Steenwijk vs Meppel

img_1402
[Event “Stedenwedstrijd 2009/2010”]
[Site “?”]
[Date “2009.09.13”]
[Round “1”]
[White “Steenwijk”]
[Black “Meppel”]
[Result “*”]
[ECO “A03”]
1. f4 d5 2. Nf3 c5 3. b3 Nc6 4. Bb2 Bg4 5. e3 Nf6 6. Bb5 Qb6 7. Bxc6+ Qxc6 8. d3 d4 9. e4 e5 10. fxe5 Nd7 11. Na3 Be7 12. 0-0 h5 13. Nc4 0-0-0 14. a4 Qg6 15. *

203 reacties
  1. Op de website, dan weet Steenwijk gelijk hoe we erover denken πŸ˜‰ ..of kom elke dinsdag naar de clubavond! Er staat een bord met de stelling klaar en meppelers kunnen er hun favoriete zet plaatsen.. Eerst even geduld en wachten op een tegenzet.
    De postduif is onderweg.

  2. ahh… iemand is begonnen en heeft al 2 zetten gedaan, supermooi! Wat zijn de regels precies? Hoeveel tijd op de klok per zet?

  3. @ Rienk… we kunnen op deze hypermoderne website een stukje hebben met wachtwoord, zoals Richard dat verleden jaar gedaan heeft… al vinden Richard en ik het vast ook ontzettend leuk om achteraf te analyseren wat jullie beter hadden kunnen doen.

  4. Hallo allemaal,

    Ik speel de zet c5 door aan Geert van de schaakclub in Steenwijk. Over 14 dagen is bekend welke zet zij hebben gedacht. Het wordt een soort moderne vorm van correspondentieschaak via internet.Zowel op de clubavond als op de website kunnen suggesties worden gedaan. Ik zal dan bekijken welke zet we doen.

    Anne Bert

  5. ik hoop trouwens dat we er niet telkens 14 dagen over doen. Dan speel je namelijk maar 26 HALVE zetten per jaar… dan gaat deze partij dus jaren duren…

  6. misschien maar een paar echte. Zelfs over slagzetten moet je even nadenken of er niet toch een tactische grap in zit. Zelfs al bijna een derde geforceerd zijn, dan nog zit je maar op 20 echte zetten per jaar… te weinig imo.

  7. Iedere twee weken een zet is inderdaad wel dramatisch langzaam. En of een zet geforceerd is maakt dus niet uit, als je twee weken wacht met het antwoord.

    Vooral de openingszetten kun je veel sneller spelen om de vaart erin te houden. Op de clubavond hoest je de eerste tien zetten toch ook vaak zo op. Geeft niks als de partij afgelopen is, wij kunnen dan toch daarna fijn met wit spelen.

    Dat wordt dus een lastige opening zo te zien! Hollands met een tempo minder voor zwart, misschien krijgen we zelfs wel een echte ”Polar bear.”

  8. Niet helemaal mee eens, Roelof, ook in de opening kan je niet zomaar een zet doen. Je moet kiezen tussen verschillende structuren bijv. Nu is immers al duidelijk dat we op termijn hangende pionnen kunnen hebben en we zijn pas op zet 2!

    Voor mij hoeft het niet snel voorbij te zijn, Anne Bert, maar liever wel binnen 5 jaar… 1 jaar lijkt me helemaal niet ‘snel voorbij’ πŸ™‚

  9. Wat weten jullie het allemaal goed heren. laat me het lekker organiseren. een of 2 jaar maakt het uit? Graag had ik vooraf opbouwende kritiek gehad. Afkraken is makkelijk en heb ik geen behoefte aan van jullie. Punt. geen opmerkingen meer gewenst!

  10. pfffft… (het gaat me slechts om de vorm, inhoudelijk vind ik het niet zo belangrijk eigenlijk. Waarom (zo vaak (door verschillende personen)) dat gekrenkte? Heb ik niet gezegd dat ik het supermooi vind dat deze partij van start is gegaan? Waarom niet gewoon: ‘jammer mensen, zo is het afgesproken en ook al is het misschien niet zo heel snel, als het echt verkeerd blijkt te zijn doen we het volgende keer wel anders’. OK, geen probleem! Er hoeft toch niet meteen een streng taboe worden afgekondigd? Doe ik toch ook niet als teamleider van het eerste, jeugd- of seniortrainer of als wat dan ook wanneer iemand een puntje van kritiek heeft?
    Als iemand zich trouwens nog afvraagt waarom ik 1 woord tussen haken moet uitleggen, dat is door de jaren opgedane ervaring… O mensen die ik ongetwijfeld ook nu weer voor het hoofd gestoot heb en die het niet met mij eens zijn en denken dat ik te scherp ben geweest in mijn antwoord door dit ene woord te zeggen, bundelt uw kritiek tot 1 overzichtelijke hatemail!)

  11. Och, je moet dit toch niet zien als afkraken… het kan nog wel erger. Niemand is tegen het initiatief op zich… Er zijn alleen wat bezorgde uitingen dat het zo misschien wat lang duurt? Dat lijkt me niet onredelijk. Het gaat om slechts een detail… Ik vind wel dat dat opbouwende kritiek is. Afkraken, dat noem ik alleen maar negatieve zaken te melden hebben zonder het bieden van een alternatief. Daar kan hier geen sprake van zijn. Het alternatief is immers om het iets sneller te doen. Verder heb ik niets gezegd. Had ik nu gezegd: ” Na 6 maanden verliest men belangstelling, zodat het hele initiatief in het honderd loopt,” ja dan was dat erg negatief geweest.

    Excuses als het niet goed is overgekomen. Uiteraard ben ik blij dat er weer wat contact is met de buren. Wij deden toch ook altijd de 3 steden wedstrijden? (Met Wolvega erbij?) Ik denk heus niet dat dit nu een verloren zaak is, omdat het tempo anders is dan ik had verwacht.

  12. Tijd om verder te gaan met de partij denk ik! 3.b3, dus de Polar bear is van de baan. Dit geeft ons belangrijke aanwijzingen over het vervolg. Wit zal nu wel e3 spelen en de loper via die weg ontwikkelen, i.p.v. g3 en Lg2.

    De zwartspelers van Meppel zullen er dus voor moeten waken om niet positioneel te worden gepiepeld door een vroeg Pc6? Lb5 en Lxc6. Deze opstelling is gunstig voor wit, of het nu leidt tot een dubbelpion of niet. (Dan Lb2 en Pf3 naar e5, is een prachtige aanvalsstelling)

    Dat betekent eerst rustig de koningsvleugel ontwikkelen en rokeren. Het is zelfs denkbaar dat meteen 3..d4!? mogelijk is om witte opbouw te storen. (Als wit dan nog e3 wil spelen moet hij rekening houden met slaan.)

  13. Ik stel Pc6 voor. Er is geen noodzaak om zo omslachtig te spelen als Roelof voorstelt. De positie die hij beschrijft mag dan misschien aantrekkelijk zijn vanuit zijn perspectief, desalniettemin heeft hij er het loperpaar voor moeten opgeven en zo duidelijk is het niet wat wit met die batterij wil doen. Al moet ik er bij zeggen dat Roelof waarschijnlijk van deze variant meer concreet verstand heeft dan ik.

  14. Ach, wat recalcitrant! πŸ™‚

    Het idee van de variant met Pc6, Lb5 en Lxc6 wordt voldoende geillustreerd in de partij Fischer-Mecking. (1970!)

    http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1044318

    Ik zeg niet dat wit geforceerd wint of zo, maar de druk is toch zeer prettig voor hem. Indien zwart een tempo wil sparen en Tc8 niet speelt, volgt weer Pe5xc6. Dan gaat zwart een zeer onvoordelig eindspel tegemoet, met de dubbelpion en zonder het loperpaar.

    Er is geen sprake van dat mijn voorstel omslachtig is. Na Le2 kan zwart toch gerust Pc6 spelen?

  15. Toch niet zo heel erg indrukwekkend Roelof? Fischer wint een eindspel waarvan jij en ik waarschijnlijk denken ‘waar haalt ie het vandaan?’, in de andere partij wordt zwart door een enorm tactisch geweld van het bord gezet. Maar ok, het kan vervelend zijn. De vraag is dan hoe je het gaat voorkomen. Als wit eens Pe5 speelt en wij hebben een nog ons paard op c6, zelfs dan willen we misschien helemaal niet op e5 ruilen, omdat het de f-lijn opent voor wit.
    Op jouw voorstel van 3… d4 komt echter m.i. sterk 4. c3 en wit valt meteen het centrum aan.

  16. Dat leek mij ook beter van niet, maar ja, dat is toch de schuld van Rienk. πŸ™‚

    Dat van dat eindspel lijkt me kort door de bocht. Zwart heeft een passieve loper en wit heeft een virtuele pluspion, al is het dan eerst een dubbelpion.

    Waar het om gaat is: Als je Pc6 speelt en Lxc6 gaat toelaten zit er steeds een klein plusje in voor wit. Misschien niet supergevaarlijk als je het goed speelt. Zwart heeft echter weinig winstkansen. Ik zou niet weten waarom iemand dat wil spelen, met deze voorkennis.

  17. Bijna vergeten, ik zie nog niet waarom op 3…d4 ”sterk” 4.c3 volgt.

    Zwart hoeft niet te nemen en de pion is te dekken met Pc6 en Dd8. Lg4 kan volgen. Heb het niet uitgebreid bekeken, daarom stond er ook een !? bij. Het lijkt me niet zomaar weerlegd en die pion is lastig daar, mits zwart die kan handhaven.

  18. Ok, je hebt gelijk. 4. c3 is niet het probleem na 3… d4. Het is wel het goede idee, maar wit moet wachten en eerst doorgaan met ontwikkelen. Nadat beide zijden zijn ontwikkeld zijn er een aantal mogelijke situaties:
    1- zwart heeft geen …e5 gespeeld. Wit speelt op een gegeven moment dan e3 of c3.
    A. Zwart slaat niet. Dan kan wit de pion op d4 slaan en heeft zwart voor altijd een zwakte.
    B. zwart slaat wel. De d-lijn komt open en wit neemt het centrum over.
    2- zwart speelt snel e5 om zijn centrum solide te maken. Probleem is dat dit weer leidt tot zwaktes op de witte velden en de pionnen blijven statisch. Wit kan vervolgens op elke zet in het middenspel het centrum aanvallen en zo tegenspel creΓ«ren.
    Uiteindelijk zit zwart hoe dan ook met chronische zwaktes. Ja, hij heeft ruimte ter compensatie, maar is dat werkelijk genoeg? Misschien dat het nog redelijk gelijk is, maar persoonlijk denk ik dat zwart die complicaties niet hoeft op te zoeken, omdat er niets mis is met zijn stelling als hij niet meteen …d4 speelt.

  19. Het klopt wat je zegt, zwart zal in dat geval een geisoleerde d-pion moeten accepteren. Dat wil niet zeggen dat dat slecht is. De witte stelling is lange tijd verkrampt. Met ondersteunend stukkenspel kan dat lastig worden. Neem nu eens de Leningrader. Dan kun je de d-pion ook gewoon opspelen. Verschil is dat die situatie voordeliger is omdat de ander dan een achtergebleven e-pion heeft.

    Ik blijf de zet interessant vinden, maar het is dan ook niet meer dan dat. Ik zou zo vroeg in de partij geen problemen voor Meppel op de hals halen. πŸ™‚

    Wat overblijft is het alternatief, een rustige ontwikkeling:

    Paardjes eruit, (of je het nu eens bent met het probleem van Lb5 of niet) loper naar g7 en ruimte laten voor de zwartveldige loper door e6 uit te stellen.

    Lg4 (na e3) en Lxf3 is ook een idee, hoewel dat niet de hoofdvariant is. Je kunt dan rustig e6 spelen en Lf8 naar d6 of e7.

    Wel iets om over na te denken, Lc8 opsluiten met een vroeg e6 zou jammer zijn. Hoe dan ook, 3…Pf6 lijkt me een normale zet. Door de merkwaardige zetvolgorde van de partij doet zich dan weer een mogelijkheid voor: 4.Lb2 g6 5.Lxf6!? En alweer wordt zwart opgescheept met een dubbelpion. (Hoewel een dubbelpion op f6/f7 een stuk minder zwak is, dus dat zou ik gerust spelen.)

    Na de suggestie van Roel:

    3.Pc6 4.e3 Pf6 5.Lb5 zitten we in de controversiele stelling van daarnet, die Roel ok vindt voor zwart als wit neemt.

  20. Lg4 is wel een gaaf idee! Het gaat om de zwarte velden immers, dat kan die witveldige loper van ons niet verdedigen. Maar niet nu, ik denk dat d4 idd !? is, maar laten we gewoon Pf6 doen. Wit kan niet goed op f6 ruilen m.i. als de partij zo heftig om veld e5 lijkt te gaan in zovele varianten.

  21. Ja, Lg4 is een bekende zet om de Bird te ”weerleggen.” (Hoewel die variant anders gaat, namelijk zonder c5.) Nou dat lukt niet, maar Lc8 heeft in de meeste varianten weinig ruimte, en Pf3 staat goed op e5. (Opruimen is dan een idee) Dus wat het vervolg ook is, na e3 kan zwart zeker Lg4 proberen. Wit kan hier weinig tegen doen, behalve het dubbelfianchetto g3!? ipv e3. Dat lijkt me een beetje langzaam, want wit zal toch een keer iets in het centrum moeten doen.

    En nee ik denk ook niet dat Lxf6 erg goed is.

  22. Een opstelling met Pf6 Lf5 en Pbd7 op Lb5+ lijkt mij wel gezond, met als voordeel dat hier niet zoveel over bekend is.

  23. Probleem is dat, als mensen de website lezen, ze pas Lb5 spelen na Pc6.

    Nemen we aan dat dit op het bord zou komen, dan staat Lf5 daar wat angstig bij. (Ook al vind ik niet dat Lb5 dan goed staat, Le2 lijkt me dan veel beter.) De loper staat dan nog altijd op f5, en zetten als e6 of g6 ontnemen je de terugtocht. Er hoeft maar iets te gebeuren (Ph4 en f5!) en de loper is opgesloten, of wit heeft ten minste met tempowinst een gat in je rokadestelling gehakt.

    Heb nog geen concrete varianten, maar ik zou erg oppassen met die opstelling.

  24. Pf6 lijkt mij sowieso wel goed ,de discussie over Lf5 kan dan wachten. Je hebt het over de stelling na 3..,Pf6 4 e3, Lf5 .
    en nu 5 Le2, Pc6 of 5 Lb5+, Pbd7 in het laatste geval heeft zwart altijd nog Lg4 na Ph4 ,met tempowinst in vergelijking met direct Lg4.
    In deze discussie wordt uiteraard rekening gehouden met het feit dat Steenwijk “meeluisterd”. Alleen opmerkingen over de zet die wij direct gaan spelen moeten serieus worden genomen.

  25. Om de vaart er in te houden lijkt me een week ruim voldoende voor een zet……In het weekend waarschijnlijk zaterdag zal ik dan een zet kiezen die het meest wordt voor gesteld.

  26. Zie, Bas is ook niet bang πŸ™‚ hij wil je zelfs dwingen op c6 te slaan! Maar Bas, ik denk dat je geen a6 hoeft te doen: wit wil toch waarschijnlijk op c6 gaan slaan. Je kan na Pc6 dus rustig nog altijd Pf6 doen. Of omdraaien dus: eerst Pf6 en dan opnieuw discussie over Pc6 ^^

  27. Ik dacht juist a6 om Lb5 te voorkomen? Maar het kost tijd en dat is jammer.

    Je kan nooit weten. Ook Bas is bij Yge in de les geweest en die gasten willen allemaal lopers.

  28. Is het bij alle leden bekend wat de procedure is? Het zou goed zijn als mensen dit ergens kunnen nalezen. Ik heb zelf niet erg goed opgelet de laatste tijd, dus misschien is het een slecht voorbeeld, maar ik weet niet hoe het nu gaat. Tot wanneer mogen mensen suggesties geven? Roel en ik hebben onze suggestie hier achtergelaten, is dat nu valide?

  29. Ik heb afgelopen dinsdag op het formulier Pc6 ingevuld net zoals Roel dat deed op de website. ( Geplaatst door Roel op 20-09-09 om 16:52) Er waren nog een aantal andere suggesties.Als ik het formulier zo zag was een meerderheid echter voor de Pc6 zet. Het lijkt me dat die zet doorgegeven kan worden aan Steenwijk.

  30. Hmm, het leek erop dat Roel van gedachten was veranderd. Nou ja, dan maar Pc6 en we zullen wel zien wat er gebeurt.

  31. ik heb pc6 doorgespeeld aan steenwijk. enige voorwaarde is dat de nieuwe stelling een clubavond Γ³nder de leden’ is zodat ze dan kunnen reageren. Nadat Steenwijk of Meppel een zet heeft gedaan wordt de zet zo snel mogelijk op de website geplaatst door Marc. Uit de vele voorgestelde zetten kies ik een zet. Meestal de meest voorkomende. Verder is het niet zo formeel volgens een procedure. Stel gewoon maar zetten voor of probeer de stelling uit te leggen op de website.

  32. Natuurlijk zou dat niet beter zijn.
    1. algemeen: ‘altijd’ verliest flexibiliteit voor een bizarre gebeurtenis waar wij nu niet aan denken.
    2: als iemand een moeilijke combinatie ziet, maar de rest heeft dat niet door, dan moet er juist niet gekozen worden voor de meest voorkomende zet.

  33. Volgens mij gaat het erom dat het een wedstrijd is van de hele club, dus dan hoort het niet zo te zijn dat iemand die goede zet denkt te zien, door subjectieve afwegingen gekozen wordt. Je hebt de kans om hier via de website of dinsdag op de club of anderszins je ideeen te uiten en anderen achter je te krijgen. Zo maak je er een teamspel van. Uiteindelijk lijkt me dan: meeste stemmen gelden, ook al is het niet de beste zet. Zo heeft iedereen evenveel invloed en dat vind ik belangrijk, want iedereen telt mee. Anders zouden we net zo goed de beste spelers van het eerste kunnen laten spelen, maar dat lijkt me geen goed idee. Winnen is niet het belangrijkste, Roel! Samenwerken en plezier wel.

  34. Bij ‘normale’ zetten lijkt het me logisch dat de meeste stemmen gewoon gelden. Daarom zegt AB ook ‘meestal’, ofwel ‘vrijwel altijd’. Maar het lijkt me heel raar dat een mat in 4 bijv. niet gespeeld wordt omdat de meeste mensen die suggestie op de website niet gezien hebben en vervolgens met zijn allen voor een andere zet gekozen hebben. Zeker wanneer die mensen wel voor de betreffende zet hadden gekozen als zij die gehoord of gezien zouden hebben. Dat betekent niet dat telkens de ‘beste’ zet gespeeld wordt of dat winnen het allerbelangrijkste is of dat de zetten van het eerste voorrang hebben! Het betekent alleen dat we niet een patzer-partijtje spelen waar we kunstmatig niet duidelijk winnende zetten doen! Dit niet doen zou echt onsportief zijn imo tegenover Steenwijk…

  35. Ben dat wel een beetje met Alwin eens. Kijk eens hoe ik nog mijn best heb gedaan uit te leggen niet te snel Pc6 te spelen en wat gebeurt er…

    Het is niet te zeggen hoe de meerderheid reageert, maar waarschijnlijk ligt het met tactische zaken wat makkelijker.

  36. Dan lijkt het mij een goed moment om verder te ontwikkelen.
    Pf6 of Lg4 heeft mijn voorkeur.
    Zelf lijkt me Lg4 de leukste keuze. Wie weet verspillen zij wel ooit een tempo met h3.

  37. Nog geen enkele reactie op mijn voorstellen. Maar ik ben een aantal weken niet op de dinsdagavond geweest. Is er al wat gebeurt?
    Zijn wij nog steeds aan zet? Of misschien alweer?

  38. Lg4 lijkt me ok. Ik had het na e3 gedaan, maar eigenlijk vind ik dit ook gewoon speelbaar. De loper is nu buiten de keten en dat is positioneel gezond, en we kunnen zo mogelijk op f3 nemen.

  39. Ik denk dat a6 wel kan, het witte plan is immers ook behoorlijk langzaam. Ik maak me echter minder zorgen om Lb5 nu we Lg4 hebben gedaan. Zwart kan gewoon een paard eraf slaan. Dan doe je gewoon een keer Pfd7… Het maakt dan niet eens uit waar onze zwarte loper staat, op g7 of op d6 kan zelfs ook. Nou, dan is e5 voldoende gedekt. Het witte plan komt dan niet echt uit de verf en er gaan stukken verdwijnen. Niet echt spannend, maar ja.

    Dus, gewoon ontwikkelen met Pf6 vind ik ok, a6 lijkt me echter niet slecht.

  40. En wat te denken van h5 om het dreigende witte ruimtevoordeel op de koningsvleugel wat in te dammen? (idee h5-h4-h3)

  41. Ik ben tegen het aanvallen als een holbewoner. Kan me niet voorstellen dat dat positioneel het juiste idee is, Richard. Waar moet onze koning naartoe?? Wat doe je als wit gewoon 6. h3 speelt?
    Ik ben ook tegen 5. …a6. Dit verliest gewoon een tempo als wit Le2 speelt. Het is maar heel erg de vraag of Lb5 nu immers nog wat doet, nu we op f3 kunnen ruilen. Daarom hoeven we mijns inziens geen tempo weg te geven om dit te verhinderen.
    Daarom stel ik 5. …e6 voor. Onze loper is nu buiten de keten en we kunnen ons nu ontwikkelen. 5. …Pf6 kan ook. Misschien is 5… d4 nog een idee om de lange diagonaal af te kunnen sluiten, maar het is mogelijk ook gewoon een langdurige zwakte als we dat doen.

  42. Eenmalig off-topic maar wie heeft zich wel eens het volgende afgevraagd: Als een holbewoner zou vechten tegen een astronaut wie zou er winnen?

  43. Dat hangt ervan af: heeft de holbewoner zijn knots bij zich? Waar vechten ze: de holbewoner heeft immers geen ervaring op Mars! Is er een familie van Chuck Norris? Is er een Chuck Norris? enz.

  44. Ja, h5 is wel leuk, maar ik snap het ook niet. Zoals Roel zegt, we kunnen gewoon e6 en Pf6 doen..Ld6 erop en e5 is bijna van ons. Als wit e5 echt wil houden kan hij de opstelling transformeren in een Stonewall, maar ook dan is het voor zwart ok.

    Het probleem van Bas is niet eenvoudig. Wat wil je precies stipuleren? Als je de spiermassa van een holbewoner op een astronaut zou zetten, vooral eentje die lang zonder zwaartekracht heeft geleefd, dan breekt die astronaut als een strootje doormidden. Dus, zeg maar even ceteris paribus wint de holbewoner gemakkelijk van de astronaut.

    Maar, nemen we aan dat het gevecht zich afspeelt op de maan, waarbij beide mannen een ruimtepak moeten dragen, dan wordt het beter voor de astronaut. Waarschijnlijk scheuren beide ruimtepakken in de melee, dan heb je remise. πŸ™‚

    Echter, rusten we de mannen ook uit met futuristische ray guns, dan wint de astronaut zeker, want de holbewoner kan de goede afstellingen van het apparaat zo snel niet vinden. Een speer gooi je zo makkelijk niet in de ruimte.

  45. Oh ja, en die koning blijft natuurlijk gewoon in het midden, het centrum zit toch potdicht πŸ™‚ Jij wou zeker kort rokeren met die moordenaar op b2?

  46. d4 heb ik ook nog even overwogen voor zwart. Maar ik vond het er toch een tikje gevaarlijk uitzien na bijvoorbeeld 6. exd4, cxd4 (Pxd4 gaat niet) 7. Lb5.

  47. d4 blijft interessant, maar moeilijk te beoordelen. Na exd en Lb5 (en Lxc6?) blijft Lb2 d4 aanvallen, en de controle over c4 en e4 is verdwenen. Ik geloof niet dat je die d4 pion zo maar wint, en Lb2 doet verder niets meer. Het is een soort passieve aanvaller, zeg maar. Ik heb wel het idee dat het geen goed eindspel is.

    Verder kun je gerust kort rokeren. In het vervolg gaan we toch de loper insnoeren en het enige daartegen is een Stonewall. Ook dan doet de loper niks meer. Haast is er niet bij. We kunnen eerst nog de dame ontwikkelen en alle andere stukken, dan nog kunnen we kiezen tussen 0-0, 0-0-0 of helemaal niets.

    Positioneel vind ik h5 niet zo consequent. We spelen toch Hollands op de kop? We zouden moeten streven naar e5, en als het centrum inderdaad dicht komt te zitten door een Stonewall formatie is ons terrein de damevleugel. De voorkeur verdient dan IMHO b5, en het uitstellen van de rokade is dan inderdaad een voordeel omdat zwart dan op de koningsvleugel niets heeft om aan te vallen.

  48. Ik stem ook voor 5…h5 en refereer daarbij graag aan de laatste partij van Yge voor het eerste team van Meppel..Wat een fatantische partij met een grootmeesterlijke ontknoping..Daarnaast hou ik van het spelen buiten de gebaande paden..Out of the box!

    Gerhard

  49. Ja, dat was inderdaad een fatalistische partij! Gelukkig dat we ons niet meer herinneren wat voor middenspel dat hem opleverde! Wat doet zwart na 5… h5, 6. h3? Als 6… Lxf3, 7. Dxf3 dan zitten we al met een langdurige zwakte op h5 en dus ook met een versteende toren op h8. Rokeren is niet lekker, en lang alleen als we de koning lekker op a8 zouden kunnen zetten. Je blijft in het centrum dus, Richard? Dan zie ik al breekzetten als c4 of e4 in de toekomst opdoemen. Inderdaad, als h5-h4-h3 mogelijk was, dan is het een interessant idee. Maar zo maar …h5 spelen zonder aanknopingspunt kan niet juist zijn. Ik vertrouw op de overredingskracht van Roelof aanstaande dinsdag om ons te behouden tegen zulke kwajongens-zetten!

  50. Ik zal Pf6 doorgeven aan aan Steenwijk. Ontwikkelen lijkt me belangrijker dan wilde plannetjes……

  51. 6. h3 verzwakt wel veld g3 he… 6…, Lxf3 is dan niet de bedoeling. Eerder iets als 6…, Ld7, om veld f5 vrij te laten voor een ander stuk….

    Ik vertrouw op het enthousiasme van Gerhard πŸ™‚

  52. dus vanavond gaat het gebeuren? ben benieuwd. Ik ben niet zo onder de indruk van het plan Pf6-e6-Ld6-0-0-Te8-e5, weet niet of die laatste zet ooit gaat lukken… het avontuurlijke h5 trekt me aan, omdat ik beniewd ben wat een paard op f5 in dit stellingstype doet. het pakt de belangrijke velden d4, e3, g3 en ook g7. doet wit h3 of d3 dan verzwakt hij g3 of e3. Zwart kan daar met zetten als h4 en d4 op inspelen, als de gelegenheid zich voordoet.

  53. Ja, Pf6 is toch een normale ontwikkelingszet, dat betekent niet, dat alle plannen nu van de baan zijn. Volgens mij, is Pf6 altijd nodig.

    Het e5 plan is verder heel normaal, en dat betekent nog niet, dat we niet h5 kunnen spelen en 0-0-0. neem dit:

    [White “Szilagyi, Peter”]
    [Black “Honfi, Karoly”]

    1. e3 Nf6 2. f4 d5 3. Nf3 Bg4 4. b3 Nbd7 5. Bb2 e6 6. Be2 Bxf3 7. Bxf3 Bd6 8.
    d3 e5 9. fxe5 Nxe5 10. Nd2 Qe7 11. O-O h5 12. Qe2 O-O-O 13. e4 Nfg4 etc. Wit won later wel.

    Het is alleen spijtig, dat we op de tweede zet 2…c5 hebben gespeeld, want met zwart wordt je dan toch wel langzaam en het is niet gebruikelijk dit te spelen in deze variant. Nieuw terrein dus!

  54. Klopt! Roelof heeft ons nog zo gewaarschuwd…. Richard, kan jij trouwens even terugmailen? (ga ervan uit dat je hier meer kijkt dan op je email : P)

  55. Lb5 is gespeeld en nu wordt e6 gespeeld als ik de voorkeur goed gepeild heb dinsdagavond. Steenwijk staat iets lekkerder denk ik, maar dat is eerst wel leuk voor ze denk ik.

  56. Tc8 of Db6 is ook een idee. Mij lijkt 6… e6 ook gewoon goed speelbaar. MITS we straks NIET Ld6 spelen! …e5 komt er toch nooit door en ik weet dan wel een betere plek voor die loper van ons.

  57. Db6 lijkt me op zich ook wel sterk, daar keek ik ook naar. Kost wit tijd… Na Le2 zou ik eerder het gewone e6 doen.

    Na twee dagen hebben we toch nog geen definitieve zet? Of is er massaal op dinsdag op e6 gestemd?

  58. 2 zetten sprongen er duidelijk uit op dinsdagavond. e6 ….de meesten en Db6. Misschien kunnen jullie uitleg geven waarom Db6 beter is dan e6?

  59. ho..ho even wachten πŸ˜‰ Ik heb nog geen zet gedaan. Ik sluit me bij Richard aan. Dame B6 lijkt me een prima zet. Dame d6 lijkt me jammer voor je loper. Blokkeer je de loper zijn velden. En de dame staat ongelukkig op d6.

  60. uitleggen waarom ik e6 minder vind… dat leest Steenwijk dan ook he? πŸ™‚ Ik denk dat de dubbelpion op c6 een nadeel vormt, zou wit daar slaan. Dit in combinatie met de ijzeren greep van wit op e5 zou ons in het nadeel brengen.

    Daarnaast vind ik e7-e6 te langzaam, het biedt geen tegenwicht aan de loper op b2. Ik speel met de gedachte om de loper van f8 juist naar g7 te ontwikkelen!

  61. Maar, ok, als jullie geen dubbele c-pionnen willen, waarom spelen we dan niet Tc8? Ik vind het logischer dat die toren daarheen gaat dan dat de dame op b6 komt.

  62. Goede vraag. Tc8 betekent een commitment om kort te rokeren. Het is ook een zet die minder dwingend is. Zou wit ruilen op c6 dan heb ik liever een dame op c6 dan een toren, ook als we kort rokeren. De toren van a8 kan dan bijvoorbeeld nog naar c8, d8 of e8. De dame controleert e4. We moeten wel alert blijven, ook voor tactische grapjes met Pe5.

  63. Ik zal Db6 doorspelen aan Steenwijk en hierbij de mening op de website volgen.
    Aan commitments doen we niet lol.

  64. Dat is lekker. Geen last meer met een dubbelpion of wat dan ook. We hoeven ook niet meer bang te zijn dat wit voordeel haalt met het loperpaar. Dxc6 en positioneel is het een gezonde stelling. Blijven oppassen dat Pe5 geen serieuze dreiging wordt echter. Desnoods het loperpaar weer afstaan.

  65. Steenwijk speelt d3. Kandidaatzetten die genoemd zijn op de clubavond zijn e6, g6 of Pd7. Wellicht zijn er beteren. Wat is de beste kandidaatzet? Graag lees ik van jullie.

  66. Als we ooit Lxf3 willen doen om e5 onder controle te houden, zou ik dat nu maar doen. Straks heeft wit Pbd2 gespeeld en kan hij met zijn paard terugslaan. Is …c4 nog een kandidaatzet? Dat is ook een nu of bijna nooit moment. Kritieke stelling voor een reeks plannen! 1…d4 is misschien ook nog wel een aardige tactische grap: idee 2. exd4, Lxf3 3. Dxf3, Dxf3 4. gxf3, cxd4 5. Lxd4 Pd5 6. Le5, f6.

    Zetten in overvloed, waar zijn de andere cracks met hun ideeen???

  67. C4 is zeker nog een kandidaatzet alleen die is op de clubavond niet genoemd. De bezorgdheid ging uit naar Pe5 met allerlei tactische wendingen….

  68. 1…, d4 lijkt me niet goed na 2. exd4, Lxf3 3. Dxf3, Dxf3 4. gxf3, Pd5 5. f51! en je hebt de pion nog niet terug.

  69. 1…, c4 lijkt inderdaad problemen op leveren voor zwart na 2. Pe5! dus dat ook niet spelen beter.

  70. Oops zit te ijlen over 1…, c4 2. Pe5, dat is helemaal niet gevaarlijk. Ik ga nog ff nadenken over c4, interessant! Mijn oorspronkelijke bedoeling was inderdaad hier Lxf3 te spelen voordat het witte paard naar d2 komt.

  71. Er is nog een mogelijkheid! de beste! πŸ™‚ zwart kan mi van zijn aggressieve opstelling gebruik maken om de witte voorpost op f4 onder vuur te nemen! Is Meppel nog bereid een nieuwe kandidaatzet in overweging te nemen?

    Laten we geen e6 spelen, dat vind ik gewoon wat jammer. De dame op c6 kan niet meer helpen verdedigen op de koningsvleugel. En de witte loper blijft hinderlijk gericht op f6-g7 zonder tegenwicht. Dan vind ik het een beter idee om de loper naar g7 te ontwikkelen. Dus dan 1…, Lxf3 2 Dxf3, g6 of 1…, g6. Direct g6 houdt in dat na 2. Pbd2 er altijd een paard op f3 blijft. Op het eerste gezicht lijkt me dit iets minder nauwkeurig.

    1…, c4 is ook interessant, tweesnijdend. Zwart verhindert Pbd2, en kan de c-lijn openen indien gewenst. Maar pion c4 kan ook worden aangevallen door wit, bijvoorbeeld met meteen 2. h3, waarna zwart tussendoor eventueel kan slaan op d3 en daarna beslissen of hij zijn loper wil houden of niet. Het risico is dat wit eerder op de c-lijn is. Bijvoorbeeld: 2…, Lxf3 3. Dxf3, cxd3 4. cxd3, Dc2 5. De2, Tc8 6. Pa3! Dxe2 7. Kxe2, a6 8. Tac1, Txc1 9. Txc1, Kd7 10. Le5, Pe8 met wellicht een klein plusje voor wit. Maar dit is maar een eerste schets. Toch geeft zwart met c4 het idee van lang rokeren of kort rokeren uitstellen op: lange rokade nauwelijks meer een optie.

    Hoe kan zwart dan de voorpost op f4 onder vuur nemen? Met 1…, h6! Zwart dreigt het initiatief te nemen met 2…, g5! Wanneer er geruild wordt op g5 dan verliest wit de greep op e5 en wordt de toren op h8 een monster. Wordt er geruild op f4: gxf4-exf4 dan wint de zet d5-d4 enorm aan kracht. Wordt wit bang dan moet hij iets spelen als 2. h3 om de penning eruit te halen. Dan kunnen we bijvoorbeeld met 2…, Lxf3 3. Dxf3, g6 een verbeterde versie van de zet 1…, Lxf3 2. Dxf3, g6 krijgen. De witte dame heeft veld h3 niet meer, dus na lange rokade zijn er geen lastige schaakjes meer op h3. Maar belangrijker: tot in het eindspel aan toe moet wit steeds rekening houden met de thematische opstoot g6-g5. Na andere zetten dan 2. h3 word het denk ik een prachtige strijd!

  72. Met het idee van Richard hebben we een plan….dat is het idee….tenzij er nog een weerlegging komt dit weekend……

  73. Een reactie van mij op zet 1. …, h6
    Ik zie wit haast niets anders doen dan 2. h3 spelen, met het vervolg van 2. …, Lf3 en 3. Df3

    Mijn reactoe gaat over het vervolg hierop. Als je 3. …, g6 speelt geef je wit kans om 4. c4 te spelen en onze pionnen in het centrum aan te vallen. Veld d5 wordt dan nog moeilijk te dekken. Zeker als je bedenkt dat naar het ruilen op f3 het paard van b1 best naar c3 wilt. Dus mij lijkt g6 een zwakke voortzetting. Het spelen van 3. …, e6 lijkt me dan meer solide. Dat haalt alleen wel het idee van de zet h6 weg. Daarom ben ik niet voor 1. …, h6

    Zelf voel ik meer voor een 1. …, d4 en dan 2. ed4, Pd5 waarbij veld e3 een mooi uitzicht is van ons paard.

  74. Het idee is …g5 Bas. Interessant idee om c4 te proberen met die verzwakte lange diagonaal van ons. c4 lijkt wel wat bruggen te verbranden doch

  75. Lol Roel, ik snap wel dat het om g5 gaat, maar wat ik heb proberen uit te leggen is dat je daar niet aan toe komt door 4. c4 van wit. Want dan wordt ons centrum aangevallen en zijn we eerst weer een aantal zetten nodig om dat te verdedigen als dat al lukt en ligt het initiatief geheel bij de witte partij..

  76. Ik doelde er op dat zwart niet 3… g6 speelt maar 3… g5. Het paard op f3 is weg. Of ben je bang voor fxg5, hxg5 en dan Lxf6? of eerst c4, waarna Lxf6 dreigt?

  77. Bas, geef jij ook schaaktrainingen? Ik voeg me bij jouw suggestie: 1…, d4! 2. exd4, Pd5!

    Ook al was 1…, h6 de beste, 1…, d4! is nog veel beterder!

    Het ziet er zeer veelbelovend uit!

  78. Ah… voor! Pxe5 (verliest de d-pion op het eind na Ph5 en f6) kan niet en g3 is natuurlijk sowieso slecht (ZO ZONDER WITTE LOPER. Het helpt Richard πŸ™‚ ). Krachtige zet, ik ben voor …e5!

  79. @ Richard 111.
    Kan je het idee van e5 wat meer uitleggen. Want ik zie naar fe5 niet zoveel voordeel voor zwart. Waar gaat het paard heen? d7?

  80. Volgens mij is het idee ‘sterk veld’ op e5 en dus het plan na 1. fxe5 1… Pd7 en Pxe5 (eventueel eerst Lxf3). Maar, Richard, we kunnen het paard er niet houden… Is een middenspel met alleen zwartveldige lopers wat we willen bereiken?

  81. Het idee is allereerst het hoofd bieden aan het trotse pionnenblokje e4-f4.

    Na 1. fxe5 is (inderdaad, Roel :)) 1…, Pd7 2. 0-0, Lxf3 3. Dxf3, Pxe5 4. Df5, Ld6 een mogelijk vervolg. Daarna kunnen we kort rokeren. Ok, wits loper is iets beter, maar onze loper is niet slecht, hij heeft een open diagonaal (b8-h2), wit moet maar laten zijn dat hij iets beters heeft dan het ruilen van de loper. Wit heeft een half open f-lijn, dat is ook een klein voordeeltje. Ons voordeeltje is dat we iets meer ruimte hebben op de damevleugel, c5-c4 is een plan waar wit rekening mee moet houden. Onze ontwikkeling is op een gezonde manier voltooid (onze loper op f8 is erop vooruitgegaan, niet achteruit). En de blokkade op e5 is niet slecht!

    Kortom, ik denk dat e7-e5 een hele gezonde zet is. Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar andere zetten en argumenten!

  82. Maar: wat na 1. fxe5, Pd7 speelt wit wel 2. Pbd2. Daarna kan 2… Pxe5 natuurlijk niet wegens simpel Pxe5 van wit. Zwart zal Dc7 of De6 moeten spelen. Na bijv. 2… De6, 3. Dc1, Pxe5 4. Pxe5, Dxe5 vind ik Pc4 nog redelijk goed voor wit. Mooi veld op de korte termijn. Anders in het geval van 3… Lxf3, 4. Pxf3, Pxe5 5. Pxe5, Dxe5 weet ik niet hoe goed we staan in het geval van 6. c3: het opent de diagonaal weer voor de witveldige loper, al geeft het wit wel een zwakte op d3.
    Daarnaast kan wit irritant doen in de variant: 1. fxe5, Lxf3 2. Dxf3, Pd7 3. Dg3 gevolgd door Pd2-f3 bijv.
    Ik dacht zelf nog even aan 1. … Dc7 (helpt tactisch; valt zwakte aan), maar dat lijkt me niet goed na 2. Lc1 of 2. f5.

  83. @ 116 AB,
    dat werkt niet want na 3. …, Df4 speelt wit. 4.Db5 en dan valt sowieso c5. Dat lijkt me niet goed.

    @Roel 1. Dc7 is best logisch toch, na f5 misschien verhaal van h6 en g5 nogmaals of direct g5? En met Lc1 misschien dan e5. Dan staat onze dame mooi en kunnen we ontwikkeling afronden.

  84. f5 geeft wit de mogelijkheid tot het spelen van Lc1-f4. …e5 lijkt me daarom niet zo lekker. h6-g5 gaat niet met f5, omdat wit dan fxg6 e.p. doet en die structuur kan niet goed zijn met een witte toren op f1. Dat was mijn gedachtegang in ieder geval.

  85. Doen we dus direct g5 naar f5. Dan mag wit wel slaan, nemen we terug met hg6. Half open H-lijn lijkt me wel leuk ^^

  86. @Anne Bert, Pxe4 is zeker interessant maar ik ben het wel met Bas eens: Db5+ in zijn variant is heel vervelend.

    @Roel, na 1…, e5 2. fxe5, Pd7 3. Pbd2 hebben we ook nog 3…, Dh6!? wat wel een leuke zet is volgens mij.

    @Roel, na 1…, e5 2. fxe5, Pd7 3. 0-0, Lxf3 4. Dxf3, Pxe5 is 5. Dg3 idd lastig, maar 5…, Pg6 en Ld6 volgt weer. Doet wit lastig met 6. Df2 dan misschien even dekken met 6…, Dc7. Breekt wit dan met 7. c3 dan 7…, Ld6 en ook zwart heeft aardige kansen lijkt me, in voorkomende gevallen wellicht dmv het offeren van de pion op d4. (we hebben liever geen knol op d5). Jouw suggestie: ipv 6. Df2 doet wit dan 6. Pd2, dan 6…, Ld6 7. Df2 (bijvoorbeeld?) 0-0. Doet wit nu 8. Pf3 dan is 8…, f5 een idee (sowieso soms een aardige breekzet). Doet wit 8. Pc4 dan kunnen we even terugtrekken met 8…, Lc7 9. a4 en nu bijvoorbeeld b6 en dan a6 en b5. Ik doe dit blind maar hoop hiermee aan te geven dat ook voor ons wel spel zit in die stelling!

    Overigens heb ik niet het idee dat we op dit moment echt beter staan en moeten zoeken naar groot voordeel hoor. We hebben wel het loperpaar, maar de loper op f8 dreigt slecht te worden en is nog niet ontwikkeld. De stelling is bovendien vrij gesloten, wat in het voordeel van de paarden is. Wit heeft ook een mooi pionnenduo op e4 en f4, en dreigt onder omstandigheden nog altijd meer ruimte te pakken op de koningsvleugel met zetten als h3 en g4. Daarom moeten we denk ik actief worden.

    @Bas, Roel 1…, Dc7 is ook interessant idd. Ik dacht dan voor wit 2. Lc1 (idd niet 2. f5, g6! en de pion wordt meteen aangepakt.) 2…, e5 lijkt me dan net iets minder krachtig. 3. fxe5 is een zet, maar ook 3. f5 lijkt te kunnen, gevolgd door een stormram op de koningsvleugel. Ook moeten we een antwoord verzinnen op 2. h3. Gaan we echt een stuk offeren met 2…, Dxf4? Is er genoeg compensatie na bijv. 3. hxg4, Pxg4 4. De2?

  87. Ha die Richard, heb net samen met Roel nog even gekeken. Wellicht is na 1….Dc7 2. Lc1 – g5?! nog een interesante mogelijkheid. Zwart krijgt een langdurig initatief, mede doordat de witte koning geen veilige hoek heeft om heen te vluchten, mede doordat de loper weer naar c1 is teruggegaan.

  88. Zeker een mooi idee ja, net als in dat gambiet met wit in het Frans. Een zet geleden wilde ik zelf ook zoiets doen. Je moet wel steeds rekening houden met h3 (heb ik ondervonden ;)). Bijvoorbeeld
    1…, Dc7 2. h3 Wat doe je nu? Persoonlijk lijkt het me sterk dat zwart voldoende heeft na 1…, Dxf4. Is het plan ruilen op f3? En daarna dan? Misschien is 2…, Lc8 een idee, om later alsnog iets met g5 te proberen.
    Of 1…, Dc7 2. Lc1, g5 3. h3 Deze is ook tricky. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

    Ik heb ook nog een kleine verbetering van het idee met direct e5: 1…, e5 2. fxe5, Pd7 3. 0-0 en nu niet zomaar je mooie g4 loper geven natuurlijk met Lxf3 zoals ik voorstelde, maar gewoon 3…, Dc7. Dat pionnetje op e5 komt wel. We hoeven ook niet bang te zijn dat wit gaat forceren met 4. c3: 4…, Pxe5 5. cxd4, cxd4 6. Lxd4, Lxf3 7. gxf3, Td8 ziet er erg lekker uit voor zwart. Na 4. h3 kan Lh5.

    Ook na 1…, e5 kan wit natuurlijk 2. h3 spelen, dan moet wel 2…, Lxf3 3. Dxf3, exf4 lijkt me. Dan moet ons tegenspel weer gaan komen van de diagonaal b8-h2 en het doorzetten van f7-f5. De condities lijken me niet ongunstig.

    En nog even op Roel zijn voorstel ingaan: 1…, e5 2. fxe5, Pd7 3. Pd7 4. Pbd2 Dh6 (dreigt Pxe5) 5. Pc4 en nu kunnen we alle registers opentrekken met 5…, b5 6. Pd6+ Lxd6 (zo, die is ook ontwikkeld :)) 7. exd6, f5!

  89. We impliceren eigenlijk een stukoffer na 1… Dc7 2. Lc1, g5 3. h3. We hebben namelijk gekeken wat er gebeurt na 3… Lh5!? 4. g4, Lg6. Hier kan bijv. 5. f5 heel moeilijk, omdat g3 zwak is. Als wit eerst 5. e5 speelt, dan is volgens mij 5… h5 ons idee, al weet ik dat niet meer zeker. Het idee is in ieder geval dat Dg3+ heel vervelend zal zijn en dat de witte koning niet uit het centrum meer weg kan na 2. Lc1. Zwart is gewoon te snel met …h5 en …0-0-0 gevolgd door … Te8 en gevolgen over de e-lijn. We hebben het kort bekeken, maar de zetten die we speelden, resulteerden in een verschrikkelijke hoeveelheid compensatie voor het stuk.

  90. Ruig! toch twijfel ik aan de correctheid van het stukoffer: 1…, Dc7 2. Lc1, g5 3. h3, Lh5!? 4. g4, Lg6 5. f5 Het schaakje op g3 kan de witte stelling wel hebben schat ik: 5…, Dg3 6. Kf1. Als we de punten tellen die betrokken zijn bij de schermutselingen op de koningsvleugel kom ik bij wit op T+P+D+L (ok de loper misschien voor de helft). Bij zwart op D+P, en wellicht na h5 ook heel snel nog een T. De andere toren duurt denk ik toch langer, en de loper op f8 ook. De e-lijn komt niet zomaar open in dit scenario, de f-lijn misschien wel, (na fxg6 fxg6). Maar stel zwart speelt 6…, h7-h5: 7. fxg6. Nu kan zwart terugslaan, of verdergaan met 7…, hxg4. Wit speelt bijv. 8. gxf7+, en vervolgt met 9. Pg5, en daarna 10. De1 of 10. Df3 indien mogelijk.

    En wat is het idee na 1…, Dc7 en nu meteen 2. h3?

  91. Voorlopig houd ik het op e5. Indien er voor 22.30uuur geen duidelijk tegenargument komt geef ik e5 door aan Steenwijk

  92. Steenwijk heeft fxe5 gedaan. Wat wordt de volgende zet Pd7. Dc7 of nog een andere? Graag uw mening…..

  93. mee eens, Pd7 moet nu wel! Jammer dat Steenwijk geen f5 had gedaan Anne Bert, dan was jouw ideetje wel leuk πŸ™‚

  94. Steenwijk heeft Pa3 gespeeld.
    Mijn voorstel is om Dc7 te spelen. Dan staat het paard op f3 weer echt gepend en kunnen we gerust mikken op e5.
    Op de opmerking van Richard, 1. …, Dc7 2. h3 kan nu allicht 2. …, Da5
    weer, zodat de koning in het midden centrum blijft.
    1. …, Dc7
    2. Pc4 verwacht ik eerder, maar dan allicht b5 a tempo ofzo.

  95. Een ander aardig idee is 1…, b5!? Zwart wil het witte paard buitenspel zetten. Op 2. Pxd4 is cxd4 3. Dxg4, Pxe5 de bedoeling. Zwart heeft compensatie voor de pion door de armzalige stand van het witte paard op a3 en de half open c-lijn waarmee zwart onaangenaam op pion c2 kan drukken.

  96. Na 1…, Dc7 2. Pc4, b5 3. Pd6+, Lxd6 (zo, die is ook ontwikkeld :)) 4. exd6, Dxd6 5. a4 staat er ook een spannende stelling op het bord. Doet zwart dan 5…, b4 dan staat er een duistere pionnenstructuur op de damevleugel. Valt c5 ooit, dan is het gedaan. Misschien dat zwart hier echter ook kan aansturen op een vlug f5 (zoals in een variant in een van mijn eerdere posts), misschien zelfs in plaats van 5…, b4!? Met de bedoeling om zo snel mogelijk ook de witte pionnenstructuur te corrumperen. Ook interessant.

  97. Als twee honden vechten om een been… πŸ™‚
    Ik ben beniewd naar de idee-en achter Le7, dat wel!

  98. de PGN hierboven is nog niet up-to-date, wit heeft kort gerokeerd. Kandidaatzetten voor zwart?

    * Lg5 (loper uit de keten, Pxd4 verhinderen)
    * … ?

  99. Om even natte koeien erbij te halen: … Le7 was een blunder. Wit had 12. Pxd4 kunnen doen, daar hij een stuk op e7 mee kan slaan.

  100. @Roel, 145: dat klopt niet. Na 11…, Le7 12. Pxd4, Lh4+! 13. Kf1, Dg6! 14. Pf3 Dh5 heeft zwart compensatie voor de 2 pionnen achterstand!

  101. @146, Richard, verbetering: 14…, Lg5 ipv 14…., Dh5 is meer to the point. Het verhindert de witte manoevre Pa3-c4-e3. Deze variant, en het feit dat zwart nu, na het witte 11. 0-0, ook 11…, Lg5 heeft waren mijn redenen om 10…, Le7 diepzinnig te noemen.

    Andere suggesties?

  102. 2 vervolgzetten met wit nav Lg5 :

    1 .Het rustige Loper c1 lopers afruilen en wat dan met zwart ?

    2. Met Lg5 kun je volgens mij met wit daarna nog steeds op d4 slaan met je paard. Je hebt dan wel even een tussenzet met Le3 maar wit krijgt ook leuk spel met zijn dame en toren als je niet oppast..

  103. @149:

    lopers afruilen ja dan vervlakt het wat he. Wellicht doet zwart er dan verstandig aan te vervolgen met 13…, Lxc1 14. Dxc1, Lxf3 15. Txf3, Pxe5 met ongeveer gelijk spel.

    Wil wit nog steeds op d4 slaan dan moet hij wel flink offeren. Na 13…, Le3+ 14. Kh1, Lxd4 15. Dxg4, Lxb2 staan er een toren en een paard in. Wit heeft natuurlijk inderdaad 16. Pc4 of 16. Dxg7, maar of het genoeg is? Ik denk het niet.

    @150 h5 is ook wel spannend ja! Maar ook wel link, positioneel. Als je kort rokeert kan de h-pion een aanvalsobject worden. Ben benieuwd wat het gaat worden.

  104. Lang rokeren is ook niet zonder risico, maar interessant idd πŸ™‚

    Wit hoeft geen h3 te spelen, hij kan ook even wachten op de koningsvleugel.

  105. Wat denken jullie van een zet als c3 voor Steenwijk. Denk dat er een betere is…….

  106. Steenwijk doet Pc4! Kandidaatzet van de clubavond is 0-0-0. Wie bedenkt een betere en waarom?

  107. Maar dan is … b5 een stuk minder aantrekkelijk, omdat het de damevleugel toch behoorlijk verzwakt. Moeten we nog oppassen voor Pd6+ om zo onze mooie zwartveldige loper af te ruilen?

  108. tja, wat stel jij voor dan Roel? hebben we ons met h7-h5 niet min of meer vastgelegd op de lange rok?

  109. Misschien kunnen we ons weer richten op de stedenwedstrijd. Kan 13) Pc4 0-0-0 14)a4 bijgewerkt worden?

  110. de diagramstelling is nog niet bijgewerkt: na 12…, h5 volgde dus 13. Pc4, 0-0-0 14. a4.

    Ik voel hier wel dreiging uitgaan van de witte stukken. Met name de manoeuvre Dd1-d2-f4 kan sterk zijn. Op een rustige zet als 14…, Kb8 lijkt dat me een gevaar. Mijn eerste gedachte was daarom 14…, g5. Maar die zet lijkt me toch wat paniekerig, en een duidelijke aanval zie ik ook nog niet echt. Daarom voel ik wel wat voor 14…, Pf8. Het idee is in eerste instantie verdedigend. De opmars b3-b4 kan nu met c5xb4 worden beantwoord omdat d4 een steuntje in de rug heeft. En het zwarte paard kan naar e6 waar het ook d4 steunt, maar ook de zwarte velden f4 en g5 afdekt. Misschien dat het paard in de toekomst dan ook naar f4 kan springen en tegenkansen kan cre-eren.

  111. 14…, Pf8 15. Dd2 is toch wel lastig ook, 15…, Pe6 16. h3 is een voorbeeld. Nog een kandidaatzet is 14…, Dg6. Maar eerlijk gezegd bevalt de witte stelling me iets beter ook hier. Benieuwd…

  112. en omdat pessimisme niet verkoopt, ook zwart heeft dan wel wat aanvalsideetjes, h5-h4-h3, Dh5 etc, beniewd wat het weer wordt!

  113. Omdat ik toch niets te verkopen heb, moet ik opmerken dat ik zeer benieuwd ben hoe je je uit deze puinhoop gaat redden, Richard. e-pion kwijt, dominant paard op c4, slechts vage rommelkansen op de koningsvleugel…Maar goed, ik zal ook een duit in het zakje doen. Ik denk dat ons beste plan in deze stelling is om tegen de loper op c1 te spelen. Daarvoor moeten we de lichte stukken ruilen. Ik stel voor om in dat opzicht werk te gaan maken van pion e5. Als we Lxf3, Dxf3, Pxe5 kunnen doen op een moment dat we zowel de f-pion gedekt hebben als het paard terug kunnen slaan, dan hebben we strategisch gezien naar mijn mening weer een gezonde stelling. Onze loper op d6 is ‘slecht’ maar domineert de witveldige loper op b2 samen met de pionnen.
    Verder wil ik voorstellen om serieus rekening te houden met b4 voor wit op de volgende zet. In die zin is Dg6 misschien nog OK, aangezien dan niet meteen iets komt als 1. b4, b6 2. b5! Dxx 3. a5 met enorm paard op c4 en duidelijke aanval op de damevleugel voor wit.
    Mijn kandidaatzet is veel meer De6, gevolgd door Tdf8 (met mogelijk langzame idee van Ld8-c7) en hopen dat wit niet heel veel enge dingen doet ondertussen op de damevleugel. Beetje naΓ―ef waarschijnlijk…

  114. *loper op b2 trouwens… (jippie weer een post erbij!! misschien haal ik Richard en Bart nog in! :P)

  115. Als zwart niet heel snel tegenkansen creeert dan wordt het een bloedeloos einde. Daarom ben ik ook, net als Richard, voor 14..,Dg6 en we gaan in ieder geval strijdend ten onder. Op 2 staat bij mij de zet 14…,Pb6 ; eerst even afrekenen met dat vervelende paard en dan verder met plan 1

  116. @Roel, op het witte b3-b4 met b7-b6 antwoorden kan nooit het idee zijn, toch? dat is een uitnodiging voor wit om gezellig de damevleugel te komen openrijten πŸ™‚

    het plan met De6 lijkt me iets aan de trage kant, vooral je latere zet Tdf8 geeft aan dat zwart het daar moeilijk heeft. Wit kan bijvoorbeeld antwoorden met 2. Dd2 (altijd een lekkere lijkt het wel) en dan komt ook de zet Pf3-g5 in de stelling.

  117. Je slaat dus terug met de loper na 1… Dg6 2. b4 en bxc5? Dan heeft wit altijd La3 met een prachtige loper. Sla je terug met het paard? Dd2 gaat dan met tempo, vanwege het vallen van d4. e5 is niet eens meer aangevallen en La3 zou altijd nog kunnen als het je al lukt om d4 op een redelijke manier te dekken.
    Wat doet Dg6 trouwens ?

  118. Tijdens mijn opleiding in uitgerekend Steenwijk is mij ooit eens uitgelegd dat het onverstandig is om militair vitale informatie te verspreiden over de radio, de vijand luistert immers mee. Vandaar dat ik tot nu toe zo rustig ben geweest. De stelling is inmiddels zo hopeloos geworden, zelfs Roel denkt alleen aan hopeloze zetten, dat mijn bemoeienis geen invloed zal hebben op de uiteindelijke uitslag. Hiermee sluit ik mij volledig aan bij het pessimisme van Richard.

  119. @Bart, je hebt natuurlijk volledig gelijk. Echter, het heeft ook wel wat, niet, ons amateurisme ( = liefhebberij). Op deze manier worden we wel allemaal weer een beetje sterkere schakers πŸ™‚

    @Roel, Dg6 zet 10 punten tegenover de witte koning: tegengestelde rokades: dan is aanvallen een beter idee dan in je schulp kruipen (vaak). Verder, zie @166 :p

  120. 166 doet echt helemaal niets, na 3 zetten voorbereiden doet wit heel rustig g3.
    Eens met @170 laatste zinnen: ik wilde eigenlijk Lxf3 erna doen en Pxe5 zien te krijgen, maar wit heeft dus gewoon een monster op c4. Strategisch echt een enorm beest. Dat MOET daar weg. Kan alleen niet. Ook Pb6 is heel zwak, omdat Pxc4-bxc4 daarna c3 veel beter voor wit is.
    Is het idee …f6 nog iets met het idee gxf6 en een g-lijn om wat mee te doen? Nu is Pg5 dus een zwaar probleem straks, weer omdat Lxg5 zo lastig gaat met dat paard op c4 wat ineens naar d6 toe kan. In ieder geval, ik zie meer in dat plan om mee aan te vallen dan het slome plan met de h-pion.

  121. @174, hmm. Dg6, pion h5-h4-h3 doet niet niks, toch? veld f3 wordt verzwakt na g2-g3. Zwart kan dan toch bijvoorbeeld Dh5 spelen, of zelfs als voorbereiding. Daarna komt pion e5 weer in beeld.

    Speelt wit het met h2-h3, dan is g7-g5-g4 een idee.

    Het idee f6 heb ik ook wel mee gespeeld, maar na 2. exf6, gxf6 is veld f5 wel zwak. Misschien kan wit met De1 aansturen op Ph4-f5. Dat zou positioneel moordend zijn. Maar op 3. De1, f5 is 4. exf5 weer sterk. Ik blijf bij Dg6.

  122. Bah, nu Bas hem geupdate heeft, ziet het er nog slechter uit dan ik al dacht! Geen normale zetten na 14 zetten… epic fail.
    Bas kwam wel met een heel interessant idee: …Le6!?. Idee om Pc4 gewoon eraf te knallen ergens. Probleem is wel dat wit c3 kan doen: bijv. 1… Le6, 2. Dd2, Dc7 3. c3! of 1… Le6, 2. Dd2, c3! Ik wil wel even aangetekend hebben dat AB deze zet in @155 al zag aankomen.

  123. hoezo 14…, Dg6 is toch heel normaal? πŸ™‚ 14…, Le6 ziet er een beetje tam uit. Zwart zegt dan, ok, slecht idee, die lange rokade, laten we nu tenminste proberen het pionnetje weer terug te krijgen. Maar je zit wel met een zwakke broeder op f7 nu, en met een gat op g5. Met Dg6 dek je die punten, en je richt je bovendien op tegenspel op g2 en f3.

    14…, Pb6 van Bart lijkt iets gezonder, maar is ook een beetje gericht op vervlakken. Wit staat dan gewoon prettig beter. Nee, ik blijf erbij: gewoon de dame voor die witte koning!

  124. Volgens mij ben je veel te optimistisch over de eigen stelling. We zullen zien wat het publiek beslist vanavond.

  125. Toen wij weigerden om volgens de Sofia-regels te spelen heeft Steenwijk vast geΓ―rriteerd gezegd dat zij dan geen remise aanbieden noch aannemen.

  126. Kijk liever naar goede kandidaatzetten…..remise is pas remise als het echt remise is.

  127. Ik kom dinsdag 4 mei wat later dan anders ivm dodenherdenking jullie ook?

  128. Anne Bert, zou Steenwijk nog zin hebben in dit potje? Beetje zonde van een leuke pot anders toch?

  129. Hoi Richard,

    Het is inderdaad een leuk potje. Het ligt bij het bestuur om het te regelen en het weer op te pakken.

    Anne Bert

    .

  130. Uit nieuwsgierigheid: waarom moet het bestuur dit dan eigenlijk oppakken? Jij had dit toch georganiseerd en gecoΓΆrdineerd met Steenwijk?
    LET OP: dat bedoel ik natuurlijk zo objectief en neutraal mogelijk, want het is niet aan mij, en ook niet mijn wens, om hierover ruzie te maken, met wie dan ook. Een objectieve en neutrale ‘waarom?’-vraag dus! Meer kennis vergaren is een manier van leven, die je niet zo makkelijk even aan de kant kunt zetten :).

  131. Volgens mij moet steenwijk gewoon ff een zetje doen en kunnen we weer verder spelen..iemand trouwens nog Bambam-Naka gevolgd?
    Indrukwekkend, hoor..

  132. Het zal leuk zijn als nu iemand anders het voor een jaartje doet. De stelling moet bovendien elke keer worden bijgehouden op de website. Ook een hele uitdaging.
    Hopelijk is je vraag zo beantwoordt Roel.

  133. Reactie op nr 191 (Roel)
    Er is maar één BamBam en dat is Richard ‘BamBam’ Berendsen. Deze nick had hij al zo rond ’93 en toen was onze Magnus nauwelijks 3 jaar en ik kan me niet voorstellen dat hij toen al BamBam genoemd werd.

  134. Precies, Hans, precies! En zo is er ook slechts 1 player bij deze vereniging en dat is… πŸ™‚

  135. Na een jaartje bedenktijd: hebben we bijna de winnende zet gevonden !!!
    Overmorgen wordt deze zet hier geplaatst!!

  136. Het lijkt me echt iets voor Roel en Andre om de Stedenwedstrijd dit jaar een vervolg te geven. Altijd heel erg attent reageren op de berichtjes hier.

  137. Een mailtje sturen (onze zet) en een mailtje lezen (hun zet) is belachelijk weinig werk. Het moet dus vooral iemand zijn die gewoon intern speelt. Daarom is het onhandig dat ik dat ga doen, omdat ik niet intern ben om de zetten te krigjen. Want als ik het me goed herinner was dat de manier waarop de zetten beslist werden. Oja, en het moet emand zijn die goed hongerig is naar een beetje macht! Die er alles, maar dan ook alles aan zal doen om dat beetje macht niet meer af te geven!

  138. nou Roel, dat getuigt niet echt van veel waardering voor het organiseerwerk van zo’n wedstrijd… zetten verzamelen vanuit de club en vanuit de website, en beslissen wat het werd was niet altijd even triviaal. Misschien is een elektronische poll applicatie wel een idee (Marc?) wie weet zelfs gewoon online, vrij zichtbaar. En een stemhokje op de club πŸ™‚

.