Meppel 6 grijpt net naast de titel, maar promoveert wel…

Vrijdag 12 april was het zover: de slotronde van MSV6j in restaurant de Tipbrug, waar ook MSV5 de slotronde speelde. Het was erg krap met 50 man in het achterzaaltje, maar dat zorgde gelukkig niet voor grote problemen.
Meppel 6 speelde uit tegen Zwarte Water:
Thieu Valens, spelend met zwart aan bord 6, was als eerste klaar. Hij kwam een kwaliteit achter te staan en of dat nou met opzet was of niet, het pakte verkeerd uit. Zijn tegenstander speelde het goed verder en dreigde met een pion de overkant te halen. Thieu rekende er al helemaal op dat hij zou verliezen en zag daardoor een mat-in-twee over het hoofd. Zonde, maar 1 – 0 voor Zwarte Water.
Deze onaangename verrassing werd gelukkig snel teniet gedaan door Martijn Dijkstra. Hij speelde aan bord 5 met wit tegen iemand waar hij de vorige keer remise tegen behaalde, en ook nu wilde zijn tegenstander er graag een gelijkspel van maken. Hier wilde Martijn echter niets van weten en in een eindspel met aan beide kanten twee torens en een gelijk aantal pionnen, maakte zijn tegenstander een cruciale fout. Hij liet Martijn met twee torens de zevende rij bezetten en niet lang daarna kon er een zwarte toren het doosje in. Uiteindelijk zette Martijn zijn tegenstander schaakmat, dus 1 – 1.
Ger Westra speelde eveneens tegen iemand die hij eerder had getroffen en waartegen hij helaas verloren had. Nu waren de rollen echter omgedraaid: Ger speelde met zwart aan bord 2 en bouwde de druk op zijn tegenstander op via een open lijn. Uiteindelijk won Ger een stuk en nadat er nog twee torens werden afgeruild gaf zijn tegenstander het op: 1 – 2.
De partij van Bas de Boer, spelend met wit aan bord 3, bleef lang spannend. De partij wentelde zich af naar een eindspel waarbij er enkel nog koningen en pionnen op het bord stonden. Het leek er helaas sterk op dat Bas zou verliezen, maar zoals altijd blijkt: bij schaken is niets wat het lijkt. Zijn tegenstander speelde het verkeerd uit en gaf de koning van Bas vrij baan om zijn pionnen links bovenin het bord te pakken zodat Bas onvermijdelijk kon promoveren. De stand werd 1 – 3 in het voordeel van Meppel.
Intussen was ZZS!2 al klaar en had een winst behaald op Denk en Zet3 met 3,5 tegen 2,5. Een minimale overwinning dus, en met nog twee partijen van Meppel gaande hadden we aan één remise genoeg om kampioen te worden. Roeland Heeres speelde met zwart aan bord 4 en kwam niet helemaal gelukkig uit een lastige opening. Na wat afruilen bleven er aan beide kanten een dame, een toren en wat pionnen over. Roeland kwam helaas steeds verder in de verdrukking te staan en moest één van zijn stukken prijsgeven: de dame voor een toren. Maar zoals altijd weigerde Roeland op te geven en hij probeerde nog met een pion te promoveren. Dit lukte jammer genoeg niet en hij moest capituleren: 2 – 3. De partij van Arno Braam, die voor Sibbele inviel, duurde het langst. Hij speelde met wit aan bord één tegen een sterke tegenstander. Arno kwam een licht stuk tegen een pion achter te staan, maar met nog minder dan een kwartier op de klok van zijn tegenstander en nog een heleboel stukken op het bord leek het remise te worden. Maar niets was minder waar: de in tijdnood verkerende tegenstander wist plotseling het bord een stuk leger te maken. De spanning was om te snijden toen Arno opeens drie pionnen meer had, en het dus in theorie gelijk stond. De tegenstander gooide alles op de aanval en kreeg beide torens op de tweede rij. Arno probeerde ook met zijn torens achter de zwarte linie te komen, maar bereikte er net te weinig mee. Beide spelers zaten in tijdnood en Arno kon de aanval niet meer houden. Na een bloedstollende partij moest hij de handdoek in de ring gooien, waarna er gejuich opsteeg bij de Zwollenaren, want zij wisten dat ze kampioen waren. Natuurlijk gaan onze sportieve felicitaties uit naar ZZS!2, die het volgende seizoen verdiend in de derde klasse mag spelen.
Wij grepen helaas net naast de titel, maar als beste nummer 2 promoveren we toch! Het was een leuk en spannend seizoen en we hebben ons meerdere malen van onze beste kant laten zien. We hopen dat het volgende seizoen weer net zo leuk en spannend wordt!

Martijn Dijkstra

Één reactie