Schakers van Meppel 1 sluiten topseizoen winnend af!

Zaterdag ging de MSV uit Meppel op volle oorlogssterkte naar Amsterdam waar de gezamenlijke slotronde van de KNSB-competitie werd gehouden in het thuishonk van oud-landskampioen VAS.

De MSV speelde zijn laatste wedstrijd tegen Caissa 3, ook afkomstig uit onze hoofdstad en met deze club had Meppel nog een appeltje te schillen, want vorig seizoen werd er een nederlaag geleden tegen dit achttal. Voor promotie of degradatie kwam de MSV niet meer in aanmerking , maar er kon dus wel om de eer gespeeld worden.

Na een paar uur spelen was er nog zeker geen zege voor de Meppelers te voorspellen. Tegen het einde van de eerste tijdcontrole, zo rond vijf uur, ging het echter heel snel. Op bord 7 speelde Rienk van den Berg remise, terwijl hij eigenlijk de gehele wedstrijd slechter had gestaan, maar dit is voor Rienk vaak een bekend gegeven. Rienk is een speler, die in het eerste uur verslagen moet worden, want anders komt hij als een boemerang terug gedurende de wedstrijd. Op bord 1 won grootmeester Dennis de Vreugt heel netjes met een elegante slotcombinatie en op bord twee won Richard Berendsen ook fraai. Op bord drie wist Roel Donker ook het volle punt te scoren en werd. zo hadden de drie topborden gedaan wat van ze gehoopt werd.

Aan bord vier speelde Bart Davids een prachtige partij en hij had mooie aanvalskansen. Zijn tegenstander wist de aanval echter heel goed te keepen en het kostte Bart zoveel materiaal dat hij de strijd moest opgeven! Tussenstand: 3,5 – 1,5 met nog drie partijen bezig.

De gebroeders Pauptit speelden aan de borden 5 en 8 vandaag en wonnen alle twee. Gerhard aan bord 5, hij had al snel het initiatief naar zich toegetrokken en Alwin aan bord 8 met een goed gespeelde Siciliaan. De variant die Alwin op het bord toverde werd jarenlang veel door Engelse grootmeesters met succes gespeeld, maar was duidelijk onbekend bij zijn tegenstander.

Toen was alleen Fokke Jonkman nog aan het spelen aan bord 6 en hij had duidelijke winstkansen, maar Fokke had in het laatste deel van de  middag zijn scherpte verloren, misschien wel door een hevige rugpijn. Zijn tegenstander moet echter ook niet tekort gedaan worden, want die verdedigde lange tijd mooi en vlocht nog een patwending in de stelling en de partij eindigde tot slot in remise. De eindstand was daardoor 6-2 geworden en dat is een fraaie prestatie te noemen! De MSV is hiermee op de gedeelde derde plaats geëindigd en dat is weer vijf plaatsen hoger dan vorig seizoen. Dit beste seizoen uit de historie van schakend Meppel wordt natuurlijk opgedragen aan de onlangs overleden teamgenoot Kees Hoogendijk.

Uitslagen laatste ronde:

SSC 1922 uit Soest is kampioen

Boven IJ en HSG 2 zijn gedegradeerd

MSV                        r1 r2 r3 r4 r5 r6 r7 r8 r9 W  N Brd Kl KNSB TPR

1.  GM Dennis de Vreugt           ½  1  1  0  0  1  0  1  1  5½ 9 1,4 1z 2427 2229

2.     Richard Berendsen          ½  0  1  1  1  1  1  –  1  6½ 8 2,0 2w 2282 2411

3.     Roel Donker                1  ½  1  ½  0  ½  –  0  1  4½ 8 3,1 2z 2211 2207

4.     Bart Davids                0  ½  1  ½  0  0  0  ½  0  2½ 9 3,8 1w 1974 1909

5.     Gerhard Pauptit            –  1  0  1  ½  1  ½  0  1  5  8 4,9
2017 2162

6.     Andre Klomp                ½  –  –  –  –  –  –  0  –  ½  2 5,0 2w 1819 1882

7.     Fokke Jonkman              ½  1  ½  1  0  0  1  0  ½  4½ 9 6,2 1w 2048 2034