Schakers Meppel winnen ook van Hilversum……..

Beste schaakliefhebbers, vanochtend om kwart over acht maakte ik een verslag ergens in de rimboe van Friesland. Ik kreeg het niet op de site en alles ging verloren. Zojuist arriveerde ik thuis, maakte een verslag op mijn ene computer en toen alles klaar was, viel de elektriciteit van die computer uit.
Zucht, hier een verslag voor de derde keer, maar ach dat heb ik maar voor jullie over!
Ik krijg het niet op de plek waar het hoort, dus eerst maar even bij reacties. Henk of Marc zet het vast wel even goed op de site! (Bedankt vast!)

Meppeler schakers vloeren ook Hilversum en naderen koploper tot op een punt
HSG, het Hilversums Schaak Genootschap is een gerenommeerde vereniging die afgelopen seizoen met het eerste team de landstitel nog won. Door sponsorproblemen gaat het dit jaar in de meesterklasse beduidend minder met het eerste team en het tweede team, dat bij Meppel in de tweede klasse van de KNSB speelt, staat zelfs onderaan en degradatie lijkt na de nederlaag tegen de MSV uit Meppel bijna onafwendbaar.
Voor de wedstrijd waren de verwachtingen in Meppel natuurlijk best wel hooggespannen, maar iedereen weet wel dat je de huid van de beer niet moet verkopen voordat hij geschoten is.
De MSV nam de strijd dus serieus op, zoals het behoort en gelukkig maar, want HSG zorgde best wel voor tegenstand deze middag.
Het begon echter een beetje sneu voor het team uit Hilversum, Richard Berendsen, spelend aan bord 2, won reeds na een uurtje spelen een vol stuk van zijn tegenstander en de stelling die overbleef was ook niet de moeite waard om verder uit te spelen, 1-0 dus voor de schakers uit Meppel.
Vlot daarna werd het 1,5 – 0,5 nadat de dit jaar goed scorende Gerhard Pauptit aan bord drie een loper offerde op veld G2 en vervolgens eeuwig schaak wist te bereiken en dat betekende een geforceerde remise.
De MSV 1 speelde zonder kanon uit eigen kweek, Roel Donker, alias de witte tornado, maar vervanger Kees Hoogendijk, spelend aan bord 8, zorgde voor een puike voorbereiding en met zijn jarenlange ervaring wist hij de bekende politicus jan Nagel na een ruilvariant in het Spaans naar een eindspel te lokken waarin hij uiteindelijk enig voordeel kreeg. Toen een pion ging promoveren was het pleit beslecht en zijn tegenstander stond vastgenageld aan het bord, 2,5 -0,5.
Voor de tijdcontrole moest de familie Nagel helaas voor hen nog een nederlaag slikken. Yvette Nagel, die haar sporen in het damesschaak echt wel verdiend heeft, speelde een boeiende partij tegen Fokke Jonkman, die de situatie op de velden uiteindelijk beter beoordeeld had en won. Zo was ook bord vier voor Meppel.
De nog spelende schakers van Meppel stonden zeker niet slecht en een kleine ramp leek zich te gaan voltrekken voor de spelers uit ´t Gooi. Maar vaak lopen allerlei zaken in de sport ineens toch anders dan vele mensen denken en dat maakt een wedstrijd vaak ook mooi en spannend. Zo ook hier op zaterdag 10 maart in Oasis te Meppel, het tij keerde ineens en hoe kwam dat? Zeg het maar……
Grootmeester Dennis de Vreugt verknalde zijn partij aan bord 1 in tijdnood en in een betere stelling ging hij plotseling tot verbijstering van de omstanders door de vlag, een black out, een blokkade, dit soort zaken gebeuren soms onaangekondigd. Bart Davids deed er nog een schepje bovenop± in een betere stand die hij met veel zwoegen opgebouwd had aan bord 6 gaf hij plotseling zijn dame cadeau en dat kan eigenlijk nooit iets anders opleveren dan een nul. Arme Bart, arme Dennis, maar het was wel 3,5 tegen 2,5. Ontgoocheling bij de een betekent vaak vreugde bij de ander, dat is de ijzeren wet van de balans en dat zal nooit veranderen. De aanwezige Meppelers vonden het zeker de moeite waard om nu even scherp te kijken naar de stellingen op bord 4 en 7, waar Alwin Pauptit en Rienk van den Berg voor de MSV aan het strijden waren en zeker niet slecht stonden. Sommige toeschouwers dachten zelfs met hun mindere schaakkennis dat Rienk ondekbaar mat ging en dat Alwin een verschrikkelijke aanval over zich heen zou krijgen. Dit zorgde hier en daar aan de bar beneden in het gebouw tot ophef, zorg en discussie. Niets was echter minder waar.
Alwin Pauptit ving de aanval rustig op en met een stuk tegen een pion voorsprong wist hij de stelling op te lossen. Zijn tegenstander gaf rond de avond op, want er was een niet te voorkomen mataanval op komst.
Rienk van den Berg zorgde aan bord zeven dat hij ook steeds beter kwam te staan. Hij begon aan een eindspel met loper, toren en drie pionnen tegen loper, toren en twee pionnen. Eerst wist Rienk nog een pion te verschalken en toen wist hij de tegenstander aan de zegekar te binden, 5,5 tegen 2,5.
Toch nog een ruime overwinning voor de MSV, die deze dag vooral aantoonde sterk te zijn in de breedte. Ook schrok het team niet van enkele tegenslagen, maar schaakte toch resoluut naar de verdiende zege.
De uitslagen en de stand.

Boven IJ              - Caissa 3          4  - 4
Emanuel Lasker        - Unitas 2          2½ - 5½
MSV                   - HSG 2             5½ - 2½
VAS                   - Utrecht 2         6  - 2
Dr. Max Euwe 2        - SSC 1922          4  - 4

Klasse 2A          Mp Bp  1  2   3  4   5  6  7  8   9  10
1.  SSC 1922       12 35  x  4   5  5½  4  .  4½ .   5  7
2.  VAS            11 33½ 4  x   3½ .   4½ 6  5½ 4½  5½ .
3.  MSV            11 31  3  4½  x  .   4  4½ .  4½  5  5½
4.  Unitas 2       10 30½ 2½ .   .  x   4½ 3½ 4½ 4½  5½ 5½
5.  Dr. Max Euwe 2 8  30  4  3½  4  3½  x  .  5  5   5  .
6.  Utrecht 2      6  28  .  2   3½ 4½  .  x  3½ 3   4½ 7
7.  Caissa 3       5  27  3½ 2½  .  3½  3  4½ x  4   .  6