MSV1 speelt gelijk tegen koploper Caissa 3

Afgelopen zaterdag de zevende ronde KNSB. Alwin en Roel waren er niet bij voor ons, maar gelukkig waren Rienk en Stefan bereid in te vallen. Caissa 3 beloofde een zware dobber te worden, een team erg sterk in de breedte, en ze stonden aan kop. Nu zou het niet de eerste keer zijn dat MSV 1 een koploper van de troon stoot! En ook dit keer liet Meppel haar tanden zien. Aan bord 1 hadden we overwicht met Dennis, die gedecideerd afwikkelde naar een eindspel met een kwaliteit meer. Zijn paard stond wat benauwd in de hoek, maar wist te ontkomen. Toen Dennis even later een kwaliteit teruggaf voor een tweetal pionnetjes was de rest een kwestie van techniek.

Aan bord twee offerde ik met zwart wat lichtvaardig een pion: de compensatie zat hem vooral in het feit dat de witte dame enigszins gevaarlijk stond, en in een sterk centrum. Mijn tegenstander Paul Schipper gaf een pion terug om mijn centrum te breken, en zal daar iets beter hebben gestaan. Hij deed daarna nog een sterke zet (niet de zet die zijn intuitie in eerste instantie prefereerde, want “de ervaring leert dat mijn gevoel niet klopt”), en daarop reageerde ik misschien een tikkeltje speculatief. Dat pakte echter goed uit, want met een achteruitzet (“moelijk he, die achteruitzetten”) liet mijn tegenstander zijn dame vangen. De humor waarmee hij zijn verlies nam is te bewonderen.

Micha verloor helaas vrij regelmatig: geen blunders, maar gewoon een paar keer net niet de beste voortzetting gekozen, een klein positioneel nadeeltje, een pionnetje minder in een dubbel toreneindspel, en dat bleek dan net genoeg voor wit om te winnen. Dat zijn vervelende partijen om te spelen, zo gaat dat soms.

Wie een mooie dag had, was Stefan: hij had met zwart een heerlijke aanvalsstelling opgebouwd:

Hier is hij met zwart aan zet. Hij heeft zojuist op intuitie een stuk geofferd, en dat blijkt juist, want zien jullie ook hoe hij hier met een paar ferme tikken wint? In de partij lukte dat echter net niet. Maar, in zulke complexe stelling maken ook grote jongens fouten, zoals iedereen die de wereldtop een beetje heeft gevolgd zal kunnen beamen. Helaas bleef Stefan een stuk achter, en verloor uiteindelijk, hoewel hij nog zeer sterke tegenstand bood.

André speelde een nette remise. Hij leek iets minder te staan, positioneel, door een geisoleerde pion. Dat zijn juist stellingen waarin je het zwaar kunt hebben tegen mensen met een hogere rating, maar zoniet hier, André hield het allemaal binnen de perken.

En toen waren Rienk, Stefan, Fokke en Bart nog bezig. We hadden al 2.5 punten binnen, en Rienk, met zwart, ging winnen! Hij had een ingewikkelde partij die rustig begon, maar waarin wit op een gegeven moment een half-open g-lijn had tegenover de zwarte koning. Rienk had daarvoor een pionnetje meer. Het kwam tot een heftige koningsaanval door wit, waarbij echter ook zijn eigen koning gevaar liep. Op het einde had Rienk alles onder controle: hij kon de aanval keepen, maar koos ervoor in plaats daarvan meteen maar de tegenstander mat te zetten.

Stefan zou gaan verliezen, waarschijnlijk, maar Bart kon niet meer verliezen: een ongelijk lopereindspelletje met een pion meer, een vrijpion. Remiseachtig, maar je weet nooit! Bart wist het niet te winnen, en dat had er ook nooit ingezeten waarschijnlijk. Met precies spel had hij dat minimale voordeeltje weten te verkrijgen uit de opening, en hij hield het de hele partij vast; kortom, een goede partij van Bart. Vier punten binnen: zou Fokke er een halfje uit kunnen slepen?

Fokke had beter gestaan, maar in de tijdnoodfase begon dat weg te lopen, zijn tegenstandster kwam sterk opzetten met een pion op de 2e rij en zelfs wat matdreigingen, zodat Fokke de kwaliteit moest geven. Dat werd netjes uitgespeeld en Fokke had het nakijken. Jammer, volgende keer beter!

Zo konden we dus toch tevreden zijn met een gelijkspel tegen de koploper. Omdat de hekkensluiter van onze poel een onverwachte overwinning boekte, blijven wij op de achtste plek staan, en zijn we nog niet uit de gevarenzone, met nog een zwaar programma voor de boeg! De volgende wedstrijd tegen de Waagtoren wordt cruciaal voor ons.

Tot slot aten we met z’n zessen (Fokke en Dennis excuseerden zich) lekker in restaurant Djago tegenover de RAI. Stefan was goed voor pittige wiskunderaadsels, en Micha bleek daar een talent voor te hebben, of, in zijn eigen woorden, een goed boerenverstand!

T	Caissa 3	        2077	MSV	                2068	4	4
1.	Francis Lesman	        2079	GM Dennis de Vreugt	2420	0	1
2.	Paul Schipper	        2124	Richard Berendsen	2287	0	1
3.	Jos ten Hacken	        2138	Bart Davids	        1959	½	½
4.	FM Hajo Jolles	        2094	Micha Jans	        2080	1	0
5.	Annemarie Volkers	1954	Fokke Jonkman	        2066	1	0
6.	Avni Sula	        2083	Rienk van den Berg	2000	0	1
7.	Helmer Wieringa	        2108	Andre Klomp	        1923	½	½
8.	Pieter Melford	        2035	Stefan Spekreijse	1810	1	0

6 reacties
  1. Prachtig verslag Richard! Dank je wel! Wel erg frustrerend dat ik de stelling van Stefan nog niet onder de knie heb. Ik zie niet in hoe hij kan winnen. Snap best dat hij zich kapot piekerde op zo’n stelling. Hoe ingewikkeld kan het zijn. Zelf zit ik aan pion b3 te denken.. Maar ik ga er eerst maar eens een nacht over slapen 😉

2. Mooi dat jullie een puntje hebben gehaald! MSV houdt wel van spanning zo in de laatste rondes.

Denk dat de dreiging wel in b3 zit, maar dat er eerst even moet worden opgeruimd.
    1. …, Ld3
    2. Td3, Te3
    Laat wit maar zweten.

3. Te3, b3
    4. Pc3, Ld4

Of
    3. De3, Pe3

Beide keren zwart veel voordeel lijkt me zo.

3. Lekker hoor weer, Bas, gaat dat echt zo makkelijk bij jou als het eruit ziet? 🙂 4…Ld4 is nog sterker denk ik dan wat ik daar wilde doen (4…b4).

Je hebt wel gezien wat er gebeurt op op 4. Txb3 toch? 😉