D-team 3e van Nederland

Voor het D-team is het vandaag de derde zaterdag in Den Bosch, voor het C-team al de vierde. Verschillende MSV-schakers gaan al jaren naar dit toernooi en hoewel de dagen lang zijn, genieten ze van het team-schaken in deze setting.

Clubteams strijden tegen elkaar om uit te maken welke club in Nederland dit jaar het beste team heeft.

MSV heeft zich via de Osbo wedstrijden geplaatst met twee teams. Een C- en een D-team. Gezien het landelijke karakter en niveau was het een puzzel om de bezetting rond te krijgen. Het is het leukst als de schakers competitief zijn.

Al langer werken we samen met de spelers uit Zwolle, zoals Tristan en Simon, die ook lid zijn van MSV en wekelijks naar Meppel komen. Jesse sloot zich ook aan en met extra D-spelers zouden we het C-team aanvullen. Helaas lukte dit vandaag op de laatste dag niet, waardoor de C´s het met drie spelers moeten doen.

Het D-team heeft een vaste bezetting en gelukkig zijn alle vier de spelers fit. Naast Florian, Eva en Wessel speelt Leandro met ons mee. Bij aanvang van deze zaterdag staan we vierde en de D´s starten aan de tweede tafel.

De C´s zijn inmiddels met z´n drieën begonnen, wat ze wel als mentaal nadeel ervaren. Ze staan op alle borden na een uur nog gelijkwaardig.

De drie spelers van het C-team: Simon, Jesse en Tristan (vlnr)

Als ook het D-team al een tijdje bezig is, wordt het hectisch achter de schermen. We blijken het team verkeerd te hebben opgesteld (de regels bleken anders dan de wedstrijdleiding bij aanvang van de competitie heeft gecommuniceerd en dat is door afwezigheid van mij de vorige ronde niet opgemerkt). De net beklonken remise van Florian wordt een nul en dat tijdens een cruciale partij voor de derde plaats! We mogen Wessel en Eva informeren, zij stonden goed in de partij, maar nog niet gewonnen en dat zou één van beide wel moeten doen. Leandro leek al wel te gaan winnen.

Beiden pakken het goed op, Eva voelde zich boos, maar dat zette ze om in aanvalslust en ze won haar partij. Wessel stond op dat moment ook nog goed en heeft het laatste half gepakt wat nodig was voor de match-winst. Wat een teamwork en een opluchting voor de falende teamleider.

Ondertussen ook emotie bij het C-team, waar de begeleiding van de tegenstander van Simon niet goed handelde door bij een remise-aanbod de partij uitgebreid te staan bekijken en aan te geven dat de tegenstander geen remise aan mag nemen. Jammer dat ervaren ouders dit doen en niet volgens de regels handelen, je mag op basis van de stand vlot aangeven of een remise mag of niet. Simon voelde zich bestolen en baalde en leerde dat hij dit direct tijdens de partij bij de wedstrijdleiding moet melden.

Vanwege sinterklaas-vieringen in de avonden zijn de traditionele Bossche bollen dit keer niet gehaald en beloofde ik het D-team taart als ze het podium halen.

De D’s zitten klaar voor hun partij tegen Almere.

Na deze hectische eerste partij volgde de wedstrijd tegen het sterkste team (Almere) die in de eerste ronde ook een nul hadden gekregen op het laatste bord, waardoor ze in plaats van wonnen, gelijk speelden. Helaas hadden we deze wedstrijd geen kans, de hoop was op een punt op bord 1 en 4. Het werd een half op bord 4, waarmee Almere op de titel afstevende en wij de derde plaats niet meer in eigen hand hadden.

Om 14:30 uur begonnen de C´s aan hun tweede partij van de dag en de laatste in de competitie, ze staan in de middenmoot, waar we ze ook verwachtten. Uit de drie partijen werd nog 1,5 punten gescoord, wat weer een verlies betekende. Het team ging huiswaarts (je kunt Sinterklaas niet laten wachten natuurlijk) toen de D´s in de laatste ronde bezig waren. Tristan, Simon en Jesse, het was ontzettend gezellig om jullie er bij te hebben dit jaar. De interactie tussen alle spelers was elke speeldag erg goed!

Als snel wisten Wessel, Eva, Leandro en Florian een 3-1 winst er uit te slepen, wat betekende dat de vierde plaats save was. Maar vierde is geen ere-plaats. Toen begon het lange wachten. Het team van Chesscool moest winnen en Eindhoven verliezen. Het werd voor mij een prachtig ´langs de lijn´ schouwspel. Chesscool had al snel 1,5 punten en stond goed op bord 4. Onze spelers gingen in en uit en het grote talent van Eindhoven (Tommy, nog een pupil) rende ook steeds heen en weer, meestal nee-schuddend, wat goed was voor ons.

Na ruim een uur werd het pleit beslecht door de bord 4-speelsters en won Chesscool. Hierdoor en natuurlijk vooral door onze eigen prestaties werden wij derde van Nederland. Een prachtig resultaat, dat we ´s avonds gevierd hebben met eten bij de Mac en bij thuiskomst taart!

Derde van Nederland! Het D-team met KNSB-bestuurslid Iozefina Paulet, die de bekers overhandigde.

Bekijk hier alle uitslagen en de eindstand van de JCC 2018