Basisschool de Akker uit Meppel 3e van Drenthe!

Drents Scholenkampioenschap
Een paar weken geleden heeft CBS De Akker het Meppeler schoolschaakkampioenschap gewonnen, en daarom mochten Wessel, Teun, Florian, Ruben en Emily dit weekend naar Zuidlaren voor het Drents kampioenschap. Helaas was onze Meppeler kampioen, Marrit, verhinderd, waardoor we onze kansen op een hoge klassering niet erg hoog inschatten.
We speelden als team van vier spelers steeds tegen andere scholen, en in de eerste partij kwamen we niet verder dan een gelijkspel: twee winstpartijen en twee verliespartijen. Op zich geen slecht begin, en bovendien leverde dit vanwege het gehanteerde Zwitserse systeem, vervolgens meteen een minder sterke tegenstander op, waardoor de tweede partij in winst kon worden omgezet (na een tactisch remise-aanbod van Wessel). Ook de derde tegenstander werd vervolgens eenvoudig aan de kant gezet (4-0 winst zelfs), waardoor wij onszelf opeens terugvonden op de tweede plek, en aan moesten treden tegen de koplopers.
Deze bleken helaas een maatje te groot, en met slechts een (knappe) winstpartij (goed werk van Teun) dropen wij weer af. We zaten duidelijk nog wel in de kopgroep, zodat ook de vijfde ronde een sterke tegenstander opleverde. Deze keer wist alleen Ruben zijn wedstrijd te winnen. Na de twee verliespartijen waren we behoorlijk gezakt, naar de zevende plek, maar we hoopten met twee zwakkere tegenstanders in de laatste twee ronden toch nog bij de eerste vier te kunnen eindigen, wat recht zou geven op een plek in de finale voor het noordelijk kampioenschap.
Ronde zes leverde inderdaad de verwachte zwakkere tegenstander, zodat we een makkelijke overwinning boekten. Toen even in spanning over de laatste tegenstander: zou het de gewenste laaggeplaatste worden, om zodoende toch nog in de top vier te kunnen doordringen….
Helaas, het werd de nummer twee. Een sterke tegenstander dus waarschijnlijk. Even oppeppen dus, en vol goede moed toch aan de slag. En het resultaat was ernaar: deze ontmoeting werd omgezet in een 3-1 overwinning. En toen in spanning wachten op de einduitslag. Wat eigen rekenwerk leverde de conclusie dat we met een aantal scholen gedeeld tweede tot zesde zouden uitkomen, dat kon dus nog alle kanten op.
Tijdens de prijsuitreiking werd van de 17e tot de 1e plek doorgenomen, en toen bij de nummer vijf onze naam nog niet viel verschenen er grote glimlachen op de gezichten van de vijf schakers. Bij het noemen van nummer vier begonnen ze zelfs te juichen, en bij nummer drie mochten ze naar voren stappen om een beker, medailles en een startbewijs voor de finale in ontvangst te nemen.
Heel goed werk dus van onze schakers, en over twee week zullen we zien hoe dit verder afloopt want we gaan door naar de NOSBO finale dag!
Tako Molanus