Florian en Eva OSBO-kampioenen bij de D’s

Op het PJK in Apeldoorn (donderdag en vrijdag) zijn Florian en Eva kampioen geworden bij de OSBO D’s (t/m 12 jaar). Florian sleepte ongeslagen de titel bij de jeugd in de wacht. Eva werd eenvoudig meisjeskampioen. Het feest was compleet omdat Wessel tweede werd. Daarmee nam het MSV-drietal alle beschikbare NK-tickets bij de D’s mee naar Meppel.

Bovenstaande foto is een re-make van de juichfoto van drie jaar geleden, toen de Molanus-tweeling ook beslag legde op de titels bij de jeugd en de meisjes:

OSBO-kampioenen drie jaar geleden

Na vier rondes stond Florian al alleen aan kop om die plek niet meer af te staan. In de resterende 8 rondes moest hij slechts een halve punt inleveren aan de uiteindelijke nummer twee (Wessel dus) en drie en nam hij in de laatste ronde geen risico meer door remise te accepteren, waarmee de titel veilig was. Dit overigens pas nadat hij een eerder remisevoorstel van zijn tegenstander nog koelbloedig (hij wel, zijn supporters gingen door de grond van de zenuwen) had afgeslagen.

Wessel volgde Florian op de voet, maar morste een half puntje meer. Tot twee keer toe kwam het aan op secondewerk in zijn partijen. In ronde vier won hij met twaalf seconden op de klok, omdat de vlag van zijn tegenstander viel. Een ronde later was het nog extremer. Met nog één seconde op de klok mocht Wessel een remise noteren omdat zijn tegenstander net niet snel goed was om binnen de tijd mat te zetten met koning en toren tegen koning. Een spectaculair mazzelhalfje voor Wessel.

Dag twee begon met de clash tussen Wessel en Eva, die Eva overtuigend wist te winnen. Eva klom daarmee zelfs op naar de tweede plek van het klassement (gecombineerd j/m), maar gaf die uit handen toen ze een ronde later verloor van haar tweelingbroer. Dat bracht haar enigszins uit haar doen, wat haar later nog een onnodig verlies opleverde. De meisjestitel was toen echter al lang en breed veiliggesteld.

Plezier en prestatie hand in hand

Bij de D’s was MSV met maar liefst 7 (van de in totaal 20) deelnemers hofleverancier. Want naast Florian, Wessel en Eva reisden ook David, Jort, Niek en Leon twee dagen af naar Apeldoorn om op het bord te laten zien wat ze waard waren. Ook zij lieten mooie winstpartijen noteren en hebben bovendien twee heel gezellig dagen met elkaar beleefd. Want hoe leuk is het om twee dagen lang met je clubgenoten op pad te zijn en je geliefde hobby uit te oefenen?

Het OSBO D-kampioenschap was hiermee een prachtig voorbeeld van hoe bij de MSV-jeugd prestaties en plezier hand in hand gaan.

PJK Categorie E

Plezier stond ook voorop bij de drie Meppeler deelnemers aan het eendaagse PJK E (t/m 10 jaar). Op donderdag speelden Kamil, Thomas en Mees – naast clubgenoten ook klasgenoten – maar liefst tien ronden tegen hun leeftijdsgenootjes. Een pittig schaakdagje!

De jongens hebben op de club alle drie al laten zien een heel leuk potje te kunnen schaken. Ze hebben echter nog niet zo veel toernooiervaring (voor Mees was het zelfs zijn eerste toernooi). Dat kon de pret niet drukken. Ze schaakten in Apeldoorn dat de vonken eraf vlogen. Met respectievelijk 4,5, 4 en 3,5 punten hebben ze laten zien dat ze snode schaakplannen kunnen smeden om tegenstanders te verschalken. Met een beetje dooroefenen en iets meer toernooiervaring kunnen we nog veel van deze jongens verwachten.

PJK Categorie C

Twee MSV’ers deden mee aan het persoonlijk jeugdkampioenschap in de C-categorie (t/m 14 jaar). Namelijk Simon te Biesebeek en Tristan van der Schaaf. De laatste deed dat overigens incognito. Beide jongens zijn hoofdlid bij ZGS en Tristan had alleen de Zwolse club bij zijn aanmelding vermeld. Zou het daaraan gelegen hebben dat hij net het beetje (MSV-)geluk miste dat hem de C-titel en het (enige) NK-ticket had opgeleverd? We zullen het nooit weten…

Wat we wel weten is dat beide jongens een uitstekend toernooi speelden. Simon wist dat hij als eerstejaars C-speler nog niet om de prijzen zou meespelen, maar schaakte zich razendknap naar de subtop. Hij sloot het toernooi mooi af met een remise tegen clubgenoot Tristan, die een veel hogere rating heeft en ging met een tevreden gevoel terug naar huis.

Minder tevreden was Tristan, die lachte als een boer met kiespijn toen hij de beker voor de derde plaats in ontvangst nam:

Niet zo gek, als je bedenkt dat er meer in had gezeten voor Tristan. Hij stond gewonnen tegen 2000-speler Mick van Randwijk, die als enige B-speler meedeed aan het C-toernooi om zijn B-titel te verdienen. Door tijdnood moest Tristan echter genoegen nemen met een (nog steeds knappe) remise.

Ook knap was de remise tegen William Shakverdian (de uiteindelijke winnaar bij de C’s). “Dan is hij al bijna kampioen ja”, appte supporter Yannic enthousiast, maar helaas wat voorbarig. Want na remises in de laatste ronden bleef Tristan op de derde plek steken. Hij mag dan zelf wat zuur hebben gekeken, al met al kan hij terugkijken op een goed toernooi.

Plaats reactie