Marrit Nederlands kampioen bij meisjes C!

Marrit heeft het ‘m geflikt: na een superweek in Assen is ze vandaag ongeslagen Nederlands kampioen geworden bij de C-meisjes! Bij het ingaan van de laatste ronde stond ze een half puntje los van haar naaste concurrenten Eline Roeberts en Sara Martinez. Zo was ze verzekerd van een top-3 plek, want het gat met andere deelneemsters was al te groot, maar om kampioen te worden moest Marrit haar laatste partij nog wel winnen van Kavyia Raulji…

Op papier een tegenstander tegen wie Marrit goede kansen had, maar zenuwen spelen in zo’n partij om het kampioenschap natuurlijk ook mee. Marrit was die zenuwen echter goed de baas en daarmee ook Kavyia. Terwijl haar naaste concurrenten nog flink aan de bak moesten in hun partij, hield Marrit het hoofd koel in het eindspel en sleepte de titel binnen!

Al was het nog wel even spannend. Dit was de stelling bij 45 zetten:

2017-04-29_14-03-15

Terwijl de achterban in de WhatsApp-groep massaal Txe2 riep, speelde Marrit Tc3. Gelukkig kwam een paar zetten later dezelfde stelling op het bord en toen zag Marrit het wel. Daarna speelde ze de partij eenvoudig uit.

Marrit speelde de hele week uitstekend en rolde zeer ontspannen de week door. Na een makkelijke winst tegen een wat zwakkere speelster in de eerste ronde, liet ze in de tweede ronde al zien in uitstekende vorm te verkeren. Ze hield topfavoriet Eline Roebers op remise en meldde zich daarbij meteen als kanshebber.

De volgende twee rondes wist ze te winnen, waarna remises volgden tegen Sara Martinez en Jessie Mang. Maar ook de andere meiden lieten (halve) puntjes liggen, waardoor het ongemeen spannend bleef. Na winst op Stella Honkoop en remise van de naaste concurrenten op donderdag kwam Marrit ongedeeld op de eerste plek te staan, terwijl ze de (in rating) sterktse tegenstanders al had gehad.

Met het binnenslepen van de Nederlandse titel is voor Marrit een droom uitgekomen. Al een aantal jaren doet ze bij de top van haar leeftijdsklasse mee in de Nederlandse kampioenschappen, maar de eerste plek had ze nog niet eerder veroverd. Dankzij hard werken – de wekelijkse trainingen met Roel, tactiek oefenen met Lennart in de schoolpauzes en tijdens de wiskundeles en al haar andere trainingsarbeid – gaat Marrit nu dan toch met de beker naar huis. En dat is nog niet alles: in september mag ze in Roemenië meedoen aan het Europees Kampioenschap!

Interview met de kersverse kampioene door Harry Gielen (het filmpje staat op njsk.nl en YouTube):

5 reacties
  1. Hoera!!!!! Wat een enoooorme prestatie! Vooraf niet verwacht. Ze wilde een goed toernooi spelen en dan lukt het dit jaar wel! Overigens snel getypt stuk, Jacqueline 🙂

2. Wat een mooie prestatie. Proficiat Marrit !!
    En natuurlijk ook gelukwensen aan iedereen die aan dit succes hebben meegewerkt !!