde kleur en zijn tegenstander kon met koning en paard de deur dicht houden.

Maikel stond gewonnen, maar je kon aan hem zien dat hij niet zag hoe hij tot winst moest komen. Gelukkig werkte zijn tegenstander mee, en toen ging het uit. De a-pion liep door. Daarmee hadden we met 5,5 – 2,5 gewonnen.

Er staan nu drie ploegen onder ons, maar Denk en Zet speelt in de laatste ronde tegen de hekkensluiter, die al gedegradeerd is. Wij moeten tegen Dronten. De slotronde is in Zwolle, maar dat is op vrijdag, dus wellicht kunnen er een paar van het vaste team mee. Het zou moeten lukken om ons te handhaven.

Plaats reactie