Sibbele en André veranderen in slotfase 2-4 in 4-4 bij MSV 2 tegen de Cirkel uit Ede

Verslag   MSV 2- De Cirkel Ede 4-4

Dinsdagavond kwamen de schakers uit Ede op bezoek in het kader van de OSBO-competitiewedstrijd in de 1e klasse A tegen   MSV 2.  Voor zover ik mij kan herinneren hebben wij binnen de OSBO nog nooit eerder tegen De Cirkel uit Ede gespeeld . Het team had de twee voorgaande wedstrijden verloren en  qua rating zijn ze iets minder dan MSV 2 en onze verwachtingen waren  vooraf dus hoog gespannen. Een kleine overwinning na de 2 gelijke spelen moest mogelijk zijn. Helaas het liep het allemaal anders dan gepland, maar de spanning en het schaakplezier waren er niet minder om.

Wij traden aan zonder Bas v.d. Zwaag , Sibbele Bonthuis was zijn vervanger  op bord 8 met de opdracht remise trachten te halen tegen zijn tegenstander met hogere rating. Marco kreeg met zwart op bord 3 dezelfde opdracht mee,  Roelof-Jan werd met zwart op een lager bord gezet om een vol punt te scoren. De overige witspelers Boen, André en Stefan moesten  alle drie het volle punt zien te scoren.  Door Menno op bord 1 en ondergetekende op bord 7,  beide met zwart,  moest ook wel 1 punt binnen te halen zijn.  Op deze wijze kon ons een kleine overwinning niet ontgaan……of  zou deze tactiek anders uitpakken?

Na een uurtje spelen even langs de borden gelopen, het zag er veel belovend uit.  Alleen Stefan stond een beetje chaotisch. Maar ja, als de opening  d4 met c5 wordt beantwoord , en vervolgens d5 met b5 wordt beantwoord is Stefan  ”out of book” met als gevolg pionverlies en een dubbele aanval op Pc3.  Zag er niet goed uit. Gelukkig stonden Roelof-Jan  (pion voor) en Boen in een Morra erg goed De andere partijen waren in evenwicht, hoewel het erop het bord van Sibbele erg scherp aan toeging op de koningsvleugel.

Rond 22:30 uur werd op bord 3 van Marco in een dichtgeschoven stelling tot remise besloten. Even later deed Menno een remise aanbod in een gelijkwaardige stelling, maar dat werd helaas afgeslagen.  De Hollandse verdediging van Menno zag er solide uit maar ja, als je helemaal uit Ede komt kan ik mij voorstellen dat je geen remise accepteert in een vroeg stadium. Stefan zijn  kansen waren inmiddels gekeerd,  de openingsaanval was afgeslagen en na de rokade had Stefan enig initiatief met  zijn doorgeschoven d-pion.   Roelof-Jan stond nog steeds een pion voor en had enige druk op de vijandelijke koningsstelling terwijl de tegenstander van Boen totaal de weg kwijt was en uiteindelijk in een hopeloze stelling opgaf. De partij van Sibbele was inmiddels ontaard in een vlijmscherpe partij met aanvalskansen over en weer . De open h-lijn en de doorgeschoven pion op g6  waren de troeven van Sibbele terwijl zijn tegenstander beide torens op de  1ste rij  had geposteerd en de koning van deze lijn verdreef.

Rond 23:30 uur gaf Stefan op , de doorgeschoven d- pion werd door Stefan geofferd voor een goed uitziende aanval op de vijandelijke koning , maar helaas werd in zijn enthousiasme  een damezet over het hoofd gezien, waardoor deze aanval te niet werd gedaan, Stefan bleef met een hopeloze stelling achter. Vlak daarna ging Menno onderuit, de Hollandse verdediging stond toch niet zo solide als ik gehoopt had,  nu stonden wij ineens tegen een 1,5-2,5 achterstand aan te kijken. Tot overmaat van ramp was de partij van Roelof-Jan gekanteld in het voordeel van zijn tegenstander. De koningsaanval werd niet nauwkeurig genoeg opgevangen en dat kostte meteen  de partij. Stand  1,5-3,5 voor de bezoekers met nog 3 parijen te gaan . Mijn partij heeft nooit de remisegrens overschreden en in een eindspel van 3 pionnen +Dame voor beide kampen werd tot remise besloten.  Stand 2-4……

De tijdnoodfase was aangebroken, de partij van Sibbele was bloedstollend geworden ,beide spelers in tijdnood ,beide spelers wilden winnen. En toen het onvermijdelijke, Sibbele zijn  aanwezigheid als wedstrijdleider werd bij de partij van André gewenst wegens een niet goed ingestelde klok ,  Bronstein  i.p.v.  Fischer. De partij van Sibbele werd even stilgelegd ( met beiden nog 2 minuten op de klok),  zodat Sibbele het klokprobleem op kon lossen.  Dit deed hij in alle rust en koelbloedig. Dit duurde enkele minuten waarin  Sibbele zijn tegenstander plotseling alle tijd had de stelling rustig te analyseren. Denk dat hij ineens overal dreigingen zag,  want toen Sibbele  weer aanschoof en zich concentreerde, deed hij ineens wanhopige zetten. Vier zetten later stond hij mat. Stand 3-4 met nog 1 partij te gaan van André , de hele avond heb ik bijna niets gezien van de partij,  maar in deze tijdnoodfase stond Andre gewonnen met paard en vrije a- en h-pion tegen Paard van de tegenstander.  Toch is  het  lastig een gewonnen partij in tijdnoodfase te winnen, maar gelukkig met de 10 sec . bonusregeling kunnen deze partijen goed uitgespeeld worden. Toen de a-pion opgerukt was tot de 7de rij  en en de h-pion tot de 6de rij was opgeschoven,  ondersteund door koning en paard , gaf de tegenstander het op. Het paard van Andre dreigde de koning  van het promotieveld te verjagen terwijl zijn paard gebonden was aan het tegenhouden van de vrij a-pion.

Eindstand dus voor de derde maal op rij 4-4 !

Alexander van Setten

7 reacties
  1. Netjes van de tegenstander van Sibbele om de klok stil te zetten,anders had Sibbele verloren op tijd.

2. Staat op de Osbo site bij uitslagen 3e ronde.Lijkt me logisch als je bezwaar hebt tegen de uitslag je dit ook meedeelt aan je tegenstander,maar misschien ben ik wel te ouderwets.

3. Hmm, ik zie op de OSBO-site alleen staan dat het 4-4 is geworden. Staat geen protest bij toch?. Kan ook niet volgens mij. Moet je idd meteen doen denk ik. Sibbele, hoe zit dit??