MSV 2-8 verliest in Elburg

Gisteren 14 maart 2019 speelden we een uitwedstrijd in Elburg. Marrit was ziek en Lennart was verhinderd, dus gingen Sibbele en Henk Twerda mee als invallers. We hoopten op een overwinning, want Caissa Elburg stond op de laatste plaats.

Helaas kwam dit niet uit. Ikzelf speelde tegen een sterke student geschiedenis aan het eerste bord, die na twee uur remise aanbood in een stelling die gelijkwaardig was. Na overleg met de teamcaptain nam ik dat aan. Even later kwam ik op weg naar de bar Henk Twerda tegen, die helaas verloren had. Gelukkig wist Alexander gelijk te maken door zijn tegenstander overtuigend mat te zetten.

Luit had een op het oog aardige stelling met aanvalskansen, maar dat viel tegen en ook hier werd het remise. Vervolgens verloor Sibbele kansloos en dat leidde tot allerlei complottheorieen, in de zin van dat Sibbele als erelid van Caissa Elburg zijn oude club gematst had. Dat leek mij toch wat onwaarschijnlijk, alhoewel hij wel het hoogste woord had bij de bar met zijn oude maatjes.

De overige drie partijen gaven niet de indruk dat wij een mooi resultaat gingen neerzetten. Frank had weliswaar een kwaliteit veroverd, maar de tegenstander had een moordende aanval met dame, paard en toren. Daar kwam Frank niet meer uit en toen was het 4-2 voor Caissa.

Martijn had een tijdlang een voordeeltje, maar de pluspion was waardeloos gezien de ongelijke lopers. Uiteindelijk werd het remise.

Zoals gebruikelijk was alleen Harry nog bezig. Geruime tijd stond hij onder druk, maar de verwachte aanval van wit kwam maar niet. De tegenstander dacht telkens lang na en bleef ook noteren toen hij minder dan een minuut had. Uiteindelijk ging hij door de vlag en had Harry gewonnen. De einduitslag was hiermee 4,5 – 3,5 voor Caissa.

We hebben nu vier matchpunten en er staan nog drie teams lager dan wij, waarvan er in de slotronde twee tegen elkaar spelen en de derde tegen de nummer twee. In de slotronde spelen we in Putten tegen de koploper VSG, dus ligt een nederlaag in de lijn der verwachtingen. Maar we zouden het net moeten kunnen redden gezien de bordpunten. Dat wordt spannend.