MSV2-Velp

Meppel 2 – Velp

Een Roelof de Wolde productie

Dinsdag 27 maart was de zesde ronde van de externe competitie. Ik zal er niet omheen draaien: Het was de eerste wedstrijd zonder Kees. Zelfs tot in Velp was Kees bekend. Voor de wedstrijd werd gezamenlijk een minuut stilte gehouden. Daarna moest er gewoon weer worden geknokt. Dat bleek mee te vallen. De sportieve Velpenaren hadden geen probleem gemaakt van de uitgestelde wedstrijd, maar kwamen nu op ongelukkige wijze met zeven man opdagen. Blijkbaar ben ik zelf ook op de een of andere manier berucht geworden in Velp, want het tweede bord werd leeg gelaten. Onze nieuwe teamcaptain André deed nog een poging daar iets aan te doen. Alexander meldde al enthousiast dat hij wel met mij wilde ruilen wegens maagklachten. De teamleider van Velp, die zijn opstelling al ingeleverd had, vond dat niet zo geweldig. Dat is natuurlijk begrijpelijk, want als je een speler minder hebt laat je niet het achtste bord leeg. Het strijdtoneel zag er aldus als volgt uit:

1. Menno (zwart)
2. Roelof (geen tegenstander)
3. Marco
4. Stefan
5. André
6. Boen
7. Bas
8. Alexander

Ik had geen partij, dus ben ik me uit pure verveling gaan bezighouden met het noteren van triviale zaken. Ook hield ik een periodieke prognose bij. Is dit nu een belachelijk iets of kun je aan de stand van de borden iets aflezen? U zult het zien aan het eind.

Periode 1 (20:00-21:00 uur)

Menno speelde een grappige Boedapester. Hij kreeg de pion terug en had met zwart niks te klagen.
Marco speelde een standaard Caro-Kann. Wit had dus wat ruimtevoordeel, maar absoluut niks concreets.
De tegenstander van Stefan dacht vreselijk lang na over de Dame-Indische opening. Misschien kwam dat omdat Stefan een Dc2 lijn speelde. Ik kan deze bij de hoofdvarianten niet vinden en Fritz vindt het een matige voortzetting. Maar ja, zwart speelde d5 en dat moest volgens Fritz c5 of Lb4 zijn. Het is geen wonder dat niemand het dan nog snapt.
André speelde een solide Pirc met een open d-lijn. Er gingen al vroeg wat stukken af en er was weinig gevaar.
Boen probeerde geloof ik het Noors gambiet te spelen, maar zijn tegenstander had daar geen trek in. Het werd zo een rustige stelling met gelijk materiaal.
Bas kreeg het Engels voorgeschoteld, of beter gezegd een omgekeerde gesloten Siciliaan. Ook hier ging het er rustig aan toe en er werden weinig zetten gedaan.
Alexander ging er wild in met een Blackmar-Diemer. Hij mocht de pion houden. Zwart speelde al vroeg f5 en ruilde dames nadat Alexander op g7 had ingeslagen. De achtergebleven e6-pion was zwak en hinderde Lc8. Het leek me dat Alexander al vroeg een mooi eindspel had in bezit van het loperpaar.

Mijn analyse van 21:00 uur was dat we een punt meer hadden en dat Alexander een klein plusje had. Ik kon er niet meer van maken dan een voorzichtige 4,5-3,5.

Periode 2 (21:00-22:00 uur)

Alles kabbelde rustig verder, dus ik zal niet alles herhalen. Stefan zat nog in de vroege opening. Zijn tegenstander had Pe5 en Lb5+ toegelaten en verloor door de druk op de lichte velden de rokade. Stefan kon vervolgens ook Ta8 en pion d5 aanvallen met Pc6 gevolgd door Lc6. Hij won daarmee de pion. Boen had een lokzet gedaan om de zwarte dame en toren in een paardvork te krijgen en won een kwaliteit. Een vreemd verschijnsel voltrok zich bij Menno. Zijn tegenstander gaf op, terwijl het ergste wat kon gebeuren een verzwakking in de pionstructuur was. Alexander kreeg ook wat medewerking. Zijn tegenstander verloste hem van zijn dubbelpion.

We stonden daarmee op twee punten met drie goede stellingen. Dat leek me goed voor ongeveer 5,5-2,5

Periode 3 (22:00-23:00 uur)

Alexander kreeg de kans een toren te offeren voor een pion op f5 of een paard op d5 om vervolgens de toren op a8 te winnen met een loperschaak. Alexander had wel het idee gezien maar miste de juiste uitvoering. De woorden ‘paard’ en ‘pion’ beginnen allebei met een P, dus dat is best lastig uit elkaar houden. Het was allemaal voldoende, want hij won even later. Stefan had een vreemde stelling gekregen die afstevende op algehele afruil. Een ongelijk lopereindspel bleef over en de pluspion van Stefan was een dubbelpion. Het leek me alleen te winnen als de dubbelpion werd opgelost, wat gebeurde. Een duo besliste nu de partij. Boen behield de kwaliteit tot in het eindspel. Zijn tegenstander kon niks gevaarlijks doen met zijn pionnen en moest uiteindelijk opgeven.

We hadden nu vijf punten en 3 gelijke stellingen over. 6,5-1,5 was denkbaar.

Slot (23:00-00:00 uur)

In de partij van André was alles afgeruild op een kluwen pionnen en twee stukken per persoon na. Je kon zien dat hij er erg zijn best voor had gedaan, maar het zat er niet in. Remise was het logische resultaat. Marco had een paar keer remise aangeboden, wat was geweigerd. Het ging nu door tot de laatste pion. Er leek weinig aan de hand te zijn. Beide kampen hadden nog 5 pionnen over beide vleugels verspreid. Verder kwamen er steeds minder lichte stukken en torens. Marco kwam ineens achter de b-pion van de tegenstander. De pion viel en het werd een toreneindspel waarin Marco nog winstkansen had. Zijn tegenstander verkeerde al in tijdnood. Marco verloor een pion op de koningsvleugel, maar zijn pion promoveerde eerst. Hij hield een toren tegen een pion over. Bij het beste spel van beide zijden leek me dit remise. Dat hinderde niet, want Marco kon de partij claimen op tijd. Zijn tegenstander bleek daar enigszins verbolgen over en dat was een beetje jammer.
Bas was als laatste klaar. Na lange tijd kwamen de witte pionnen op de damevleugel eens in beweging. De tijdnood diende zich al aan in het middenspel waardoor het rommelig werd. Bas won eerst eens een pion, raakte hem toen weer kwijt en kwam uiteindelijk voor te staan in een eindspel met nog een stuk en enkele pionnen per persoon. Het werd remise wegens gebrek aan materiaal.

Eindstand

1. Menno 1
2. Roelof 1 (reglementair)
3. Marco 1
4. Stefan 1
5. André ½
6. Boen 1
7. Bas ½
8. Alexander 1

Eindstand 7-1.

Wat betreft de prognoses moet ik concluderen dat het tot 23:00 uur kan duren voor er iets zinnigs over de uitslag te zeggen is. De beste voorspellingen komen boven water rond 23:50 uur.

Partijen of partijfragmenten kunnen door de spelers worden toegevoegd. Wat ik krijg wil ik eventueel zelf verwerken.

Één reactie