MSV1 halt toegeroepen door ontketend Max Euwe 2 in Enschede, 4-4

Op zaterdag 17 december stond de vierde ronde gepland voor de KNSB en voor MSV 1 betekende dat een verre uitwedstrijd naar Enschede in het prachtige en gezellige Twente. Tegenstander Max Euwe 2 was op papier niet de sterkste tegenstander in deze klasse, maar via hun teamleider was bij de uitnodiging al aangekondigd, dat ze hun huid duur wilden verkopen tegen MSV, dat nog geen wedstrijdpunt had verloren tot nu toe.

Rond elf uur werd er koffie gedronken in het thuishonk Oasis en daarna werd er keurig op tijd vertrokken naar het oosten van het land. Dennis en Richard kwamen samen rechtstreeks uit Amsterdam. In het gebouw van de digitele klokken aan de Hengelose Straat zou gespeeld worden. In het prachtige gebouw van DGT werd precies om 13.00 uur begonnen.

Op deze dag leek het er in eerste instantie niet op dat het Meppelse vlaggenschip in problemen zou komen, want via Fokke Jonkman op bord 6 werd er halverwege de middag een voorsprong genomen, 0-1. Op de andere borden was te zien dat Richard en Roel prima stonden en dat Dennis in een bizarre srelling terecht was gekomen, maar ach zo’n grootmeester zal wel weten wat hij doet was al snel de gedachte. Op de andere borden stonden we ook niet verkeerd en een overwinning leek in de maak.

Het pakte echter totaal anders uit! Roel speelde echt een prachtige partij, won materiaal, maar stond positioneel slechter. Zijn  tegenstander vocht voor zijn leven en uiteindelijk werd het tot teleurstelling van Roel en de andere Meppelers gewoon remise. De ” blonde tornado ” bleek vandaag helaas een briesje. Niet getreurd, want Gerhard Pauptit plaatste een prachtige mataanval en de stand was 0,5 – 2,5.

Tja en toen bleek dat Dennis de Vreugt echt in de problemen was gekomen en ook hij is een mens en verliest weleens, maar dat het nou net vandaag moest gebeuren was erg jammer, maar er moet ook een groot compliment richting Michiel Snuverink, zijn tegenstander, want die knalde er echt goed in en hij heeft dus nu de eer dat hij van een grootmeester won! Dennis had anderhalf jaar niet verloren en eens komt dan natuurlijk weer zo’n dag………

Geen probleem, want Richard Berendsen speelde een gave technische partij en het was 1,5 – 3,5. Rienk van den Berg kwam na een mooie eerste helft van de middag echter minder te staan en verloor uiteindelijk, 2,5 – 3,5 ( Later bij het eten werd Rienk van den Berg natuurlijk ” heuveltje ” genoemd door de medeschakers). Bart Davids leek echter op winst af te gaan en Alwin Pauptit zou best eens remise kunnen maken.

Maar in het slotuur tekende zich ineens een remise af aan het bord van Bart Davids en gleed Alwin uit, het was 4-4. Afgelopen week was MSV 2 ook op ongeveer deze wijze uitgegleden in de slotfase van hun wedstrijd tegen VSG uit Ermelo. Was er sprake van onderschatting? Nee, absoluut niet, iedere tegenstander wordt serieus genomen in deze klasse en zo hoort het ook. Was er teleurstelling? Ja, wel even, verschillende spelers zoals Roel en Dennis baalden even flink, maar uiteindelijk konden we elkaar recht in de ogen kijken en concluderen dat er goed gestreden was, dat er voldoende overleg was, dat er geen rare dingen waren gedaan en dat Max Euwe 2 alle kansen die ze kreeg keurig verzilverd had, ze hadden hun huid inderdaad duur weten te verkopen en verdiend een punt gepakt. De ploeg uit Enschede kreeg dus terecht en zoals het ook hoort natuurlijk, de felicitaties en de complimenten.

De wonden werden gelikt in een prima steakhouse, waar het al snel erg gezellig was en waar we ook konden genieten van de aanwezigheid van kleine Max, de zoon van Dennis, die de naam van onze onvolprezen wereldkampioen Max Euwe draagt en het duel tegen Max Euwe even kwam opluisteren met zijn moeder en zusje. Het mocht echter niet baten, 4-4 was het resultaat.

MSV 1 gaat allerminst bij de pakken neerzitten. Zeven uit vier in de tweede klasse KNSB is nog steeds een meer dan prima start te noemen en wil MSV bovenin mee draaien, dan moet ze maar winnen van koploper Soest die op zeven januari van het nieuwe jaar de gang naar Meppel moet maken. Leuk dat we in het nieuwe jaar dadelijk al weer een topper kunnen en mogen aankondigen. MSV1 rekent op zijn supporters in het oergezellige Oasis op 7 januari.

Wat deed de concurrentie? Soest won dus ( van Emanuel Lasker ) en staat heel netjes bovenaan met acht uit vier. VAS uit Amsterdam is weer hersteld van de nederlaag in Meppel en won nu de derby in de hoofdstad tegen Boven IJ en heeft zes punten uit vier wedstrijden en zit dus op het zogenaamde vinkentouw!

Klasse 2A      Mp Bp    1   2  3  4   5   6   7  8    9    10

1.  SSC 1922       8   22    x  .  .  .   .   5½  .  4½   7    5

2.  MSV               7   18     .  x  4½ 4   .   .   4½ .    .    5

3.  VAS                6   19     .  3½ x  .   .   .   4½ 5½   .    5½

4.  Max E uwe   5  17½ .  4  .  x   .   3½  .  5    .    5

5.  Utrecht 2     4  18       .  .  .  .   x   4½  3  3½   7    .

6.  Unitas 2        4  16      2½ .  .  4½  3½  x   .  .    5½   .

7.  Boven IJ      3  16       .  3½ 3½ .   5   .   x  .    4    .

8.  Caissa 3        2  13½  3½ .  2½ 3   4½  .   .  x    .    .

9.  HSG 2            1  8½  1  .  .  .   1   2½  4  .    x    .

10. E. Lasker    0  11½ 3  3  2½ 3   .   .   .  .    .    x

VAS                          – Boven IJ                           4½ – 3½

Dr. Max Euwe 2               – MSV                          4  – 4

SSC 1922                     – Emanuel Lasker           5  – 3

Utrecht 2                    – Caissa 3                        3½ – 4½

HSG 2                        – Unitas 2                           2½ – 5½

7 reacties
  1. Och, ik vond het wel stijl hebben. In de trant van: “De naam van de tegenstander van Dennis? Pssst, niet nodig! We typen wel gewoon dat Dennis zijn tegenstander oppeuzelde, of dat het slachtoffer weer geen schijn van kans had'”. Tja, met zulk een wonder houdt niemand toch rekening, Sibbele! Je bent volledig geëxcuseerd!

2. Uitsteeeheeeheeeheeekende loting voor de KNSB beker!!!! Geen meesterklasse team, maar ‘slechts’ ENO! Superrrrr! Mooie kans om verder te komen! Nu maar hopen dat er geen gladiolen in het publiek zitten, staan of het bord op komen rennen om de toren een trap te geven!

3. Ik verwachtte al zo’n opmerking. Maar hoezo zou je meteen van overschatting spreken als je juist de enige tegenstander geloot hebt die niet in de KNSB speelt??? Ik was ook blij geweest met Emanuel Lasker of ook wel met Amersfoort, maar… het had ook Sissa, Apeldoorn, ESGOO of Philidor kunnen zijn en dan wordt het ongetwijfeld een heel stuk lastiger… Bovendien mag je best jezelf favoriet noemen, toch? Zeker als je ziet dat Dr. Max Euwe in de eerste ronde verre van hun sterkste opstelling was. Het bleek eerder Dr. Max Euwe 2 te zijn. Geen verkeerd resultaat voor ENO, ook dan niet, maar het relativeert de overwinning toch een beetje.