MSV 2 start het seizoen

MSV 2 met gelijkspel van start.

Dinsdagavond kon ook MSV2 voor het eerst dit seizoen aan de bak.

Met aan het hoofd onze nieuwe teamleider Alexander van Setten speelden we tegen Schaakstad 4 uit Apeldoorn.Vorig jaar hadden we dit team, qua score, nog opgerold, maar dit jaar zou het moeilijker gaan. Schaakstad had zich versterkt en helaas misten wij Kees..

We speelden ditmaal beneden in de serre. Wat mij betreft eenmalig, want het is krap en lawaaierig, ook van buiten en van boven.

Dat gezegd hebbende heb ik geen klachten van Schaakstad gehoord en konden we zo ook nog makkelijk het Nederlands elftal tegen Roemenië volgen. Elk nadeel heb zun voordeel!

Alexander, altijd wat voorzichtig, had ons gewaarschuwd voor de tegenstander (niet weer doen Alex!) en bij Marco was dat in vruchtbare aarde gevallen. Helaas voor Marco kwam de slapste variant van het Koningsindisch op het bord (8. dxe5) Marco, bord 5 met zwart, ruilde de Dames, meende een klein voordeeltje te hebben, maar daar bleek niks van: remise. Beide heren kwamen van ver, Marco uit Duitsland en tegenstander uit Apeldoorn, spelen een uurtje schaak en zijn beiden dik tevreden. Zo kan het kennelijk ook?!

Niet lang daarna tekende Bas voor het tweede halfje. Onze tweede met de zwarte stukken, dus niet verkeerd. En het mee kunnen doen van Bas is de reden dat we zo vroeg beginnen, om 19:45. Grapje Bas, kun jij wel tegen.

Roelof was ook weer eens op de club, want gelukkig speelt hij nog wel mee met MSV 2. De tegenstander vloog hem naar de keel, maar kreeg veel minder dan hij zal hebben verwacht. Het stukoffer voor twee pionnen leek wel aardig, want Roelof had geen pionnen meer op de koningsvleugel en wit nog allemaal. Maar toen de dames geruild waren, kon Roelof het initiatief makkelijk naar zich toetrekken. Na een ‘petit combination’ was er van de pionnenmeerderheid ook niks over en Roelof oogstte snel het punt.

Boen speelde op bord 6 met wit. Een typische Boen partij. Ik meende zelf dat Boen in het middenspel niet zo goed stond, maar Boen zal er vast anders over denken. De zwarte Koning stond nog in het midden en met actief spel creëerde wit een aanval die zwart teveel werd.

3-1 voor ons. Mooie voorsprong en een overwinning leek in het verschiet, want 1½ punt leek me wel mogelijk

Intussen was ikzelf namelijk ook bezig een vol punt te drukken. In een Koningsindiër koos ik met wit voor een minder gebruikelijke variant (Ld2, i.p.v. Le3) Dat leverde mij als het ware een extra tempo op en daar wist zwart duidelijk geen raad mee. Mijn spel op de damevleugel kwam veel sneller tot ontwikkeling en zwart beperkte zich tot verdedigen i.p.v spel op de koningsvleugel. Hij deed dat ook nog eens onhandig, waarna ik een kwaliteit en twee pionnen won. Na dameruil was de winst een koud kunstje alhoewel zwart nog een goede kans op lastig worden heeft gemist: 4-1

Intussen was Menno verloren komen te staan. Mijns inziens had hij in het vroege middenspel een ander plan moeten kiezen: slaan op g4 en maar zien hoe wit zijn aanval gaat voeren. Wat Menno koos leidde tot passief spel en De Schaakstedeling wist daar wel raad mee. Menno werd volgens eigen zeggen volledig overspeeld.

Intussen was ook Alexander in een verloren positie terecht gekomen. Zijn tegenstander speelde het middenspel krachtig en won enkele pionnen. Voor Alex was er geen houden aan, alhoewel hij dapper doorspeelde. En dat had nog bijna succes. Terwijl ik zelf nog speelde schijnt hij een volle toren cadeau te hebben gekregen. Maar zelfs toen bleek zwart door zijn reeds ver opgerukte pionnen nog steeds gewonnen te staan. Het lukte Alexander niet de pionnen tegen te houden. Hij hield zelf ook twee vrijpionnen over, maar overzag een paardvorkje waarna die eraf vielen. Er werd nog lang gekeken naar verbeteringen voor Alex na toren’winst’ maar ook de kibitzers konden niks voor Alex bewijzen.

Hoe dan ook, als ik zeg dat Alexander volledig terecht heeft verloren zal hij mij dat niet kwalijk nemen. 4-3

Stefan was intussen in zwaar weer terecht gekomen. Over de a- en b-lijn had zwart initiatief ontplooit, wat leidde tot pionwinst. Stefan kon daar eigenlijk niks tegenover zetten. Zijn tegenstander speelde geconcentreerd verder en mocht in de tijdnoodfase het punt bijschrijven.

De tegenstander van Stefan dacht nog even dat Stefan zijn notatieplicht verzuimde, maar na uitleg van wedstrijdleider Sibbele was dat ook verholpen.

Voor de duidelijkheid: ook bij een speeltempo met zgn. increment (in ons geval 10 seconden per gespeelde zet) vervalt de notatieplicht als je onder vijf minuten bedenktijd op te klok komt. Dat geldt ook, als je door de toegevoegde extra tijd, weer boven de vijf minuten zou uitkomen.

Einduitslag dus 4 – 4 en daarover kan niemand klagen.Er waren geen tijdnoodblunders, niemand is in goede stelling gevlagd en er werden ook geen punten weggeblunderd.

Het gaat voor ons een spannend seizoen worden, met naar verwachting veel dubbeltje – kantje wedstrijden.

Gedetailleerde uitslagen:

bord MSV 2 -1860 Schaakstad 4 -1818
1 Menno   van Koningsveld 2024 Van   Bohemen 2004 0-1
2 Stefan   Spekreijse 1861 Van   de Nieuwendijk 1888 0-1
3 Roelof   Jan de Wolde 1897 Arts 1835 1-0
4 André   Klomp 1836 Den   Besten 1819 1-0
5 Marco   Spoelder 1888 Cornelisse 1796 rem
6 Boen   Tan 1827 Visschedijk 1779 1-0
7 Bas   van der Zwaag 1786 Van   der Klis 1702 rem
8 Alexander   van Setten 1760 Huis   in ’t Veld 1719 0-1
  1. Mooi verslag André! MSV 2 kwam mooi voor met 4-2, maar helaas viel er geen
    winnend halfje meer te halen.
    Bij Boen Tan blijft het genieten, hij is een blijft een waardige broer van een oud Nederlands kampioen!

2. Was een erg spannende wedstrijd. Jammer dat het toch ‘net niet’ gelukt is, maar 4-4 is in ieder geval toch ook een punt!