Meppeler jeugd stunt in NJC

De jeugd van MSV is in allerlei competities actief, zo ook in de Noordelijke Jeugdcompetitie, teamschaken in het noorden van Nederland, georganiseerd vanuit de FSB en de Nosbo. Vanaf het begin doen we wij mee met de oudere jeugd. Altijd een leuke gezellige sfeer op vrijdagavond tijdens de autorit en leerzaam schaken tegen zware en minder zware opponenten.

Begin dit jaar hebben we ons NJC team verjongd. Wessel, Florian en Eva doorkruisen samen met Jort, die vorig jaar lid werd en zich enthousiast aansloot de noordelijke provincies.

Na de eerste vijf rondes wordt in de twee poules de eindstand opgemaakt. Dan volgen de play-offs voor de eerste 4 plaatsen door de nummers 1 en 2, voor de tweede vier plaatsen door de nummers 3 en 4 etc.

Na vijf rondes vonden wij onszelf terug op de tweede plaats, met de hakken over de sloot, maar dat maakt niet uit! Dat hadden we nog nooit meegemaakt. Wij danken hierbij wel onze luxe invallers in de personen van Marrit en Lennart, want er is natuurlijk wel eens iemand ziek of verhinderd. Marrit moest in ronde 2 last minute invallen tegen Philidor uit Leeuwarden. Migchiel de Jong, die onze jonge jongens en Eva kent en ons zeker niet onderschat, heeft een sterk team. Marrit had een zware tegenstander en won toch, waardoor we met 2,5 tegen 1,5 wonnen. Dit bleek achteraf cruciaal voor de tweede plaats.

Dus wij mochten aantreden in de play-offs om de eerste vier plaatsen. Voor ik verder ga, neem ik u nog even mee in een stukje NJC-geschiedenis. Ongeveer 5 jaar geleden is dit opgezet en elk jaar won Staunton uit Groningen de titel! Bij Staunton schaken een aantal hele sterke jeugdspelers waaronder de 15-jarige Jonas Hilwerda. Hij is een schaakliefhebber pur sang en ook nog eens een hardwerkend talent. Deze jongeman schaakt altijd graag op elk toernooi ook al heeft hij soms een veel hogere rating (nu al 2100) dan anderen, hij geniet van het spel.

U raadt het al: Staunton was afgelopen vrijdag onze tegenstander, want zij waren, zoals verwacht de winnaar van de andere poule en moet dus tegen de tweede uit onze poule, MSV dus. Onze paar krappe overwinningen met 2,5 punt staken schraal af bij de klinkende 4-0 overwinningen, die Staunton in hun poule had neergezet, vaak zelfs zonder Jonas.
In de auto vermaakten de spelers zich met de mobieltjes en elkaar en er is zelfs niet gesproken over de aanstaande wedstrijden.

Wessel mocht het opnemen tegen Jonas en dan hoop je er op dat je niet té snel wordt weggespeeld. Toch was het op een gegeven moment duidelijk dat hij ging verliezen, maar hij heeft de partij rustig doorgespeeld, zodat Florian naast hem niet meer als enige achter het bord zat.

Eva op bord 3 en Jort op bord 4 waren als eerste klaar en niet omdat ze weggespeeld werden. Eva wist een ingewikkelde stelling te beheersen en won haar partij tegen Jan van Reijendam. Jort had ons al vaker laten zien een getalenteerd schaker te zijn en dat kwam er nu ook weer uit. Hij heeft door zijn korte schaakcarrière nog geen hoge rating, maar was gewoon beter dan zijn tegenstander met 707 rating.

Twee punten en dus in ieder geval een sensationeel gelijkspel waren al binnen! Florian moest zich inderdaad gewonnen geven en dus maakten wij ons op om te vluggeren op de late vrijdagavond. Het zijn play-offs en er moet een winnaar worden aangewezen.

Er voltrok zich een zelfde soort patroon. Wessel werd er vlug afgeveegd door Jonas. Eva wist wederom een moeilijke stelling in haar voordeel te beslissen terwijl Jort zijn hoofd koel hield toen hij zag dat hij een onreglementaire zet deed (hij stond schaak, maar had dat niet opgeheven), zijn tegenstander merkte het pas op nadat hij had gezet en kon toen dus niet meer claimen. Jort maakte het af en zo hadden we alweer twee punten binnen. Dit was echter niet genoeg voor de winst, want bij gelijkspel tellen de bovenste drie borden van de reguliere partij en dan zou Staunton winnen.
Florian mocht dus niet verliezen en dat deed hij ook niet. Hij won zijn partij! Een grote stunt van ons jonge team, de titelverdediger naar huis sturen! In april moeten we aantreden tegen Haren en spelen we om de titel! Weer een play-off en weer zijn wij zeker de underdog, we verloren met dikke cijfers eerder dit toernooi van hen.

Het was een prachtige vrijdagavond, waar de schakers heel laat en nog stuiterend van deze stunt onder de wol kropen!

Plaats reactie