Basisschool de Akker naar NK na ongeslagen tweede plek in Zutphen!

Osbo scholenkampioenschap: de finale.

Zaterdag 19 maart gingen de schakers Florian, Wessel, Teun, Lúca, Peter en Eva naar Zutphen om in de finale één van de vier NK-plaatsen proberen te bemachtigen. Meester Sibbele was van de partij als teamleider.

In de eerste ronde konden we de Troubadour niet helemaal stil krijgen, we speelden remise. Het Hageland kon ons wel behagen, we wonnen al onze partijen. Vervolgens wachtte ons de Hazesprong, die ons niet te vlug af was, maar ook niet te langzaam, weer een remise. Tegen de Kastanjepoort haalden drie spelers de kastanjes uit het vuur, waardoor de het verlies voor de vierde speler goed te dragen was.

Vervolgens traden we aan tegen Montessori Westervoort, de latere kampioen. Eva won snel, maar we kwamen toch met 2-1 achter. Wessel moest de remise binnenslepen, wat hij deed in een bloedstollende partij onder toeziend oog van vele toeschouwers. Onze derde remise, volgens coach Sibbele kreeg ons optreden een hoog Giri-gehalte…

Ronde 6 tegen ’t Geerke wonnen we, deze keer voorkwam Florian een remise door een slechtere stelling om te zetten in winst.

Inmiddels zagen we onszelf op de tweede plaats in de rangschikking en zou een punt genoeg zijn voor in ieder geval de top 4, wat een ticket voor het NK betekent. We mochten tegen de Hazenpoort dus niet het hazenpad kiezen. Teun, die net als Lúca slechts één partij verloor, scoorde een punt, net als Florian. Helaas was Wessel zijn precisie even kwijt en verloor ook Peter. Echter het benodigde punt en de tweede plaats waren binnen!

Meester Sibbele trakteerde op patat om dit succes te vieren. We gaan op 28 mei en 4 juni naar het NK in Nijmegen en daar hebben we veel zin in! De Akker heeft een prachtig schaakteam, waar in de halve finales ook Dinand deel van uit maakte.

De Com. Gaerlandtschool uit Nijeveen werd knap zesde!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA