Ontluisterende overwinning van MSV 1

Gisteren speelde MSV 1 de uitwedstrijd tegen Sissa in Groningen. Sissa, ooit nog landskampioen en rivaal in de beker, is tegenwoordig geen schim meer van wat het geweest is. Dit heeft alles te maken met het vertrek van vrijwel alle sterke schakers die een nieuwe club hebben opgericht. Sissa 1 is dan ook op papier de zwakste tegenstander in onze klasse. De opdracht was dan ook duidelijk: er moest gewonnen worden en liefst met zo groot mogelijke cijfers. Halverwege de middag leek een zware nederlaag alleen ook tot de mogelijkheden te behoren…

The bad
Ik zal beginnen met de twee partijen waar dit het minst op van toepassing is: de remises van Bas Dudink en Rienk. Toen ik bij Bas kwam kijken, had ik wel redelijke hoop. Hij had licht overwicht, maar bleek er niets mee te kunnen bereiken. Alle zware stukken gingen van het bord en het eindspel dat overbleef was symmetrisch. De tegenstander bood remise aan en daarmee was Bas veruit als eerste klaar. Rienk kwam voor de verandering prima uit de opening, althans dat was mijn inschatting. Uiteindelijk kwam hij ook niet verder dan remise, maar ik heb niet gezien wat er in zijn partij verder nog gebeurde.

Fokke had op bord 6 niets bereikt uit de opening. Het middenspel leverde niets op. En het eindspel ook niet. Van een duidelijk ratingoverwicht was weinig te merken. Dat was nog minder te merken bij Micha. Micha stond vanuit de opening onder druk. Gelukkig koos zijn tegenstander niet voor een scherp plan, want ik was wel bevreesd voor de koning van Micha. Uiteindelijk bleef een toreneindspel over. De stelling was ongeveer de volgende:

Hij had zichzelf kunnen doen promoveren naar een ander kopje in dit verslag als hij had doorgespeeld. Het eindspel lijkt bijzonder onprettig voor wit. Dat heeft er alles mee te maken dat zwart al een vrijpion heeft en dat hij er makkelijk verbonden vrijpionnen van kan maken. Wit is daarom veel langzamer.

The worst
Basje speelde op bord 1 en kreeg de opening op het bord die hij graag met wit wilde spelen. Hij speelde tegen de sterkste Sissaan. In een gesloten stelling gaf hij een centrale pion op. Of weg, afhankelijk van je perspectief. Ja, daardoor werd zijn loper veel sterker, maar ik vraag me toch af of dit de beste strategie is en of een rustigere strategie niet meer op had kunnen leveren. Als je dit doet, moet je daarna natuurlijk wel de sterkste zetten blijven spelen en dat is moeilijk. Het lukte Bas ook niet. Hij miste daarna nog een goede praktische kans. Zijn tegenstander lette goed op en speelde vervolgens de partij gedecideerd uit.

The ugly
Gerhard speelde op bord 8 een bijzonder ingewikkelde opening. Iets wat beide heren kennelijk op het bord hadden gehad in de ochtend, maar het kostte Gerhard behoorlijk wat tijd om de opening te overleven. Hij stond in het middenspel dan ook ronduit slecht: pion minder en zijn tegenstander was actiever. Uiteindelijk won Gerhard echter een kwaliteit en de partij.

Richard had op bord 3 de opening niet die ochtend op het bord gehad. Dat had hij misschien dan weer beter wel even kunnen doen, want de stukken van de tegenstander schoten uit de startblokken. Het positieve aan de stelling van Richard was het loperpaar, maar daar had hij een aantal vrij slome zetten voor moeten doen. Vermoedelijk heeft zwart in de opening het toch enigszins laten liggen. Toen Richard eindelijk zijn ontwikkeling had afgerond, was het alleen zijn tegenstander die nog een koning in het midden had. Richard trok ten aanval en, hoewel er nog wel wat interessante opties in de stelling zaten, kwam ook hij uiteindelijk tot een punt.

Zelf speelde ik op het 2e bord de langste partij van de dag. Met de zwarte stukken leek ik eerst aardig uit de opening te komen, maar met een paar sterke zetten stond ik ineens toch zwaar onder druk. Na een mislukte ontwikkelingszet van mijn toren, die een zet erna vrolijk weer terug ging naar waar hij vandaan kwam, leek het alleen maar serieuzer te worden. Gelukkig liet mijn tegenstander een breekzet in het centrum toe, waarna het ergste wel voorbij was. Ik won een pion en uiteindelijk na wat technisch gedoe ook nog de partij.

Review
Met een 5-3 overwinning zou je normaal gesproken tevreden kunnen zijn. Het vertoonde spel laat die tevredenheid echter niet toe. Op geen enkel bord hebben we, ondanks fiks ratingoverwicht, een sterke partij gespeeld. Daarbij komt dat de bordpunten dit seizoen erg belangrijk kunnen blijken te zijn en dan zijn 5-3 overwinningen gewoon niet goed genoeg. Een blik op de stand laat zien dat er nog veel is om voor te spelen (5 ploegen op 8 uit 10!), maar dat we dan echt nog wel even moeten aanzetten de komende rondes!

De stand is hier te vinden.

Plaats reactie