Meppeler jeugd verovert Friesland

Grand Prix Damwald / Schaakwoude op 1 februari 2014 :

De jeugdtoernooien volgen elkaar snel op. Vorige week was er het Hennie Collignon-toernooi in Leeuwarden, waar Marrit bijna de A-groep won. Nu diende het volgende toernooi zich al weer aan. Ook hier deden 5 jeugdigen uit Meppel mee. De Meppeler jeugd is in uitstekende vorm en houdt een ware strooptocht door Friesland 😉 Onderstaand verslag is geschreven door Jacqueline Wouda :

Maar liefst vijf jeugdschakers uit Meppel deden zaterdag 1 februari in Damwoude mee aan het jeugd-Grand Prix Schaakwoude. Daar werden goede zaken gedaan: na een gezellige middag schaken werd de terugreis aanvaard met drie eerste prijzen en een tweede prijs op zak.

In de B-groep was Meppel het best vertegenwoordigd, met Jelmer Hofstra en Wessel Adema achter de stukken. Wessel, als zesde geplaatst, wist de eerste prijs in de wacht te slepen door al zijn partijen te winnen. Een knappe prestatie! Jelmer sloot het toernooi dankzij twee winstpartijen en een remise af met een vijfde plek.

In de D-groep ging Florian Molanus met de eerste prijs naar huis. Door een remise en een verliespartij had hij daar al niet meer op gerekend. Doordat de koploper echter in de laatste ronde verloor, schoof Florian alsnog naar de eerste plek.

Ook Lennart Molanus kreeg het gouden eremetaal uitgereikt. In groep E scoorde hij 7 uit 7 en deed daarmee goede zaken in het algemeen klassement van het Friese GP. Op alle drie Friese GP-toernooien waaraan Lennart tot dusver heeft meegedaan, is hij groepswinnaar geworden.

In groep G, tenslotte, maakte Eva Molanus het Meppeler succes compleet door de tweede prijs te winnen. Er had nog meer ingezeten. Door een wat rommelige planning bleek een van de partijen die Eva won achteraf geen echte partij te zijn geweest, maar een ‘potje tussendoor’. Toen ze even later alsnog officieel tegen dezelfde tegenstander speelde, verloor Eva. Het was haar enige verliespartij. Dat was even slikken, maar de mooie tweede prijs maakte alles goed.

1. Tja, wat moet ik hier als geboren Fries die in Meppel woont nu van vinden?
    Allereerst een compliment voor onze jonge schakers, waar onze club apetrots op is, ook al winnen ze geen prijzen.
    Ik stel onze regering voor om Meppel bij Friesland te voegen of Friesland bij Meppel.