Jeugd Grand Prix Leeuwarden

Twee eerste en drie derde prijzen mee naar Meppel.
Een zestal kinderen uit Meppel heeft op zaterdag 25 januari deelgenomen aan de Jeugd Grand Prix in Leeuwarden. In de E-groep zaten Eva en Lennart Molanus, in D zat hun broer Florian. In de C groep namen Jelmer Hofstra en Wessel Adema plaats en in de A-groep Marrit Adema.
Het was een ongedwongen gezellig toernooi, er deden 40 kinderen mee. De E-groep bestond uit 10 deelnemers, daar werden dus 9 partijen gespeeld. Over het algemeen zijn deze partijen wat korter, dus dat kwam prima uit in de tijd. Lennart Molanus ging er met de eerste prijs van door.
In de D en C groep duurden de partijen maximaal een half uur. Florian kwam prima uit de startblokken, ook al treuzelde zijn tegenstander op een gegeven moment wel een paar minuten. Florian kwam er achter dat hij de klok niet had ingedrukt en toen hij dat deed, zette zijn tegenstander direct. Een paar partijen later dacht Florian daar gebruik van te kunnen maken in het eindspel, hij stond ver voor in tijd en kreeg zijn tegenstander niet mat met een toren. Toen werd de partij door de scheidsrechter vlak voor het einde van de tijd afgebroken, omdat tijd rekken niet mag. Florian vond dit erg onterecht en baalde heel erg, zo graag wil hij winnen! In de partij daarna had hij weer iets raars, hij stootte met zijn mouw zijn stuk om en zijn tegenstander vond dat aangeraakt zetten is en zette snel zijn zet. Tja, lastige zaken, waar je uiteindelijk maar het beste de tafelleider bij kan roepen als dat gebeurt. Leerzaam zijn dit soort zaken in ieder geval wel. Ondanks alle tegenslag kon Florian wel de derde prijs mee naar huis nemen.
In de C-groep deden Jelmer en Wessel, samen met een derde, tot de laatste ronde mee voor de winst. Jelmer had al berekend dat Wessel voor hem eigenlijk moest verliezen en dat hij dan bij winst eerste zou zijn. Hij won zijn partij snel en Wessel werkte ongewild mee aan zijn plan. Wessel werd derde en Jelmer eerste, Jelmer bouwt momenteel heel snel zijn rating op!
Marrit was heel blij dat ze nog net in de A-groep mocht spelen, dit was voor het eerst voor haar. Als laats geplaatste had ze sterke tegenstanders en dat vindt zij erg prettig. Zo fijn zelfs dat ze na de eerste vier (van de 5) rondes met 3,5 punten aan kop ging. Helaas ging de laatste partij wel verloren waardoor haar als eerste geplaatste Sneeker clubgenoot Sake Algra terecht de wisselbeker mee naar huis kon nemen. Voor Marrit was er de derde plaats.
Al met al een mooie oogst voor de leden van MSV.

Carolien