Weinig vrouwen, wel winst in Voorst voor MSV 3-4

Het had een match tussen twee vrouwrijke teams moeten worden. Zowel MSV 3-4 als Voorst 2 hebben namelijk drie vrouwen in de standaardopstelling. Maar bij ons treffen op maandagavond in Voorst zaten er toch meer mannen dan vrouwen achter de borden. Bij ons traden Ad en Otto aan als vervanger van Saskia en Marian, bij Voorst kwam er één heer een dame vervangen. Het was er niet minder gezellig om in de plaatselijke voetbalkantine, die de schaakclub als thuishonk heeft.

Na een hartelijke ontvangst en de groeten van de hele Voorster Schaakclub aan Sibbele en Fokke werden om precies 20:00 uur de klokken ingedrukt. Op bord 1 kwam Ad met wit niet fijn uit zijn opening, maar hij wist zich gedurende de partij te herstellen. Met een dubbele vrijpion dreef hij zijn tegenstander in het nauw. Die bleef zelfs met dame en toren minder nog lang (maar tevergeefs) doorspelen, waardoor Ads partij niet eens als eerste klaar was.

Die eer was namelijk voor Otto op bord 2. Met een pionoffer verzwakte Otto de koningstelling van zijn opponent. Uiteindelijk kon hij mat zetten met paard en toren.

Jacqueline kwam op bord 3 met wit lekker uit de opening. Het ging mis toen ze de zwarte dame wilde wegjagen van haar verdedigende plek. Ze bereidde een paardvork voor, wat door de tegenstander werd doorzien. Die zette preventief zijn dame alvast weg. Dame verjaagd, missie geslaagd, dacht Jacqueline, en ruilde een loper tegen een paard, om het rijtje paaltjes voor de koning te slopen. Ai… even gemist dat de zwarte dame inmiddels ook gewoon voor het grijpen stond… Nadat ze van schrik ook nog een paard had weggeblunderd besloot ze vol in de aanval te gaan. Met succes: schaakmat.

Wim op bord 4, met zwart, was het langst bezig van allemaal. Het zag er in het begin niet al te best uit voor Wim. Hij wachtte te lang met rokeren en stond al snel een pion achter. En nog een pion, en nog een pion… Alles of niets, besloot hij, en als Wim dat bedenkt… berg je dan maar! Ineens waren het de witte stukken die in hoog tempo naast het bord kwamen te staan. De toeschouwers dachten al aan 4-0 voor MSV, toen Wim remise aanbood. Hij zag niet zo goed hoe hij zijn voordeel moest uitspelen naar winst en meende bovendien dat de stand 2-1 was, waardoor remise de teamwinst veilig stelde. Hoewel er misschien meer in had gezeten, was Wim dik tevreden met het resultaat.

Ad en Otto hebben bijgedragen aan een een historische dag: voor het eerst in de geschiedenis van dit team is een competitiewedstrijd met winst afgesloten!

Één reactie

.