Eva pakt meisjestitel bij E’s op NK Snelschaak Jeugd

De Meppeler Schaakvereniging heeft een kersverse Nederlands Kampioen in de gelederen. Op het NK Snelschaak Jeugd, dat vandaag in Bunschoten werd gehouden, is Eva eerste geworden bij de meisjes in de E-categorie. In de eregalerij van dit toernooi staat Eva nu samen met Rienk , die in 1986 Nederlands Kampioen Snelschaak werd bij de C-jongens en Richard Berendsen die de C-groep in 1994 won.
Terwijl andere (jeugd)leden actief (en succesvol!) waren op Hoogeveense  borden, reisde een auto met vier jonge MSV’ers zaterdag af naar Bunschoten. In het prachtige denksportgebouw van En Passant kwam Lennart uit in de D-groep. Wessel, Eva en Florian speelden in de E-groep (bij gebrek aan jongere leeftijdscategorieën). Het toernooi bestond uit ’s ochtends een voorronde van 9 partijen Zwitsers, waarna er finalegroepen voor de middag werden gevormd.
De eerste ronden verliepen wat chaotisch voor de Meppeler delegatie. Wat lag het tempo hoog en wat was het onduidelijk wanneer er een nieuwe ronde begon! Florian verspeelde op die manier een punt, doordat hij te laat aan het bord verscheen. Jammer, want met 5,5 uit 9 negen speelde hij een goede ochtend, maar hij kwam net een half puntje te kort voor de finalegroep. In de middaggroep kon hij zijn draai niet goed vinden en werd hij vierde.
Wessel wist zich met 6,5 punt uit de voorronde wel te plaatsen voor de eerste groep bij de E’s. Ook hij was ’s ochtends een keer te laat geweest, maar omdat zijn tegenstander toen eveneens nog stond te voetballen, begon die partij gewoon iets later. Na de lunch was de fut er echter een beetje uit bij Wessel, al sloot hij zijn toernooi wel af met een fijn winstpartijtje.
Lennart kon in de D-groep geen potten breken, maar heeft veel schik gehad aan het toernooi. Vooral het aspect van claimen en protesteren tegen onterechte claims was aan hem zeer goed besteed.
De echte spanning voor de MSV’ers speelde zich af in de felle, maar gezellige concurrentiestrijd tussen Eva en Janneke van der Hagen (SC Haren), de enige twee meisjes bij de E’s. ’s Ochtends behaalden beide dames 4 punten en ’s middags ging het ook behoorlijk gelijk op.
Met één punt verschil in het voordeel van Eva speelden de meiden in de voorlaatste ronde remise tegen elkaar. Janneke had dus nog een kans om in de laatste ronde langszij te komen en zo een barrage af te dwingen. In die laatste ronde stuitte ze echter op Florian, die zijn tweelingzus een handje hielp door al snel van Janneke te winnen met een claim. Dat Eva op het bord ernaast haar laatste ronde verloor, maakte toen niets meer uit voor de eindstand.
8 reacties
  1. Een formidabele prestatie! Op de website van dit kampioenschap staan wel uitslagen en standen, maar geen partijen. Dat was bij Marrit wel. Kan jij mij daaraan heldpen, Rienk, dit lijkt mij wel iets voor ’t Nadenkertje!

2. Ja Willem ook in ben enthousiast! Eva haar moeder, Jacqueline die ook het verslag schreef kon Eva echter niet bijhouden met de notatie. Ze ging als een wervelwind 😉

3. Fantastisch gedaan kinderen en Eva speciaal! Jullie kunnen niet alleen goed schaken, maar jullie vormen ook een gezellige groep kinderen en dat is goed om te zien. Ik vind het zo leuk voor Eva, dat ik vanavond bij de jeugdavond trakteer!