Gelijk spel MSV 2 tegen het Briesend Paard

MSV 2 speelt gelijk tegen Briesend Paard

Gisteravond heeft MSV 2 bezoek gehad van het Briesend Paard uit Urk. Op papier was de tegenstander sterker, maar onze teamcaptain had voor zijn afreis naar de wintersport de opstelling al bekend gemaakt. Met wit drie uit vier halen en met zwart nog anderhalf punt, genoeg voor een kleine overwinning.

In de praktijk werkte het zoals meestal toch heel anders uit. Luit Oomkes viel in aan het derde bord en was als eerste klaar. Een herhaling van zetten was goed voor een verdienstelijke remise. Verder viel er op dat moment weinig over te zeggen. Ik had na elf zetten een pion gewonnen met een schijnoffer en stond wel lekker, maar bij Boen zag het er zorgelijk uit.

Alwin besteedde heel veel tijd aan een koningsaanval, Stefan stond zwaar onder druk en bij Menno zag het er ook niet echt lekker uit, een beetje een gatenkaas. Bas speelde tegen een 2100+-speler en had een redelijke stelling en Gerhard had ook nog niet veel.

Boen verloor kansloos. Dit was zijn eerste verliespartij in anderhalf jaar, kan een keer gebeuren.  Vervolgens raakte Bas de draad kwijt en kon opgeven. Dat zag er allemaal niet zo best uit, want ook aan een paar andere borden stond het niet zo best. Alwin stond opeens gewonnen, maar was in gruwelijke tijdnood. Gelukkig wist ik mijn pluspion te verzilveren en stonden we nog maar 2,5-1,5 achter.

Helaas wist Menno niet te winnen. In het eindspel met ongelijke lopers dat overbleef kon de tegenstander alle toegangen blokkeren. Kort daarna ging Alwin de mist in en kon opgeven. De griep was hem te machtig. Toch klasse dat hij gekomen was om het team niet in de steek te laten. Zo stonden we 4-2 achter, maar bij Gerhard en Stefan zag het er gunstig uit.

De tegenstander van Stefan was al de hele avond aan het aanvallen en had stevige druk opgebouwd op de g- en h-lijn. Toen maakte hij een fout en Stefan won een stuk. Intussen had Gerhard een toreneindspel overgehouden, waarin hij duidelijk beter stond, omdat de zwarte pionnen als los zand aan elkaar hingen. Bekwaam schoof hij het uit.

Stefan maakte het nog spannend in tijdnood, maar het lukt hem om de druk te weerstaan. Met een messcherpe counter wist hij de vijandelijke koning mat te zetten.

Zo werd het 4-4 en hebben we vijf punten. Promoveren zullen we niet, maar we blijven meedoen. Het tactische plan werkte niet, want we haalden anderhalf punt met wit en tweeënhalf punt met zwart, maar dat mag de pret niet drukken.

Meer over deze wedstrijd in het komende Nadenkertje.

4 reacties
  1. Hebben ze het nog gehad over de legandarische wedstrijd Urk-MSV3 gehad met onze Willem Dekker in de hoofdrol?(volgens mij was dat uit bij Urk)