MSV 2 verplettert De Combinatie

Gisteren heeft MSV 2 de uitwedstrijd In Harderwijk tegen de Combinatie 1 met 7-1 gewonnen. Deze uitslag is enigszins geflatteerd, dat moet ik er eerlijk bij zeggen. Halverwege de avond kon het nog alle kanten opgaan. Alexander stond in elkaar gedrukt na een mislukte Aljechin, Marco stond wel een pion voor na een desperado, maar moest zwaar keepen en aan een aantal borden stond het remiseachtig.

De tegenstander van Rienk speelde Koningsgambiet. Rienk kreeg als eerste een remiseaanbod in een stelling waar de meeste stukken af waren. Hij kreeg echter opdracht om door te spelen. Meer Combinatiespelers boden remise aan, maar wij wezen dit telkens af. Er was nog steeds niet uit en zoals ik tegen een paar Cobinatiespelers zei: Wij komen hier voor โ€œ 0-8โ€.

Boen speelde weer eens volgens de Romantische School, ofwel de dood of de gladiolen. Het werden de gladiolen omdat de tegenstander zich in de vele dreigingen tegen zijn Koningstelling vergaloppeerde en de dame tegen een toren kon inleveren.

Kort daarna was het klaar bij Stefan. De tegenstander had al een paar keer remise aangeboden door op te merken: โ€œIn deze stelling bied ik remise aanโ€. Een merkwaardige formulering. Stefan weigerde en even later schoot de tegenstander een ferme bok en gaf direct op. Boos verliet hij de speelzaal, om een tijdje later terug te keren om uit te roepen, dat hij ophield met schaken. Dat hoor ik bij ons ook geregeld, dus dat zal wel loslopen. Dat was 2-0.

Opeens vielen de punten als rijpe appelen, Rienk won een eindspel, dat volgens ons potremise was, omdat zijn tegenstander in een pionneneindspel de verkeerde aanpak koos. Vlak daarna was Menno opeens klaar tegen de sterkste van de broers van der Lugt en toen was het 4-0.

Daarna werd er nog aan vier borden harde strijd geleverd. Bij Marco kraakte het, maar hij hield alles dicht tot de tegenstander er niet meer tegen kon. Die drong met een toren binnen, werd ingesloten en gaf ontgoocheld op. Even later won Gerhard ook, vanuit een stelling, waarin eerst niets aan de hand was. Volgens Gerhard is hij niet in vorm, maar hij wint wel en daar gaat het om.

Even later gaf Alexander op, hij kon het niet meer houden. Nu was alleen ik nog bezig. In een zeer ingewikkelde stelling won ik een pion en in tijdnood van de tegenstander kon ik van alles afruilen, totdat een eindspel overbleef van een machtig paard tegen een kreupele loper. Toen ik nog een pion won, hield de tegenstander het voor gezien, zodat de uitslag 7-1 voor ons was.

Jammer voor Alexander was hij weer de enige die punten vermorste. Na belofte dat hij nooit meer Aljechin speelt in het tweede mocht hij mee terug rijden. In de auto moest hij zich wel enige plagerijen over een invaller bij de volgende wedstrijd tegen Denk en Zet laten aanleunen, maar dat hoort erbij. In zeer dichte mist reden wij tevreden terug.

14 reacties
  1. Een fraai verslag Willem, mooi geschreven met kreten als “een merkwaardige formulering” voor het remise aanbod, en “hij gaf ontgoocheld op”. Ik zie het voor me!
    Een 7-0 overwinning haalt natuurlijk het beste schrijftalent in je naar boven ๐Ÿ™‚

2. Theo, jij hebt anders ook een mooie overwinning behaald met de externe competitie
    ๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ˜‰ tegen DZC.

3. Mooi mensen! Helemaal top om met 7-1 de clubeer hoog te houden. Ik ben persoonlijk wel heel erg benieuwd welke stelling de tegenstander van stefan dan zo nodig altijd remise moest aanbieden. Want zelf geloof ik niet in potremise stellingen.

4. Alexander heeft wel een moeilijke periode. Maar daar komt die vanzelf wel uit. Intern doet hij het uitstekend dit vertaalt zich binnenkort wel naar zijn externe partijen. Thuis had hij het ook zo rustig en nu lees ik net dat de brug over de werkhorst ook weer is geopend.

5. Het is inderdaad een waar genoegen om in dit gezellige en goede team mee te spelen. We hebben een heerlijke avond gehad.

6. Het blijft spannend in deze competitie. ZZS heeft met 6-2 gewonnen van ZSG,
    ( tegen ZSG hebben wij in 1ste ronde 4-4 gespeeld).
    ZZS gaat op kop met 1 matchpunt meer (100% score) en met slechts 1 bordpunt minder.

7. Meppel 5 verliest helaas met 6-0 van ZSG-3. Op papier had ZSG ook sterker mensen in hun team dan wij. Cor Panhuis hield het langste vol maar ook hij moest het onderspit delven. Toch is het altijd heel gezellig spelen in Zwolle.

8. Jammer Meppel 5, 3x met 6-0 op de broek. Niet fijn…
    Wel heel mooi dat Meppel 3 dan wel weer 2x met 6-0 wint!

9. Ik vraag me af of we de de teams de volgende keer wat evenwichtiger moeten verdelen met sterke en minder sterkere spelers. Daardoor voorkom je misschien dat een team niet drie keer met 6-0 verliest. Misschien een punt tijdens de ledenvergadering ;- ).

10. Dat had niets uitgemaakt. Dan zit je met 2 degradanten. En dat is zeker t.o.v. Meppel 4 dat zich vorig jaar heel knap handhaafde niet terecht. Nee, het wa onze fout. Wij als bestuur hebben per ongeluk gebruik gemaakt van oude promoierechten van Meppel 6j. Ander zat Meppel 5 nog rustig in de 4e klase en wa er niet zoveel aan de hand geweest. Nu gaat het een paar keer lelijk mis. Hopelijk wordt dat nog beter in de rest van het jaar…