IN MEMORIAM

Kees Hoogendijk, echtgenoot van Wen, betrokken en gezien Meppeler, oprichter van SmartKids, oud-bestuurslid en trouw lid van de Meppeler Schaakvereniging, is maandag 12 maart 2012 zeer onverwacht, op 56-jarige leeftijd overleden.

Tot op het laatste moment stond Kees middenin het leven. Hij was met zoveel bezig en hij had nog zoveel plannen; hij was nog helemaal niet klaar. Maar toch heeft hij er op zijn manier uit gehaald wat er inzat. Kees had een constructieve levenshouding, vooral nadat hij als twintiger ernstig ziek was geweest. ‘Ik bedacht dat ik vanaf dat moment vooral dingen wilde doen die ik leuk vond’, vertelde hij.

Kees gaf aan vele kinderen schaakles, hij introduceerde het basisschoolschaken en het NK Rapid schaaktoernooi voor de jeugd. Tijdens een vakantie in China ontmoette Kees Wen. Ze kregen een zeer diepe, unieke band en ze trouwden in 1988. Wen stimuleerde hem. ‘We hadden meteen lol, vanaf dag één’, vertelde Kees. ‘Maar op een gegeven moment vond ze, zelf heel ambitieus en fanatiek, dat ik maar eens moest gaan werken.’ Hij verdiepte zich in het toen opkomende computergebeuren en zette zijn didactisch talent in om mensen digitale vaardigheden bij te brengen.

Ondertussen ging Kees zich bezig houden met beleggen en volgde hij allerlei beleggings- en andere cursussen. Toen hij tijdens een kenningsmakingsweekend NLP in de ‘overdenkende modus’ op de grond lag en nadacht over zijn nooit uitgevoerde plannen, besloot hij om arme, slimme, Ghanese kinderen die geen kans op onderwijs hadden, naar school te helpen met behulp van een beurs. ‘Ik ben er gewoon van overtuigd dat het werkt, dat dit de beste manier is om armoede de wereld uit te helpen ’, zegt Kees. ‘Daarom hou ik ook vol. Over een paar decennia helpen SmartKids hun land in goede banen te leiden en bedruipt de stichting zichzelf.’ Inmiddels volgen dankzij zijn SmartKids 95 zeer arme, zeer slimme, zeer gemotiveerde kinderen een opleiding in Ghana. ‘Het zou me niet verbazen als één van hen over veertig jaar president van Ghana is. Maar dat ga ik niet meemaken.’

Kees ging zijn eigen gang. Hij won de Nationale IQ-test van BNN, hij bezocht een aandeelhoudersvergadering van Berkshire Hathaway in Omaha en schudde Bill Gates de hand. Hij eindigde op de tweede plaats en kwam op twee Olympiades uit voor het Ghanese nationale Schaakteam, in 2008 in Dresden en in 2010 in Khanty Mansyisk in Siberië.

Kees vormde door louter zichzelf te zijn een inspiratiebron voor velen.

‘Wat mij betreft is alles mogelijk. Als je er maar voor gaat.’

Kees Hoogendijk 1955 – 2012