Een interessante mat variant

Arno en ik zijn redelijk aan elkaar gewaagd. Ik weet niet precies wat het resultaat van de laatste vijf wedstrijden onderling is, maar het is meestal een stevige pot.

Afgelopen dinsdag had ik zin om er direct in te vliegen (voor van den Heuvel begrippen dan wel) Lekker aanvallen in het centrum.

Met een beetje geluk werd de aanval voortgezet die uiteindelijk leidde tot een mooi matje. Maar de vraag is natuurlijk had zwart eenvoudig het tij kunnen keren of niet.

De vorige keer kwam ik goed weg. Hieronder de partij:

geplaatst op: 17-05-10 onder: Analyseren, Groep B, Interne competitie door: Marc van den Heuvel

24 Reacties op “Een interessante mat variant”

  1. Geplaatst door Roel op 17-05-10 om 20:55

    18. Dxe6??! beetje meer bughouse stijl aub! Voor de rest lekkere pot en leuk mat! Cool kwaloffer, wat was je van plan na 26. Tg7+, Kf8?

  2. Geplaatst door andre op 17-05-10 om 23:55

    Leuk potje Marc, maar zoals Roel al opmerkte: Dxe6 is toch een beetje zonde, er is vast een mooiere damezet.

    Ik had dinsdag ook een mooie partij tegen Fokke, mét (volgens Fritz) een correct torenoffer (ook noodzakelijk)
    Gelukkig weet ik niet hoe ik dat op de site kan publiceren, zodat Roel c.s. het ook niet met de grond gelijk kan maken :)

  3. Geplaatst door Roel op 18-05-10 om 00:10

    Oe, ik had tegen Clemens afgelopen weekend ook een spectaculair torenoffer. Helaas werd dat ply 1 onschadelijk gemaakt doordat ie vluchtte naar een voor hem veel beter eindspel van 2 torens tegen dame. Gelukkig kan ik ook geen PGNs uploaden :) . … en gelukkig kan ik wel grootmeesterlijk schwindelen.

  4. Geplaatst door Richard op 18-05-10 om 08:56

    he andre en roel, kom op zeg, vraag even rechten aan marc, en plaats die torenoffers, allebei!! ;-)

    @marc, leuke partij die eerste (tweede nog niet bekeken maar wel netjes van je om de balans te herstellen :) )

    ipv Dxe6 (wat natuurlijk op zich een goede zet is, je wint twee pionnen met in principe gewonnen eindspel) wint 18. Ld6 op een grappige manier materiaal! (op 18…, Lxd6 volgt dan 19. Dc4!) maar Roel en Andre zullen wel op 18. Da6 doelen, ook sterk natuurlijk!

    in de opening sterk spel van wit. Ook 10…, Pxe4 zal toch wel niet het witte voordeel verkleinen, al was het maar vanwege de tussenzet 11. d5xe6! (die dan weer de tussenzet exf7+ dreigt) Overigens moet zwart na 11. Pxe4 exd5 spelen en niet cxd5 vanwege het tussenschaak Lb5+ waarmee wit zich ontrekt aan de vork en een stuk tegen twee pionnen voorblijft.

  5. Geplaatst door Richard op 18-05-10 om 09:57

    die tweede pot is ook een leuke opening. Wit heeft een loper, zwart een dubbelpion. Daar staat tegenover dat zwart een goede greep heeft op het centrum, een vlotte ontwikkeling. Zwart heeft soms ook de mogelijkheid f5-f5. Wit doet f2-f4 op een gegeven moment, misschien om dit te voorkomen, maar dan wordt pion e3 zwak, het initiatief gaat naar zwart. Een andere manier om f5-f4 tegen te gaan is g2-g3. Misschien kan dat ook al veel eerder, en kan de loper naar g2 worden ontwikkeld. De verzwakking van de witte velden kan wit zich veroorloven want hij is de enige met een loper van die kleur. Dan zal wit een tikje beter staan denk ik.

  6. Geplaatst door Richard op 18-05-10 om 11:27

    In de eerste pot kwam voor Arno ipv 8…, Le7 8…, Pe4 in aanmerking,
    dit houdt e3-e4 voorlopig tegen. Na 8…, Le7 9. e4, Lh7 10. d5 was 10…, exd5 11. exd5, 0-0 beter. Zo kan zwart met zijn koning ontsnappen.

  7. Geplaatst door Roelof de Wolde op 18-05-10 om 12:02

    Mja, in de eerste partij is 5.dxc4 al minder. Kost een tempo omdat Ld3 nog niet is gespeeld. Ook 7…h6 kost een tempo en dat is toch veel met zwart.

    Daarna wordt het hachelijk. Richard heeft een goed idee, e4 blokkeren. Misschien ook 10…exd5 en dan snel rokeren met zwart? De c6 pion is toch gedekt. Ik weet niet of het allemaal kan, de partij lijkt mer verder verloren na zet 11…dus je moet wat anders proberen.

    In de tweede partij heb ik minder vetrouwen.. Ik zou toch even proberen de a lijn open te krijgen, dan kijken. Werkt niet zomaar want ook wit heeft een vrijpion.

  8. Geplaatst door Roel op 18-05-10 om 14:52

    Ja, Roelof, maar wat verwacht je precies van normale schakers die geen enorm theoretisch repertoire hebben? Alle zetten hebben toch een zekere zin? Dat is toch genoeg? Anyway, 5. …dxc4 is dus minder volgens jou, akkoord. Wat vind je dan van 4. …Lf5? Even jouw boek checken :) .
    Het idee van Richard is interessant. Daarom wordt ook De2 gespeeld in de hoofdvariant van het Slavisch (4. …dxc4, 5. a4, Lf5).

  9. Geplaatst door Richard op 18-05-10 om 16:45

    Roel is een tikje cryptisch as usual, er moet ook wat te nadenken overblijven voor de nietsvermoedende voorbijganger. Maar 4…, Lf5 kan toch? Wit kan 5. Db3 spelen, maar zwart heeft een redelijk antwoord in 5…, Db6 6. c5, Dc7 7. Lf4! Dc8 (van der Sterren in de wereld vd schaakopening).

    Roelof z’n opmerking dat dxc4 minder is: zou kunnen, wit krijgt iig een mooie ontwikkelingszet gratis. wat dat betreft is bijv. 5…, e6 een principielere zet.

    Welk idee van mij heeft iets te maken met De2 in welke variant Roel? :)

  10. Geplaatst door Roel op 18-05-10 om 17:58

    Richard: 4… Lf5 5. cxd5!? cxd5 6. Db3. Tricky stuff. Ik heb het een poos met zwart gespeeld, maar het is niet zo makkelijk allemaal.
    Jouw idee met het blokkeren van e4. O wacht… ik dacht dat zwarts loper op b4 stond en dat Pxe4 niet ging wegens penning. Nvm, te cryptisch voor mezelf lol.

  11. Geplaatst door Richard op 18-05-10 om 23:39

    hm mijn geheugen speelt me parten. Ik citeer uit een schimmig zijvariantje: 1. d4, d5 2. c4, Lf5!? (kan ook ontstaan via 2. Pf3, Lf5) 3. Pc3!? e6 4. Pf3, c6 5. Db3, Db6 6. c5, Dc7 7. Lf4!, Dc8.

    inderdaad heeft Roel @10 volkomen gelijk, van der Sterren geeft dit ook met de opmerking dat zwart in de problemen krijgt. Arno is dus gewaarschuwd: 4…, Lf5 is wat te ambitieus in die stelling!

    Anand speelde een aantal keer het aangenomen Slavisch met 4…, dxc4, daarmee ben je dus in het gezelschap van de wereldkampioen. 4…, e6 is ook een mooie zet die tot scherp spel kan leiden (de Botwinnik bijvoorbeeld).

    Voor een aantal andere aardige mogelijkheden refereer ik dan toch weer naar de wereld van de schaakopeningen (in het engels: fundamental chess openings). Misschien een leuk boek voor de schaakbibliotheek van de MSV?

    Echt wel een aardig boek voor elke schaker, niet te diep eropin, meer een geschiedenisboek van wat er in de loop der jaren zoal is geprobeerd en met welke idee-en. Je ziet dat wat de grote jongens nu doen steeds weer net iets anders is, het evolueert allemaal weer wat door.

  12. Geplaatst door Arno Braam op 19-05-10 om 10:50

    Dank voor jullie tip met betrekking tot 4…,Lf5, Richard en Roel. Kennelijk kan ik er beter even mee wachten. Misschien kijken naar Sakaev-Kasparov (Rethymnon, 2003). 1.d4,d5, 2. Pf3, Pf6, 3.c4,c6, 4. Pc3,d*c4, 5.a4,Lf5, 6.e3 (Hollandse variant),e6, 7.L*c4,Lb4, 8.0-0,Pbd7, 9.Ph4,Lg6, 10.h3,Lh5, 11.Db3,a5,etc. (het werd 0-1).

  13. Geplaatst door Roel op 19-05-10 om 11:28

    Ja, precies, gewoon even de zetten omdraaien en de rest speelt als vanouds. Het is misschien dus nog iets sterker, omdat wit na 4. …dxc4 dus eigenlijk 5. a4 moet doen (anders …b5) en dus krijg je het veld b4 cadeau om een leuk stuk op te zetten (paard of loper). Daarna kan je rustig verder gaan met jouw normale opstelling met …Lf5.
    Al moet ik zeggen dat 4. …Lf5 wel echt interessant is, ook na 6. Db3. Je kan namelijk een pon offeren met 6. … Db6 7. Pxd5, Pxd5 8. Dxd5, e6 9. Db3, Pc6!?. De stelling kan echt in sommige varianten in gekkenwerk veranderen. Maar ja, niemand kent het natuurlijk. Wat dat betreft vind ik de uitspraak van Van der Sterren wat kort door de bocht. Het is de vraag of iemand het ook achter het bord vindt. Wat me in ieder geval opviel in de tijd dat ik het op internet veel speelde tegen allerlei sterke schakers (zoals GM Atalik), is dat niemand het ook maar enigszins kent…

  14. Geplaatst door Roelof de Wolde op 19-05-10 om 11:34

    Ik wist niet dat we alles helemaal gingen uitpluizen, (optimistisch gedacht!) maar als we dat toch doen wil ik nog wel iets toevoegen. Lf5 is vaak linke soep in het Slavisch, want je verzwakt b7 en je weet nooit of de loper heel nuttig is buiten de keten. (Eerder een doelwit dan een aanvalsstuk) Ik vind de variant die Roel gaf helemaal niet zo duidelijk, helemaal niet op ons niveau. Ik ben er voor dat mensen altijd ontwikkelinggszetten doen, tenzij ze een erg goede reden hebben om dit niet te doen. Als je met zwart toch het mogelijk doodvervelende Slavisch speelt, heb je in elk geval recht op een goede zwarte loper.

    1. d4 d5 2. c4 c6 3. Pc3 Pf6 4. Pf3 Lf5 5. cxd5 cxd5

    [Ook mogelijk is 5... Pxd5
    e4 gaat komen, maar het kost zwart niet meer tijd dan in andere Slavische varianten of het Scandinavisch.
    ]

    6. Db3 Db6 7. Pxd5 Dxb3 8. Pxf6+ exf6 9. axb3 Lc2 10. Ld2 Lxb3

    Ik ken dit eindspel niet, maar het staat materieel gelijk en ik kan me niet voorstellen dat iemand dit zomaar even wint.

    *

    Over het spelen van dxc4. Het maakt een groot verschil met welk doel iemand dit doet, en wanneer. Heeft wit nog geen e3 gespeeld, dan dwingt dxc4 mogelijk a4 af, ook tempoverlies. Of..zwart heeft een plan met b5 om de loper weg te jagen, zoals in de Meraner. Ik kan me dus wel voorstellen dat je dan cxd5 van wit wilt voorkomen, wat het plannetje zou verstoren. In de partij waar het over gaat kost het hele zwarte plan (een vroeg dxc4, h6, Lf5-h7 = 4 zetten) gewoon veel tijd. Maar goed, ik denk dat we het daar wel over eens waren.

  15. Geplaatst door Roel op 19-05-10 om 12:35

    …Lf5 is normaal in de ruilvariant van het Slavisch. Het is juist een van de belangrijkste doelen van zwart om die loper eruit te krijgen, zwakte op b7 of niet. Misschien dat Dxb3 ook kan, maar ik zou tegenwoordig niet per se voor de pion kiezen als ik ook ontwikkeling kan hebben.

  16. Geplaatst door Richard op 19-05-10 om 12:55

    interessante variant Roelof! zomaar verliezen zul je dat eindspel inderdaad wel niet, je staat actief. (Naast 9…, Lc2 is ook 9…, Pc6 nog wel een idee). Wit staat wel beter denk ik, na 10. e3 heeft hij een mooie gedekte centrum-vrij-pion, die niet stevig geblokkeerd kan worden door zwart.

  17. Geplaatst door Richard op 19-05-10 om 13:01

    he nu zie ik pas de reacties van Arno en Roel. Succes met 4…, dxc4 Arno ;-) . Roel, cool pionoffer. Vd Sterren is inderdaad vaak wat summier, maar hij behandelt dan ook zowat alle openingen.

  18. Geplaatst door Roelof de Wolde op 19-05-10 om 14:58

    Haha, ik heb het niet zelf bedacht. Dat is het probleem vaak met Nederlandse schaakliteratuur, dat het zo slecht is.

    Nee, neem dan Mastering the chess openings, volume 2, van Watson er maar even bij.

    Neem niet de pion op d5, maar ga door met ”7..Dxb6 axb6 8.Lf4 e6 9.e3 Lb4 10.Lb5+ and white stands better because black’s pawns are vulnerable.” Dat betekent wit staat beter. Bah. Maar goed. Lc8 willen we er uit spelen en dat is op zich ook goed, mits het goed getimed is.

  19. Geplaatst door Marc van den Heuvel op 22-05-10 om 13:02

    @roel:Na 26. Tg7+, Kf8 27. Pe5, Tb8 28. Pg6, Ke6 29. Te7, Kd8 30. Txe7, Txb2 Moet wit een gaatje maken om mat te voorkomen met h4 we willen een pion laten promoveren. Het verschil in materiaal moet voldoende zijn voor wit.

    @Roel: 18. Dxe6??! ja waarom niet. Het voordeel is daar lijkt me. Al is zoeken naar meer met 18. Da6 beter maar dit is direct boter bij de bekende vis. 18, Ld6 is ook leuk. Na 18. .. , Td8 19, Lxd7 gaat zwart of een stuk of de dame ruilen voor een toren.

    @Richard Helder verhaal over 10. .., Pxe4 En verder een slimme oplossingen om e4 te voorkomen.

    Daarna haak ik toch echt af jongens… :)

  20. Geplaatst door Marc van den Heuvel op 22-05-10 om 13:13

    De gebruiksaanwijzing om diagrammen online te zetten staat al tijden op: http://www.meppelerschaakvereniging.nl/gebruikerstips/

    Maar om elke vorm van excuus weg te nemen heb ik de uitgebreide gebruiksaanwijzing ook even gemaild naar de heren.

    Ik verwacht dan ook snel die partij van Andre online :)

  21. Geplaatst door Roel op 22-05-10 om 19:36

    @22: goed dat je die pagina gemaakt hebt! Erg handig.
    Helaas helpt jouw mailtje niks :( . Ik kan ‘klasblok’ nergens op mijn pc vinden. Nou ja, jammer dan. Was een prachtige, PRACH-TI-GE partij, maar helaas…! Jammer jongens!

  22. Geplaatst door Marc van den Heuvel op 23-05-10 om 13:21

    Good point

    Kladblok staat er wel op.

  23. Geplaatst door Kees op 24-05-10 om 09:16

    En als je nou een partijfragment wil laten zien Marc, dus niet vanaf zet één, maar vanaf een interessant punt, kan dat ook? En “ja” is geen afdoende antwoord….

  24. Geplaatst door Marc van den Heuvel op 24-05-10 om 12:26

    Kees dat kan.

    je zet dan de stelling op in het programma van je keuze en vervolgt dan met de zetten. In de pgn code tref je dan een fen code zoals bij het bovenstaande diagram [FEN "r3r2k/p5R1/4b2B/8/8/5N2/PP3PPP/6K1 w - - 0 1"] aan. Deze geeft aan waar de stukken staan.

Reageer Hier:

U moet inloggen om een reactie te plaatsen.