Voortreffelijke prestaties van Susanti en Bjintze

Het is al heel lang geleden dat er een vrouw in de hoogste groep van de MSV speelde. Misschien moeten we dan teruggaan naar de beginjaren van de vereniging! In die jaren is er wel een vrouwelijke topper geweest weet ik. Vraag van de week: wie en wanneer?
Nu is het Susanti Henryati die de derde periodetitel wint en zo promotie afdwingt. Ze deed dat door het onderlinge treffen tegen concurrent Wiecher Horzelenberg te winnen.
De tweede promovendus is ook opmerkelijk. Bjintze Bakker laat al jaren zien dat hij het schaken nog helemaal niet verleerd is en nu promoveert hij na vele jaren weer eens naar de hoofdgroep, chapeau Bjintze, we zijn trots op zo’n kanjer!

De jonkies werden deze avond genadeloos ingeblikt door de veteranen!

De uitslagen:
Wiecher Horzelenb. Susanti Henryati 0-1
Bert Bakker Bjintze Bakker 0-1
Klaas Schilperoord Piet Nieuwenhuizen 0-1
Bas de Boer Ton Staarink 0-1
Willem Spijkers Martijn Dijkstra 1-0
Piet Hoornstra Cor Panhuis 1-0
Henk Twerda Leo Bosma 0-1
Marian Mink – Martin de S.  1-0

De eindstand van periode 3:
1 Susanti Einarsson 1406 7,5 1593
23 Albert Hassing 1279 2 1426
24 Jan Vloo 950 1,5 0

Één reactie
  1. Vroeger speelde wij een competitie in 1 grote groep volgens het Kaiser systeem. De vorm van de huidige competitie in meerdere groepen begon na 1995 of later. Na 1995 is volgens mij niet eerder een speelster doorgedrongen tot de A-groep. Kijken wij verder in het verleden dan komt Anneke Pastoor het dichtsbij. Zij eindigde in het seizoen 1974 als 18de op de ranglijst van 39 spelers. Willem Spijkers stond toen 19de en Klaas Schilperoord 14de ,ondergetekende bezette toen de 10de plaats. Kan mij haar herinneren als een geduchte tegenstandster

Gaan wij verder terug in de tijd (ver voor de oorlog) dan heeft MSV in 1936 een vrouwelijke Nederlands vice kampioene in haar geleden gehad te weten Mevr. Scheltens. Zij kwam in die jaren uit op het 2de topbord van MSV en heeft enige jaren mee gestreden om het Nederlands kampioenschap. Je zou dus kunnen zeggen dat Susanti de eerste schaakster is die in de huidige competitie vorm doorgedrongen is tot de A-groep. En wij minstens 75 jaar terug moeten gaan om een duidelijk sterkere speelster terug te vinden.