Schaakdiamantje voor Richard Berendsen en zege voor Sissa tegen MSV……..

Dit verslag begint met het verhaal van Sissa……

Over het schaakbord bestaat een beroemde legende.Naar verluidt vond de wijze Sessa ebn Daher uit India ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit. De wijze leerde het spel aan de koning. Deze koning Sheram was zo enthousiast over het spel dat hij besloot dat het schaakspel als voorbeeld voor het hele volk moest dienen: het schaakspel had hem immers geleerd dat de boeren (pionnen) en de adel (de stukken) als een eenheid konden samenwerken.

De koning beloofde de uitvinder van het schaakspel een beloning die hij zelf mocht uitkiezen. Sessa of hier in Nederland Sissa vroeg de koning om 1 rijstkorrel op het eerste veld van het schaakveld, 2 korrels op het tweede veld, 4 korrels op het derde, 8 korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren.

Aanvankelijk was de koning beledigd over de bescheiden vergoeding die de wijze vroeg, maar dat gevoel verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend hoeveel rijstkorrels Sessa vroeg: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (264 – 1) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar!

Dit verhaal verdient het om een keer geplaatst te worden in een verslag van een schaakwedstrijd waarbij de schaakvereniging die naar de Indische wijze is genoemd als grote triomfator tevoorschijn komt.

De wedstrijd MSV Meppel – Sissa Groningen was zo’n wedstrijd, waarbij het van te voren vrijwel vaststond dat het sterke en prachtige team van Sissa als overwinnaar uit de bus zou komen. Het werd 1,5 – 6,5 voor de sterrenploeg uit Groningen, maar dat hield niet in dat de Meppeler ploeg achteloos van de borden was gemept, zeer zeker niet. Er werd lang en hard gevochten.

Ok, aan bord 1 had Gerhard Pauptit na enkele onnauwkeurige zetten weinig in te brengen tegen grootmeester Loek van Wely, 0-1

Gerhard Pauptit tegen GM Loek van Wely

Aan bord 2 viel ook snel een eindresultaat te noteren. Erik Jan Hummel, die tot nu toe 18 wedstrijden op rij won had aan de Meppeler grootmeester Dennis de Vreugt natuurlijk een tegenstander van formaat. Het werd remise, waar beide spelers wel mee konden leven.

Twee kanonnen die elkaar in evenwicht houden……

Had Meppel halverwege de middag dan kansen of stonden de Sissanen reeds totaal gewonnen?  Niets van dat alles, MSV deed nog mee om de zege, want Roel Donker en Alwin Pauptit stonden eerder iets beter dan slechter, Richard Berendsen leek zelfs bevredigend te staan tegen grootmeester Ivan Sokolov en aan bord acht leek Rienk van den Berg een remise binnen handbereik te hebben. In de laatste twee uren van de middag toonde Sissa het publiek waarom ze terecht de leiding hebben in klasse 2A en op weg lijken te zijn om door te stomen naar de landelijke top. Alwin Pauptit wikkelde af naar een toreneindspel dat toch niet goed leek bij naderinzien. Oud Nederlands kampioen Gert Ligterink was er als de kippen bij om alsnog het punt op te eisen.

Aan bord 5 moest Bart Davids capituleren tegen een erg goed positioneel spelende Koen Lambrechts. Bart kon hier mee leven zei hij na afloop.

Aan bord 7 verloor Fokke Jonkman na een fout, al moeten we daar zijn tegenstander niet tekort mee doen, die speelde sterk.

Rienk van den Berg verloor uiteindelijk toch het eindspel aan bord 8 en de zege voor Sissa was reeds overduidelijk.

Toch nog enig succes voor Meppel aan het einde van de middag, wat heet?! De Meppeler schaakliefhebber pur sang, Richard Berendsen die vooral oprecht geïnteresseerd is in het doorgronden van schaakstellingen en de waarheid achter de opstelling der stukken speelde remise tegen topgrootmeester Ivan Sokolov, die natuurlijk altijd overal moet verschijnen achter de schaakborden met de druk om te winnen, maar die in dit geval mild voor zichzelf mag zijn. Er zijn maar enkele Nederlandse schakers die winnen of remise spelen tegen Sokolov en dat Richard in dat rijtje staat is dik verdiend en geen schande voor de sympathieke in Bosnië geboren Ivan, die zich vaak genoeg op schitterende wijze heeft bewezen op de 64 velden van de internationale schaakborden.

Schaakdiamantje voor Richard tegen GM Ivan Sokolov

Teamcaptain Roel Donker leek de hele middag met wit tegen zijn Groningse bridgemaat Floris van Assendelft een plusje te hebben, maar Foris wist de wedstrijd met remise af te sluiten. Eindstand 1,5 tegen 6,5 en een verdiende zege voor het sterke Sissa. Dat Sissa niet een koel en zakelijk bijeengekocht team is zag je duidelijk gedurende de middag en na afloop. Er waren vele supporters op de wedstrijd afgekomen en om acht uur werd er gezamenlijk gegeten door de ploegen uit Groningen en Meppel. Bijna alle schakers, de scheidsrechter en een groep supporters van beide verenigingen bleven gezellig in het oude historische pand van stadscafé Oasis eten en zo eindigde de schaakoorlog op de borden uiteindelijk in een prachtig schaakfeest. Een voorbeeld in de sportwereld!

De uitslagen:

MSV – SISSA                                                  1½ – 6½

Emanuel Lasker – Caissa 3                             4 – 4

ESG Dr. Max Euwe 3 – VAS                        3½ – 4½

Caissa-Eenhoorn – De Waagtoren                4 – 4

Groninger Comb. 4 – Utrecht 2                     3 – 5

Stand   Klasse 2A Matchpunten: Bordpunten:
1. SISSA 9 31
2. Utrecht 2 8 20
3. Caissa-Eenhoorn 7 27
4. De Waagtoren 6 23
5. VAS 6 17,5
6. MSV 4 18
7. Caissa 3 4 17
8. Emanuel Lasker 3 18,5
9. Groninger Combinatie 4 3 16
10. ESG Dr. Max Euwe 3 0 12

1. Hoi Sibbele,
    Een mooi verslag van afgelopen zaterdag. Is het ook mogelijk een PGN van de partijen te krijgen? Zodat de mindere goden onder ons (onder wie ik) nog wat van de partijen kunnen leren? Of zijn ze ook te vinden op internet?

2. Beste Frank,
    Ik denk dat Richard en Roel als schaakliefhebbers pur sang binnenkort wel een aantal diagrammetjes op de site zetten. Als ze daar de ruimte voor hebben natuurlijk. En ook van mijn partij zet ik er binnenkort 1 op. Want in de analyse komt altijd weer wat na boven borrelen. We moeten er wel even tijd voor vrijmaken in ons al drukke leventje maar zodra we een gaatje hebben komt het erop!!

3. Topverslag Sibbele en topidee Frank! Mijn partij zal ik je toesturen, al zal daar wel enige dagen overheen gaan. Het enige probleem met het op internet zetten van partijen is openingsvoorbereiding. D.w.z. de toekomstige tegenstanders zullen de gespeelde openingszetten kunnen zien. Maar privé is het geen enkel probleem.

4. Prachtig verslag van een prachtige strijd. Ik ben ook erg benieuwd naar de partijen. Gezien het historische karakter van deze wedstrijd mogen wat mij betreft alle partijen wel getoond worden. Toekomstige tegenstanders zullen zich dan misschien wel beter op de opening kunnen voorbereiden maar hebben ook een enorme psychologische achterstand bij het zien van zoveel klasse en talent… 😉

5. Ja, mooi verslag weer! Voor mij was het een eer om tegen Ivan Sokolov te spelen. Ik heb nog geen tijd gehad de pot te analyseren of zelfs maar in te voeren, maar een algemene indruk kan ik wel geven. Mijn openingsbehandeling was wat zwak en Sokolov kreeg enorme koningsaanval met zijn zwarte stukken. Hij kreeg me alleen net niet mat, waarschijnlijk heeft hij de winst of in ieder geval groot voordeel hier ergens laten liggen. Ondertussen had hij me op de andere vleugel een aantal pionnen laten snoepen, omdat hij min of meer had gerekend op een doorbraak naar mijn koning. Nu brak er een fase aan waarin ik het overwicht kon grijpen. Dit deed ik ook in eerste instantie, maar even later was ik het die groot voordeel liet lopen. In een hyperscherp eindspel moest ik daarna alle zeilen bijzetten om niet mat te gaan, en dit lukte op het nippertje.