Sopsweps 1 – MSV 1

Amsterdam werd de laatste tijd getroffen door verdachte zaken. Zo trad er een Baudet raadslid af. Was er een explosie waardoor grote delen van Amsterdam zonder stroom zat. Zelfs het toonaangevende Rijksmuseum moest ontruimd worden. Heeft Ajax al 23 jaar geen Europese prijs meer gehaald en werd Ajax laatst vernederd in de Amsterdam Arena door Ado Den Haag, waarna Vitesse het nog dunnetjes over deed. Was het een voorteken voor iets nog groters wat Amsterdam te wachten stond? Want de Galliërs uit Meppel waren gearriveerd! Het gaat hier straks trouwens over schaken en daar gaat het volgende verslag over. Het 1e team van de Meppeler Schaak Vereniging trad aan tegen Sopsweps 1 ( Samen op pad spelen wij een potje schaak). De partijen zijn niet bijgevoegd. Een aantal van de partijen zal laten in “Het Nadenkertje”worden gepubliceerd.

Fokke Jonkman was als eerste klaar. Hij nam een remise aanbod aan van oud clubgenoot Martijn Benschop met wie hij samen in Lelystad had geschaakt. De stelling kon nog alle kanten op, maar de spelers vonden het prima zo.

Meteen daarna was Bas de Boer met wit spelend klaar. Bas zijn tegenstander had een ingesloten en dus slechte loper op b7.  Tevens had zijn tegenstander niet gerokeerd. Bas zag zijn kans en blies het centrum op. Bij gelijk materiaal kon de tegenstander geen zetten meer doen en had Bas hem compleet in de tang. Alleen materiaal verlies zou verlichting brengen en zwart gaf aldus op.

Bas Dudink speelde met zwart tegen Jeroen van den Berg. Ook wel bekend als de toernooidirecteur van Tata Steel. Het beroemde schaaktoernooi in Wijk aan Zee. In de opening kreeg Bas het loperpaar en een tempo voor een dubbele f-pion. Bas ruilde een loper en wit kreeg een zwakke e- pion. Bas kreeg een duidelijk plan hierdoor. Na een aantal zetten bood wit remise aan. We hadden al 1 ½ punt binnen en een halfje erbij leek Bas verstandig.

De tussenstand was een nette 2-1 voorsprong dankzij de onderste borden.

Richard Berendsen speelde met wit op bord 3 tegen Dinand Webbink. Richard had zijn stelling rustig opgezet. Daarna gekozen voor een afwikkeling met loperpaar tegen paardenpaar. Dinand kreeg al echter vrij snel een vervelend initiatief. Het paardenpaar woog ruimschoots op tegen het loperpaar. Het spel werd gierend scherp. Zwart bleek slagvaardiger. Na de beslissende fout van Richard maakte Dinand het uit met een combinatie waar hij nog lang van zal na genieten. 2-2

Dan Micha Jans. Alle lof voor hem. Niks is zo erg als dat je kind ernstig ziek is. Desondanks was hij ook van de partij. Hopelijk kon hij zijn gedachten enigszins verzetten want iedereen begrijpt dat zijn hoofd daar niet naar stond. Micha speelde met wit tegen Paul van Onselen. Een gelijkwaardige partij op papier. Keurig opgebouwde stelling. Dan breekt een knotsgekke fase aan tussen zet 30 en 40. Micha stond ergens een volle toren voor, de engine gaf zelfs plus 4 voor Micha aan maar onder de druk van mat gaf hij een toren terug en kon hij flink wat gevaarlijke stukken van de tegenstander afruilen. Hierna bleef er een remise stelling over. En zo werd ook overeengekomen. 2 ½ – 2 1/2. Nog 3 partijen over.

En dan ons kanon dit seizoen. De “giallorossi” van MSV. Onze topscoorder met 6 uit 6. Hij had zelfs de wedstrijd van AS Roma laten schieten om zaterdag met ons mee te doen. Wat een clubliefde.

Roel Donker had zwart op bord 4 tegen Machiel de Heer. Het werd een avontuurlijke opening. Roel miste een tussenzet in de berekening waardoor hij slecht kwam te staan. Hij offerde een kwaliteit met geen compensatie. Machiel dacht vervolgens lang na waardoor hij in tijdnood kwam. Gaf kwaliteit terug. Roel kreeg een heerlijke vrij pion op de b lijn die bijna de overkant haalde. Dit in combinatie met Roel zijn actieve stukken zorgde voor een lekkere stelling .Als een echte terriër greep hij zijn tegenstander vervolgens in zijn klauwen en liet hem niet meer los totdat het fluitsignaal had geklonken en de winst binnen was. 3 ½ – 2 ½

De overwinning was bijna daar. Maar we durfden er nog niet op hopen. Het hele seizoen hadden we er al vaak voor gevochten en vaak kantelde het dan alsnog. Zou het tegen de koploper dan toch gebeuren?

Rienk speelde met zwart op bord 2 tegen IM Marcel Peek, de sterkste speler van Sopsweps. Rienk speelde een degelijke partij. Kwam onder druk te staan maar sloot de gelederen. Na 58 zetten, in de eindfase in tijdnood werd de druk groter en speelde Marcel het keurig uit. 3 ½ – 3 ½

Dennis de Vreugt speelde op bord 1 met wit tegen Johan Booij. In de opening nam Dennis wat risico door op een pionoffer in te gaan. Zwart speelde het niet optimaal waardoor Dennis een pion voor bleef staan. Lang maar zeker kon Dennis alle stukken ontwikkelen en afwikkelen naar een eindspel met loperpaar en een pion meer. Daarna kwam een iets mindere fase en de winst kwam in gevaar. Het torenindspel bleek echter voldoende en met actief spel bezweek Johan onder de druk.

De overwinning was binnen. Heerlijk. Dit hadden we echt nodig. Een aantal keren net met 3 ½ – 4 ½ verloren en dan nu met dezelfde cijfers winnen. We bleven er altijd in geloven en dan tegen de koploper winnen is prachtig. Alle teams in deze klasse zijn aan elkaar gewaagd en het beloofd nog een mooi slot te worden. Opgewekt keerden wij huiswaarts. Het grote Amsterdam in nog grotere wanhoop achterlatend.

Plaats reactie